Krilleman krilleman_215 skrev:
Prisol har ju läckageindikering. Det är väl endå inget du är intresserad av?

Hur går det för din installation med nakna PEX?
Inte mkt till läckageindikering när man skalar av höljet innanför gipset normalt sett. ..
Hade du någon manual?

Min Pex går utmärkt.
 
Krilleman
Det finns beskrivet i säkervatten hur man ska göra för att få Prisol godkänt i våtutrymme.

Branchreglerna säkervatten är offentligt. Alla som renoverar badrum bör följa detta för att underlätta en korrekt och godkänd installation.

www.säkervatten.se
 
  • Gilla
zsimpey
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Inte mkt till läckageindikering när man skalar av höljet innanför gipset normalt sett. ..
Hade du någon manual?

Min Pex går utmärkt.
Man ska absolut inte skala prisolen innan tätskiktet då har ju halva iden försvunnit med plasthöljet...
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
Det finns beskrivet i säkervatten hur man ska göra för att få Prisol godkänt i våtutrymme.

Branchreglerna säkervatten är offentligt. Alla som renoverar badrum bör följa detta för att underlätta en korrekt och godkänd installation.

www.säkervatten.se
Skönt. Precis som med PEX då.
 
Krilleman
Om du är övertygad om att du gör rätt så är det upp till dig.

Man får fortfarande koppla VVS hur man själv vill. Det blir svårt att få ut försäkringspengar för nya felaktiga installationer som gått läcker.
 
(y)
Krilleman krilleman_215 skrev:
Om du är övertygad om att du gör rätt så är det upp till dig.

Man får fortfarande koppla VVS hur man själv vill. Det blir svårt att få ut försäkringspengar för nya felaktiga installationer som gått läcker.
Jag gör motsvarande som för prisol eller naken koppar så det är enligt gällande branschstd.(y)
Försäkringsbolaget kan aldrig säga nåt.
 
Krilleman
Prisol är inte att likställa med nakna kopparrör.

Och det finns ingen standard att dra nakna kopparrör i vägg i badrum.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
Prisol är inte att likställa med nakna kopparrör.

Och det finns ingen standard att dra nakna kopparrör i vägg i badrum.
Lika mkt std som för prisol.
 
K karlmb skrev:
(y)

Jag gör motsvarande som för prisol eller naken koppar så det är enligt gällande branschstd.(y)
Försäkringsbolaget kan aldrig säga nåt.
Jag får ta tillbaka det där, försäkringsbolag är befolkade av digitala individer som saknar mycket av det vi vanliga människor är begåvade med i någon mån, som sunt förnuft, adekvat utbildning för det man jobbar med och liknande.
En skadereglerare som ju är betald för att hålla nere kostnader för skador, behöver bara leta upp lämplig formulering i svarsbiblioteket för att det ska låta som att det inte är någon idé att kräva ersättning. De misslyckas bara när de konfronteras med någon som kan ämnet.
 
Krilleman
Konstigt. Var då?
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Konstigt. Var då?
Vad är det som är konstigt?
 
Krilleman
Jag har varit yrkesverksam i snart två decenium och det har aldrig varit standard.

Jag har alla kravutbildningar och tilläggsutbildningar man kan tänkas ha.

Förtydliga så alla förstår!

Eller följer du regler från "förr"?
 
Krilleman krilleman_215 skrev:
Jag har varit yrkesverksam i snart två decenium och det har aldrig varit standard.

Jag har alla kravutbildningar och tilläggsutbildningar man kan tänkas ha.

Förtydliga så alla förstår!

Eller följer du regler från "förr"?
1. Jag är inte hantverkare.
2. Det är väl du som ska förklara. Tex var det står att prisol är ok men inte nakna kopparrör eller pex.
 
Krilleman
Det var ju du som så att det är standard med nakna kopparrör.

Inte jag
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
Det var ju du som så att det är standard med nakna kopparrör.

Inte jag
Och?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.