Vi har en stentrappa i vårt hus som känns som en utetrappa. Vi skulle vilja göra om den till något hemtrevligare. Vad finns det för alternativ? Kan man klä in den i något?

trappa.jpg

Nä, den där trappan skulle jag inte vilja snubbla i! Om du har ambitionen att behålla 20-talsstuket (vilket jag hoppas du har!) så klä in den med fur som du oljar eller lackar. Det kan kännas mjukare om du även fodrar ca 4 cm bredd (höjd 2-18 cm)längs muren. Måtten plockade jag från min egen gamla furutrapp. Räkna isåfall med att trappan blir ngt smalare - du visade ingen bild från svängdelen av trappen.

Jag undrar varför vill du ha en likadan trappa som alla andra? Jag tycker den är snyggt! Är det så kallad terasso=små stenar i cement och ytan är blankslippad och underhållsfritt (förutom vanlig städning förstås)?
Så är det inte många som har råd med det idag ;). Jag skulle hänga några tavlor på väggarna och titta på den en gång till innan jag bestämde mej för att klä den i trä ;). Det ser inte ut som en trappa i en trähus. Funkis?
gaia

Finns såna stentrappor i mitt område - de är helt livsfarliga att snubbla i; har man barn skulle ialla fall inte jag vilja riskera något ... hur vackra de än är.

Vad jag förstår är detta trappen mellan bottenvåning & sovavdelningen på övervåningen dvs en trapp man använder många gånger dagligen.

Men bygger man in denna trapp med trä finns dock allt trappen kvar dvs man gör inget antikvariskt fel!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.