11 995 läst · 51 svar
12k läst
51 svar
Propparna går. Vad kostar en genomgång av elen?
Nej ja har inga konstigheter. Har de vanliga hemma som några tv apparater (ifs en på 75") men aldrig flera samtidigt, dator med 2 skärmar osv, luftvärmepump i garaget som inte är på hela tiden, speciellt inte på sommaren.
Tvättmaskinen går kanske 1-2 gånger i veckan, torktumlaren används kanske 1 gång i månaden. Ingen vattenkokare. Kaffebryggare används bara på morgonen och den vanliga dammsugaren används sällan då jag använder robot.
Ja kör ju aldrig allt på samma gång.
När sågen användes var det med 10m skarvsladd. Det var vid starten proppen gick, så fort man petade på "gasen", men från microns uttag var det inga problem.
Tvättmaskinen går kanske 1-2 gånger i veckan, torktumlaren används kanske 1 gång i månaden. Ingen vattenkokare. Kaffebryggare används bara på morgonen och den vanliga dammsugaren används sällan då jag använder robot.
Ja kör ju aldrig allt på samma gång.
När sågen användes var det med 10m skarvsladd. Det var vid starten proppen gick, så fort man petade på "gasen", men från microns uttag var det inga problem.
Att gå från 16 till 25 mätarsäkringsr kostar ca 2000 mer i abonnemangskostnad per år.
Att gå från 25 till 35 kan du räkna med ytterligare ca 4000 kr /år i abonnemangskostnad, och troligen medför det ombyggnadskostnader som du får betala.
(Kollade Eoffs priser, men der är ungefär lika)
Du kan få mycket nya vitvaror, effektvakter osv för att jämna ut belastningen på dina 16A *3 faser för de pengarna iom abonnemangskostnaden löper vidare.
Att gå från 25 till 35 kan du räkna med ytterligare ca 4000 kr /år i abonnemangskostnad, och troligen medför det ombyggnadskostnader som du får betala.
(Kollade Eoffs priser, men der är ungefär lika)
Du kan få mycket nya vitvaror, effektvakter osv för att jämna ut belastningen på dina 16A *3 faser för de pengarna iom abonnemangskostnaden löper vidare.
Men måste man byta grejer i skåpet för att kunna gå upp tíll 25?
Låter ju knas att det skulle vara dyrare att köra starkare proppar då förbrukningen på elen bör vara samma som innan, bara att man kan köra mer grejer utan problem samtidigt. Ja kommer ju tex inte att tvätta eller diska mer bara för att jag har starkare proppar.
Tvättmaskinen köptes ny i somras och alla köksapparater byttes för ca 4 år sen. Luftvärmepumpen i garaget är 2 år. Så det är inte speciellt gamla grejer.
Värmesystemet och varmvattenberedaren är nog de som är äldst men inget jag har lust att byta när de fungerar.
Låter ju knas att det skulle vara dyrare att köra starkare proppar då förbrukningen på elen bör vara samma som innan, bara att man kan köra mer grejer utan problem samtidigt. Ja kommer ju tex inte att tvätta eller diska mer bara för att jag har starkare proppar.
Tvättmaskinen köptes ny i somras och alla köksapparater byttes för ca 4 år sen. Luftvärmepumpen i garaget är 2 år. Så det är inte speciellt gamla grejer.
Värmesystemet och varmvattenberedaren är nog de som är äldst men inget jag har lust att byta när de fungerar.
Liten sammanställning av gruppförteckningen, antagna faser dom olika grupperna ligger på, samt frågor
Spis, nu ung & häll, trefas, vad ligger på vilken fas?, grupp 1
elvärme, trefas, grupp 2
tvätt, trefasgrupp men antagligen enfasmaskiner, tvättmaskin/torktumlare/avfuktare? grupp 3, men vilken/vilka faser?
Ny rad i centralen-
VVB, trefasgrupp, kopplad på alla tre faserna? grupp 4
kyl/frys, enfas L1 grupp 5
kyl/frys, enfas L2 grupp 6
belysning uttag mm? kök enfas, L3 grupp 7
Micro enfas, L1 grupp 8
belysning mm hall mfl, enfas L2, grupp 9
köksfläkt, enfas L3, grupp 10
belysning uttag mm tvättstuga mfl, enfas L1, grupp 11 (här ska inte TM/TT/avfuktare vara inkopplade)
minivent, enfas, L2, grupp 12
diskmaskin, enfas, L3, grupp 13
Ny rad i centralen-
Uttag tvättstuga? (torkskåp), enfas antagligen L1, grupp 14
belysning uttag mm (tex motorvärmare?) garage, enfas antagligen L2, grupp 15
Jag ser ingen nytta med att elektrikern bytte plats på grupp 11 & 13 eftersom det normalt inte ligger några stora belastningar på "belysningsgrupper".
Har ni en separat gruppcentral i garaget?
Finns det något Attefallshus eller liknande som har egen gruppcentral?
Jag föreslår att du kollar igenom grupp för grupp exakt vad dom olika grupperna täcker. Ett sätt är att tända all fast anslutna belysningar, anslut något i alla vägguttag, slå från en grupp och kolla exakt vad som slutar fungera, skriv ner (tex taklampa sov1, uttag under strömbrytare sov1, uttag sov1 mot sov2).
För TM & TT så slår du av säkring för säkring i den gruppen.
Spis, nu ung & häll, trefas, vad ligger på vilken fas?, grupp 1
elvärme, trefas, grupp 2
tvätt, trefasgrupp men antagligen enfasmaskiner, tvättmaskin/torktumlare/avfuktare? grupp 3, men vilken/vilka faser?
Ny rad i centralen-
VVB, trefasgrupp, kopplad på alla tre faserna? grupp 4
kyl/frys, enfas L1 grupp 5
kyl/frys, enfas L2 grupp 6
belysning uttag mm? kök enfas, L3 grupp 7
Micro enfas, L1 grupp 8
belysning mm hall mfl, enfas L2, grupp 9
köksfläkt, enfas L3, grupp 10
belysning uttag mm tvättstuga mfl, enfas L1, grupp 11 (här ska inte TM/TT/avfuktare vara inkopplade)
minivent, enfas, L2, grupp 12
diskmaskin, enfas, L3, grupp 13
Ny rad i centralen-
Uttag tvättstuga? (torkskåp), enfas antagligen L1, grupp 14
belysning uttag mm (tex motorvärmare?) garage, enfas antagligen L2, grupp 15
Jag ser ingen nytta med att elektrikern bytte plats på grupp 11 & 13 eftersom det normalt inte ligger några stora belastningar på "belysningsgrupper".
Har ni en separat gruppcentral i garaget?
Finns det något Attefallshus eller liknande som har egen gruppcentral?
Jag föreslår att du kollar igenom grupp för grupp exakt vad dom olika grupperna täcker. Ett sätt är att tända all fast anslutna belysningar, anslut något i alla vägguttag, slå från en grupp och kolla exakt vad som slutar fungera, skriv ner (tex taklampa sov1, uttag under strömbrytare sov1, uttag sov1 mot sov2).
För TM & TT så slår du av säkring för säkring i den gruppen.
För att gå upp till 35A eller högre så måste mätarskåpet byggas om/bytas ut eftersom säkringarnas fysiska storlek är större, samt att viss utrustning i både mätarskåpet och gruppcentralen kan behövas bytas ut pga att dom inte är klassade för dom högre strömmarna.
Att det oftast är dyrare abonnemang ju större säkring man har beror på att man momentant kan ta ut större strömmängd, nätägarna lägger på fler förbrukare per "matning" ju lägre abonnemang förbrukarna har.
Att det oftast är dyrare abonnemang ju större säkring man har beror på att man momentant kan ta ut större strömmängd, nätägarna lägger på fler förbrukare per "matning" ju lägre abonnemang förbrukarna har.
Tänk dig två villaområden som matas från varsin "station". Villaområdena är jämnstora med ett hundratal villor i varje. I det ena har alla 16A och de tvingas köra tvättmaskin och spis vid olika tider för att aldrig dra mer än 16A.danne9 skrev:
I det andra området har alla 25A och alla väljer av någon anledning att brassa på med spis, tvättmaskin och en del annat vid samma tid varje kväll samtidigt. Var och en nyttjar då ganska precis fullt ut sina 25A.
Båda områdena har samma totala årliga energiförbrukning. Tror du ändå inte att "stationen" som matar område två behöver vara "kraftigare" är den som matar område ett?
Ett på gränsen till löjlighet konstruerat exempel men förhoppningsvis framgår ändå poängen.
Det finns inget mer än de i huset som använder ström, inga extra byggnader osv.
Snabbpropparna sitter i tvättstugan och vanliga propparna sitter utanför på garageväggen, inget mer finns.
Blir ju att ringa efter en elektriker då ja inte har koll på hur det fungerar, och ska nåt göras så är de ju bra att man har både koll och behörighet Men är det stora/dyra grejer som bör göras?
Att bara byta till 25 från nuvarande 16 bör kollas av elektriker först eller vågar man bara byta? För som ja förstår är det bara vid 35 man måste göra om nåt?
Snabbpropparna sitter i tvättstugan och vanliga propparna sitter utanför på garageväggen, inget mer finns.
Blir ju att ringa efter en elektriker då ja inte har koll på hur det fungerar, och ska nåt göras så är de ju bra att man har både koll och behörighet Men är det stora/dyra grejer som bör göras?
Att bara byta till 25 från nuvarande 16 bör kollas av elektriker först eller vågar man bara byta? För som ja förstår är det bara vid 35 man måste göra om nåt?
Börja med att gå igenom grupp för grupp vad som matar vad, samt vilka faser TM & TT går på.
Att gå från 16 till 25 bör inte innebära att något behöver bytas men det kollar elektrikern upp i samband med att han byter passkontakten i mätarskåpet. Elektrikern gör även en anmälan till nätägaren att han säkrar upp.
Att gå från 16 till 25 bör inte innebära att något behöver bytas men det kollar elektrikern upp i samband med att han byter passkontakten i mätarskåpet. Elektrikern gör även en anmälan till nätägaren att han säkrar upp.
Du varken får eller vågar. Dels måste passdelen i säkringshållaren bytas, vilket iofs är löjligt enkelt men behörighetskrävande och faktiskt (för en gång skull ) av en god anledning. Det är inte självklart att alla delar i din anledning klarar högre än 16 A och byter man då bara till högre utan att kolla upp att det är dimensionerat för högre kan man få problem som exempelvis brand om det vill sig illa.danne9 skrev:
Sen är det antagligen ett tveklöst avtalsbrott mot din elleverantör och kanske till och med brottsligt, så detta "hempul" avrådes bestämt ifrån.
Sedan behöver du kanske inte byta till 25A, det kanske räcker med 20A som jag har. Jag har många fler stora förbrukare än vad du har (bastu, vattenpump, induktionshäll, elpanna med frånluft och varmvattenberedare på 9KW elförbrukning, elgolvvärme i tre rum, torktumlare & tvättmaskin (som går ofta), skotork, motorvärmaruttag med kupévärmare, tre oljeelement för uppvärmning av garage, förråd och inglasning. Dessutom så kör jag mycket med verktyg (kap&gersåg, bordssåg, cirkelsåg, borrmaskiner mm). Har dessutom dammsugare som går samtidigt som verktygen.
Efter att jag balanserade om faserna för ca tio år sedan så har jag inte haft några problem alls med att huvudsäkringar går sönder trots alla dessa maskiner.
Vattenpumpen och bastun går aldrig samtidigt, då jag använder kontaktorn till vattenpumpen som effektvakt till bastun. Inte för att totaleffekten är ett bekymmer, utan för att de delar säkringar och dessa går om jag använder dem samtidigt (svårt att dra om elen till bastun och vattenpumpen nämligen).
Efter att jag balanserade om faserna för ca tio år sedan så har jag inte haft några problem alls med att huvudsäkringar går sönder trots alla dessa maskiner.
Vattenpumpen och bastun går aldrig samtidigt, då jag använder kontaktorn till vattenpumpen som effektvakt till bastun. Inte för att totaleffekten är ett bekymmer, utan för att de delar säkringar och dessa går om jag använder dem samtidigt (svårt att dra om elen till bastun och vattenpumpen nämligen).
Innan du säkrar upp så kolla med en elektriker om att dra fram trefas till spisen, eller i varje fall flytta ugnen till en annan fas än hällen (lämpligen L3). Enligt din gruppförteckning sitter din spis på 1 fas med 16A gruppsäkring. Det är för lite för en normal induktionsspis.
En tanke kan vara att sätta 3x 13A automatsäkringar till spisen, för att i varje fall i teorin kunna dra dessa innan huvudsäkringen. Men det beror förstås på hur stor brukare värmen på grupp 2 är.
En tanke kan vara att sätta 3x 13A automatsäkringar till spisen, för att i varje fall i teorin kunna dra dessa innan huvudsäkringen. Men det beror förstås på hur stor brukare värmen på grupp 2 är.
Om du tittar ordentligt på bilden över själva centralen så kommer du att se att grupperna 1, 2, 3 & 4 har tre dvärgbrytare var, med andra ord är det trefas fram till dosan som hällen och eventuellt ugnen är kopplade på.G Gramphos skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta gäller ju för alla dessa (grupp 1-4): Spis, Värme, Tvätt, Varmvattenberedare.
Tavlan brukar ju göras så att trefasgrupper tar tre rader. Lite dumt gjort här, men snyggt fångat!
Då är det ju ännu konstigare med sågen. Jag undrar om man kan lita på att enfas-säkringarna efter de fyra första grupperna verkligen roterar över faserna (1-2-3 - 1-2-3 - 1-2-3).
Detta behöver gås igenom. Sågen drar ju en del ström i startögonblicket, men den skall inte få huvudsäkringarna att lösa direkt om inte de redan är varma av någon orsak...
Tavlan brukar ju göras så att trefasgrupper tar tre rader. Lite dumt gjort här, men snyggt fångat!
Då är det ju ännu konstigare med sågen. Jag undrar om man kan lita på att enfas-säkringarna efter de fyra första grupperna verkligen roterar över faserna (1-2-3 - 1-2-3 - 1-2-3).
Detta behöver gås igenom. Sågen drar ju en del ström i startögonblicket, men den skall inte få huvudsäkringarna att lösa direkt om inte de redan är varma av någon orsak...
Ja fast den där tavlan var nog ursprungligen "konstruerad" för en diazedcentral. Det här med "tre rader" är ju inte riktigt relevant i en vanlig normcentral, om jag nu inte helt missförstår dig helt.pacman42 skrev:
Nja, de flesta tavlor brukar ändå göras på det sättet så att det skall vara lätt att se vilken fas som är kopplad till vilken strömförbrukare. Åtminstone på den tiden jag var elektriker.Alfredo skrev: