T torparnorpan skrev:
Jodå även vi som har ett ståtkök från den tiden har samma problem tyvärr...
Hej
Kan du lägga ut bilder. Jag skall få en renoverad lucka nästa vecka. Lägger ut bilder och synpunkter så får vi se hur det blir

6
K Kjell W skrev:
Hej
2009 köpte vi ett nytt Ikea kök, Faktum, Ståt. Nedsänkt diskho, micro, ugn, spishäll och köksfläkt. Köket är välplanerat och bra förvaringslösnimgar.
Efter några år uppstod problem med skåpluckorma vid diskbänken. Fanns vissa uppbuktningar på skåpdörrarna. 2016 tog vi kontakt med IKEA för besiktning. Pga vissa omständigheter har vi inte förrän nu tagit kontakt för reklamation. Enl Ikea kan dom inte godkänna reklamationen då vi inte bevakat och torkat av luckorna efter varje gång vi torkat av bänkskivan. Förstår ju att luckorna är mest utsatta så jag drog det inte vidare.
När jag lämnade in luckorna för ommålning konstaterade man att luckorna ej var grundmålade utan endast topplackade. Tog återigen upp det med Ikea som talade att dom hade högsta kvalitet på sina luckor.
Vill nu fråga om det är fler som råkat ut för detta. [bild]

Vem konstaterade att luckorna inte var grundlackade?
Tydligen en som inte begriper något.

Hur skulle ytan som är fräst på luckan vara så slät om den inte var grundlackad och slipad innan ytlacken sprutas på?

Luckorna kantsprutas först. Sen körs baksidan med grund och ytlack.
Efter det grundades Ståt två gånger på a-sidan innan ytlack.

Självklart torkar man väl av vatten från sina luckor om man har torkat av bänkskivan så vatten har hamnat på luckorna?

Redigerat:
  • Gilla
magnuse74
  • Laddar…
6
K Kjell W skrev:
Troligen ingen grundfärg, är nog värre på Ståt då vecket mellan plana ytan och vertikala dekoren är ett känsligt ställe.
Du har inte förstått att hela luckan är en mdf-skiva som är fräst?

Dina luckor har ju krackelerat i ovankant och i kanten ovanför randningen på luckorna.
Exakt på de ställen vatten stannar om det inte torkas bort.

Klart att ett kök ska klara en diskmaskin?! Ingen har väl påstått något annat?
Men varm ånga är ju inte det bästa för några målade snickerier.
Har du dessutom inte torkat bort vatten som hamnat på luckorna så är det ju självklart att färgen släpper efter hand.

Om du märker det 2016 och du kontaktar IKEA redan då, varför vänta tills nu då för att reklamera det?

Redigerat:
  • Gilla
magnuse74
  • Laddar…
Motsvarande problem med faktum Lidingö.(installerat 2010)
Redan efter knappt två år krackelerade färgen på ovansidan diskmaskinsluckan. Ingen förståelse från Ikea vid försök till reklamation.
Köpte en ny lucka själv. Samma sak efter drygt två år på nästa lucka.
Och oftast öppnas inte diskmaskinen förrän efter 3-6 timmarnefter den är klar.
Är nu inne på tredje sjävinköpta luckan, och hade jag fått tag i en till hade det varit dags för byte igen.

6
M mape17 skrev:
Motsvarande problem med faktum Lidingö.(installerat 2010)
Redan efter knappt två år krackelerade färgen på ovansidan diskmaskinsluckan. Ingen förståelse från Ikea vid försök till reklamation.
Köpte en ny lucka själv. Samma sak efter drygt två år på nästa lucka.
Och oftast öppnas inte diskmaskinen förrän efter 3-6 timmarnefter den är klar.
Är nu inne på tredje sjävinköpta luckan, och hade jag fått tag i en till hade det varit dags för byte igen.
Var kommer då fukten ifrån om du inte öppnar diskmaskinen på 3-6 timmar? Är diskmaskinen bredvid vasken?

Inga andra luckor som har krackelerat som är längre ifrån vasken eller diskmaskinen?

• Gilla
Stefanbyggahus
  • Laddar…
6 666kalle skrev:

Dina luckor har ju krackelerat i ovankant och i kanten ovanför randningen på luckorna.

Har du dessutom inte torkat bort vatten som hamnat på luckorna så är det ju självklart att färgen släpper efter hand.

Om du märker det 2016 och du kontaktar IKEA redan då, varför vänta tills nu då för att reklamera det?
Hej ja det kan jag svara på , det är en firma som jobbat med att lacka möbler och kök i över 30 år. Varför vi inte gjorde något 2016 var att jag drabbades av en allvarlig sjukdom. Räcker svaren?

• Gilla
Tulo123 och 2 till
  • Laddar…
Angående krackelerad färg, så har luckor hos mig krackelerat i överkant. Ingen diskmaskin, så det är inte det. Mitt kök är dock ett Vedum från 2010.
På mitt sitter färgen kvar, bara sprickor.

• Gilla
Amandasjo
  • Laddar…
Jag har samma problem med samma lucka. Monterat 2008 i sommarstuga. Färgen släpper på samma sätt på ovankant lådorna. Köket används högst två månader om året och lådorna är monterade på motsatt sida av vasken så vatten kommer inte i närheten av dom men färgen har släppt ändå.

Y Yolibie skrev:
Angående krackelerad färg, så har luckor hos mig krackelerat i överkant. Ingen diskmaskin, så det är inte det. Mitt kök är dock ett Vedum från 2010.
På mitt sitter färgen kvar, bara sprickor.
Hej då har du tydligen grundfärg

S Stefan.J skrev:
Jag har samma problem med samma lucka. Monterat 2008 i sommarstuga. Färgen släpper på samma sätt på ovankant lådorna. Köket används högst två månader om året och lådorna är monterade på motsatt sida av vasken så vatten kommer inte i närheten av dom men färgen har släppt ändå.
Hej skicka bild. Är huset uppvärmt under vintern?

Bowman
Haha, där ser man.
Mitt Ikeaköks luckor och lådor har också förstörts på det sättet, när det började vet jag inte riktigt, det är sedan 2010 eller så, men nu skall skiten ut i alla fall och det lär inte bli Ikea igen känns det som.

Bowman Bowman skrev:
Haha, där ser man.
Mitt Ikeaköks luckor och lådor har också förstörts på det sättet, när det började vet jag inte riktigt, det är sedan 2010 eller så, men nu skall skiten ut i alla fall och det lär inte bli Ikea igen känns det som.
Hej bilder tack

K Kjell W skrev:
Hej skicka bild. Är huset uppvärmt under vintern?
Kommer inte kunna ta bild förrän längre fram i vår när jag är där. Huset är inte uppvärmt under vintern.

6 666kalle skrev:

Hej igen jag vet inte hur man gör dekoren på Ståtluckorna, men om jag läst rätt om hur man tillverkar mdf så pressas dom med en plastmassa och hårdaste ytan är på ytskiktet därför tycker jag det är märkligt att man fräser bort ytskiktet och kommer ned i ett mjukare underlag

• Gilla
Azur
  • Laddar…
K Kjell W skrev:
Hej igen jag vet inte hur man gör dekoren på Ståtluckorna, men om jag läst rätt om hur man tillverkar mdf så pressas dom med en plastmassa och hårdaste ytan är på ytskiktet därför tycker jag det är märkligt att man fräser bort ytskiktet och kommer ned i ett mjukare underlag
Hej det finns mdf som är mer vattenhärdig heter v. 113 eller något sånt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.