Fönsterruta med text "6mm Float" och "4mm Thermofloat" samt suddig utsikt över cykelställ och skolgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har ganska moderna fönster (2st) från ung 2004, det står något i rutan om 6mm Float och 4mm thermofloat, kan det vara en tvåglaskassett på 6 och 4mm tro? Vi har en skola precis utanför och skulle gärna ljudisolera i vardagsrummet. Vi har ett rum till som ligger åt samma håll där vi har ett inglasat uterum (enkelglas) framför rummet och i det rummet är det helt tyst, nu är det ju en 2meter mellan glaset i uterummet och fönstren i rummet, men funderade på om det gick att göra något liknade i vardagsrummet. Har nu tillfälliga blockerat ventilationen i vardagsrummet så det är inte från den ljudet kommer.

Min första tanke är att i den ram som går runt kassetten, den är 3cm sätta ett extra floatglas, endast genom att sätta en tätningslist runt fönstret på båda sidor så att det då blir en luftspalt mellan extraglaset och ordinarie fönster på kanske 5mm, på andra sidan en tätningslist och sedan en trälist som håller glaset. Skulle detta kunna fungera?

Är det kanske bättre om man inte kan få det helt tätt mellan extrarutan och ordinarie att lämna en öppning i tätningslisten på säg 1dm uppe och nere för att få någon luftcirkulation i mellanutrymmet?

Eller är det helt förkastligt hela idén och bättre att anlita någon som sätter dit någon isolerkasset eller liknade?

Åsa Lund
Jag hade börjat med att kolla drevning och tärning runt karmen. Vanligt att det tas genvägar av snickare där...
Har du tillgång till värmekamera kan den hjälpa till att hitta läckor runt karmar och bågar såhär års när det är kallt ute. Där kylan kommer in kommer ljudet ofta in.

Redigerat:
För att få bäst (ljudreducerande) effekt med en tredje ruta bör den sitta på lite större avstånd från isolerglaskasettens insida. Av bilden att döma ser det lite trångt ut på fönsterbågen. Ett alternativ är att sätta den ännu längre in, innanför fönstrets espagnoletthandtag.

Tack för svaren, funderar på om det finns något annat än glas jag kan börja med för att se effekten av en åtgärd, kan man ersätta glas med någon typ av träskiva som jag enklare kan flytta runt, eller måste det vara glas med den tyngd och styvhet?

Jag har någon typ av enklare distanstermometer, tror det IR eller något liknade, har använt den tidigare för kallras

Glas har fördelen, förutom att det är genomskinligt, att det har ganska hög densitet. Provar du med något annat material så kanske inte resultatet är helt jämförbart. Testa med en plywoodskiva. Det har gjorts ganska många ljudsaneringar i samband med byggandet av nya trafikleder, så det finns mycket jämförelsematerial. Pröva att Googla med lite olika begrepp.

• Gilla
Chaly
  • Laddar…
H
det man kan göra är att byta glaskassett.
då kan du öppna med spanjoletthandtag när du vill och slipper en extra ruta.
fråga din glasmästare om det går att göra

H
man kan istället för att byta kasset även sätta en diststansram och isolerglas och dekorlist.
även det kommer ej störa fönstret funktion.

en äldre variant är att sätta gardiner med tungt tyg

I princip måttbyggs alla isolerglaskasetter. Det går att få dem med olika typer av glas och antal glas. Det finns särskilda ljudreducerande glastyper. henke_benkes råd att prata med din glasmästare är bra.

H
J justusandersson skrev:
I princip måttbyggs alla isolerglaskasetter. Det går att få dem med olika typer av glas och antal glas. Det finns särskilda ljudreducerande glastyper. henke_benkes råd att prata med din glasmästare är bra.
å precis alla åtgärder är ljudreducerande allt ljud kommer ej försvinna.
har du luftdorn mot gatan kan även dom behöva ljudisoleras.

henke_benke skrev:
man kan istället för att byta kasset även sätta en diststansram och isolerglas och dekorlist.
även det kommer ej störa fönstret funktion.

en äldre variant är att sätta gardiner med tungt tyg
Jo det var något sådant jag funderade på. Jag har ju 3cm att tillgå, så jag kan troligen använda 15-20mm till distansen och sedan glas och dekorlist. Jag pratar med en glasmästare så får vi se.

Er störningskälla är en skola med mycket skrikande och ropande. Det rör sig om ett normalfrekvent buller med måttliga ljudtrycksnivåer. De lösningar som diskuterats ovan kommer säkert att fungera. Hade det istället varit fråga om t.ex. trafikbuller med höga ljudtrycksnivåer och lägre frekvens hade det inte varit tillräckligt. För att komma upp i reduktionstal (ljuddämpning) runt 45 dB krävs betydligt större luftmellanrum, minst 100 mm, och separata karmar och bågar.

H
J justusandersson skrev:
Er störningskälla är en skola med mycket skrikande och ropande. Det rör sig om ett normalfrekvent buller med måttliga ljudtrycksnivåer. De lösningar som diskuterats ovan kommer säkert att fungera. Hade det istället varit fråga om t.ex. trafikbuller med höga ljudtrycksnivåer och lägre frekvens hade det inte varit tillräckligt. För att komma upp i reduktionstal (ljuddämpning) runt 45 dB krävs betydligt större luftmellanrum, minst 100 mm, och separata karmar och bågar.
faktiskt används isolerglas för att dämpa mot trafikbuller.
har själv bott i ett hus där det sattes in isolerglas för att dämpa trafikbuller funkar kanon.
hörde inte ens fågelkvitter på morgon, som jag gjorde tidigare

H
FG FG skrev:
Montera en lamellglasskiva typ:

[länk]
den där produkten kan hindra spanjoletthandtaget

På följande länk finns en sammanfattning av Trafikverkets jämförelse bl.a. mellan olika fönsterkonstruktioner ur bullersynpunkt.

https://www.trafikverket.se/content...aga-11-fasader-och-hur-langt-kan-man-na-5.pdf

Följande tabell som är saxad därifrån visar översiktligt skillnaden i ljudreduktionstal (i Decibel) mellan olika varianter. När det gäller vägtarfikbuller är det den högra kolumnen (R w + C tr) man skall titta i.
Tabell över fönsterkonstruktioner och deras ljudreduktionstal i decibel för bullerisolering.
Av tabellen framgår att den viktigaste parametern är avståndet mellan glasskivorna. Isolerglas är något bättre än kopplade bågar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.