God jul kära snickarvänner! Härligt att få smyga ut i verkstan 1 timme medan familjen är i kyrkan för att börja såga o hyvla till material till lådor.

Verkstadsarbetsbänk med sågade träbitar och verktyg förberedda för att bygga lådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tid: 18 timmar

• Gilla
Noseone och 7 till
  • Laddar…
P perhed skrev:
medan familjen är i kyrkan för att börja såga o hyvla till material till lådor.
Välutrustad kyrka och trevligt med familjeprojekt:p

• Gilla
perhed och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Välutrustad kyrka och trevligt med familjeprojekt:p
Oj! Ett litet snickeri-freudianskt syftningsfel!

Kanske inte ändå. Josef som ju är en del av den "heliga familjen" var ju faktiskt snickare. Så — kyrkan och snickeri har ju ändå en viss sammankoppling... ;)

//Ronnie

Äntligen fick jag lite mer tid i verkstaden efter jul och nyår.

Började med att handhyvla toppen som hade slagit sig lite. Tyvärr rev jag upp en skråma. Virket känns på sina ställen nästan poröst. Kanske skulle ha valt andra bitar till toppen? Handhyveln är väl inte min sport direkt och jag borde nog ha lagt större energi på att ha en vass hyvel. Tror jag fick till det ok iaf. Får nog jobba lite mer när det närmar sig.

Vattenpass på planka i verkstad för att kontrollera jämnhet under träarbete.
Skapa konto
Handhyvlat trästycke på arbetsbänk med handhyvel, omgiven av träspån och snickeriverktyg.
Skapa konto
Närbild av ekträ med synlig skråma efter handhyvling, bakgrund av spån.
Skapa konto

Sedan gjorde jag klart delarna till lådorna. Jag lutar mot göra en "box joint" med en falsk front. Lådbottnarna blir också av ek. Kanske är lite lyxigt men nu har jag material till det. Botten blir av en bit östgötsk ek som jag har haft liggandes. Tror min far förlåter mig för möbeln inte blir 100% värmländsk.
Ekborddelar och lådsektioner i olika strl på verkstadsbänk, handhyvel till vänster, sugslang från verktyg i förgrunden.
Skapa konto

I nyår så har jag fått ytterligare 3 plankor ek. Den största räcker till klaffarna så jag sågade upp den och riktade. Tänkte låta dom ligga en stund och mogna ett par veckor. Har rejält övermått på tjockleken så att jag kan rikta om, om de slår sig.
Ekplank i en verkstad fastsatt i en skruvstäd, uppvisar märken efter handhyvling och en skråma på ytan.
Skapa konto
Ekbräder som är kapade och staplade i en verkstad med bordssåg och diverse snickeriverktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Jag har bestämt mig för att göra klart basen innan jag gör lådorna så för att få något annat än sågande och hyvlande gjort så limmade jag sidorna.Tror de blev ok.
Hantverksprojekt med trädelar och handverktyg på arbetsbänk, inklusive linjal och hyvlat trä.
Skapa konto
Delar av en träkonstruktion i klämma med skruvtvingar i en verkstad, tidiga steg i möbeltillverkning.
Skapa konto

Nu börjar det närma sig själva klaffningen och jag funderar på hur jag ska göra? Min plan är att ha 4 enskilda pinnar som går att dra ut på vardera sida. Typ 2x3 cm i tjocklek och 20 cm långa med stopp i båda ändarna. Så enkelt som möjligt alltså, Ska försöka göra en skiss av vad jag menar...

Total tidåtgång: 23 timmar.

• Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
Vad för gångjärn borde jag köpa? Har tänkt sätta 2 på vardera undersida. Finns ju massa olika.

Är det vanliga ledgångjärn som gäller?

Hittade en som var 70x50mm, är det overkill storleksmässigt?

Bygget fortskrider. Sidorna vart oväntat bra, likadana och 90-grader.

Trähantverksprojekt med ihoplimmade sarger och sidostycken som ska bli en låda.
Skapa konto

Fortsatte med att limma ihop sargerna med sidostyckena. Som vanligt vart allt fel och paniken utbröt. Lyckades tillslut slå allt tillrätta. Tur att ingen filmar den processen.
Sargerna fick en skåra upptill för att kunna skruva i toppskivan.

Ett träbord under konstruktion i en verkstad, med verktyg och träbearbetningsmaskiner i bakgrunden.
Skapa konto
Furubitar sågade till skenor för lådor i ett snickeri med verktyg och maskiner i bakgrunden.
Skapa konto
Snickeriarbete med träkonstruktion och skenor, hålls samman av en röd tving för limning.
Skapa konto

Tog sedan några gamla furubitar och sågade till skenor som lådarna kan glida i. De skruvade jag på sargerna utan lim. Kommer garanterat behöva flytta eller göra om dom helt. Tänkte sätta dom lite lägre än mitten på lådan då jag har valt att göra lådorna med laxstjärtar. Spåret i lådsidorna förstör då inte pinnarna.

Sågade till lådorna till exakt storlek. Jag beslöt mig för att göra framsidan på lådorna med laxstjärtar och tog 2 sidor i taget. Det aldrig fel att öva på sitt laxstjärtande. 3 fogar kvarstår.
Baksidorna blir vanliga fals(?)-kopplingar.

Träsnickeriprojekt på arbetsbänk med blå tejp markerad laxstjärtssammanfogning.
Skapa konto
Träbit med laxstjärtsförband på arbetsbänk med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto
Träbitar fastspända i skruvstäd med utskurna laxstjärtar; verktyg och pennor på arbetsbänk.
Skapa konto
Närbild av handgjord träfog med laxstjärtar på snickeriverkstad.
Skapa konto

Total tidåtgång: 26 timmar

• Gilla
Britterik och 2 till
  • Laddar…
Det börjar närma sig själva klaffningen! Ska hälsa på föräldrarna 26:e januari och vill kunna leverera bordet då.

Limmade ihop alla lådorna. Mycket sågspån används för att fylla igen alla misstag vid fogningen.

Träplatta med blå tejp markerar formen för klaffar, omgiven av verktyg och sågspån i en snickarverkstad.
Skapa konto
Träslöjdsprojekt med borddelar under konstruktion, verktyg och sågspån i en verkstad.
Skapa konto
Träyta med sågspån efter hantverksarbete, halvfärdig snickeridetalj på ett arbetsbord.
Skapa konto

Medan lådorna torkade så gjorde jag mallen till klaffarna. Hade en bit tunnare MDF liggandes och jag använde ett snöre och en penna. Tror det blev ganska bra! Sågade ut det i bandsågen och använde slipdisken på svarven och en en rasp för att finlira mot strecket.

MDF-skiva med utritad mall för bordklaff, omgiven av verktyg som hammare, måttband och snöre.
Skapa konto
MDF-mall för bordklaff ovanpå träskiva i verkstad, verktyg och bordsåg i bakgrunden.
Skapa konto

Gångjärnen kom på posten också! Kunden har bestämt att det ska vara mässingsgångjärn. Känslan är att de kommer att räcka.
Mässingsgångjärn och skruvar på MDF-bräda, verktyg för möbelbygge.
Skapa konto

Sedan gjorde jag klart lådorna helt. Fräste ett spår i sidan. Hade tänkt fuska och köra bordsågen för det men valde det finare alternativet. Givetvis fick jag justera om skenorna.
Sedan finlirade jag till fronterna och skruvade fast dom. De satt lite väl tight när jag var klar så kommer behöva hyvla ner någon knapp mm till.

Snickeriverkstad med timrad låda på bordsåg och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto
Träbord under tillverkning med ihoplimmade lådor, ben och verktyg i en snickarverkstad.
Skapa konto
Träbord under tillverkning i verkstad med lådor monterade och verktyg utspridda på golvet.
Skapa konto

Sista jag hann med igår kväll var att hyvla till klaffarna och såga ut ena klaffen på bandsågen. Har tänkt mallfräsa kanten. Förhoppningsvis får jag smyga ut i verkstan ikväll igen!
Mall i MDF för klaff till bord ligger på arbetsbänk med trädetaljer och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Total tidåtgång: 34 timmar

• Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat, det är ju snart färdigt!

Förutsätter att bottnarna inte är limmade och att du tagit höjd för att bottnarna kommer växa i bredd i sommar:)

Ola C Ola C skrev:
Snyggt jobbat, det är ju snart färdigt!

Förutsätter att bottnarna inte är limmade och att du tagit höjd för att bottnarna kommer växa i bredd i sommar:)
Jag hoppas det. De flyter ganska löst nu. Man kanske skulle se till att spåren och skenorna inte löper för tight nu på vintern.

Har jobbat på nu på slutet, då jag väldigt gärna vill bli klar. Frästa klaffarna enligt mall. Det gick helt ok måste jag säga. Fick en del problem som syns in bild 2. En del fula märken som är svåra att slipa bort. Skräpfräs med ett billigt stål. Det blir kanske inte bättre än så?
(Hade ett finstål från Axminster men det har gått sönder.)

Träbänkskiva med frästa klaffar i en verkstad, omgiven av verktyg och klämmor.
Skapa konto
Träbord med frästa klaffar och slipblock, visande handarbete och märken från fräsning.
Skapa konto

När jag lägger klaffarna bredvid toppen märker jag mitt största misstag hittills. Det är sådant misstag som gör en till en bättre möbelsnickare. Jag ska verkligen tänka till nästa gång! Ser ni problemet med toppen i bilden nedan?
Halvfärdigt träbord med rundad och hyvlad topp, med synliga arbetsverktyg i en verkstad.
Skapa konto

Slipade till klaffar och topp så att det blev tight och fint. Sedan rundade jag av kanterna på båda sidor med fräsen. Mycket för att dölja flisningen från när jag hyvlade toppen för hand.

Träbord med utfrästa spår och en handsöverfräs ovanpå, verkstadsmiljö i bakgrunden.
Skapa konto

Dags för skruva dit gångjärnen och fräsa ur för det. Gjorde en mall i fururester på bordsågen. Tog bara 3 försök...

Träsnickeriprojekt på arbetsbänk med klammer, borr och träbitar, ursågning synlig.
Skapa konto
Träbit fräst för klaffar med verktyg och fräsmaskin på ett arbetsbord.
Skapa konto

Sedan en koll på första klaffen att det verkar lira. Gjorde alla gångjärnen och fick småjustera med stämjärnet för att få toppen jämn.

Ett halvfärdigt träbord med klaffar i en snickarverkstad, verktyg och material synliga i bakgrunden.
Skapa konto
Bordsskiva med verktyg och gångjärn under bearbetning i en snickarverkstad.
Skapa konto

Själva klafflösningen har jag tänkt göra med enkla pinnar enligt bilden nedan. Gjorde ett test och det verkade lira. Kommer behöva sätta dit lite bitar på undersidan så att pinnarna dras ut rakt. Ska försöka ta en bild på underredet när hela kalaset är klart. Slutar nog inte med någon proffslösning.
Trähantverk med ojämnt sågat trästycke, utfräsning för gångjärn och snidad pinne på bordets sarg.
Skapa konto

Sedan kommer stora misstag nr 2. Gångjärnen hamnade ganska precis där jag ville ha pinnarna. Så jag väljer att köra pinnarna på insidan av gångjärnen på ena sidan och utsidan på andra sidan. Men i hasten sågar jag ut åt fel håll... f-n h-e s-t oxå! Gjorde hålet större och limmade dit en bit. Ser ok ut och som tur är är det på rätt ställe det sker.

Monterat gångjärn på en träklaff, synliga märken vid fräsningen och en bit trä limmad vid misstag.
Skapa konto
Närbild på en fräst träklaff med synliga märken och en utskjutande del, en del av ett byggprojekt.
Skapa konto

Sedan spenderade jag timmar med att justera lådorna och skenorna. Delade skenorna i 4 bitar istället. Under tiden jag justerar och håller på så går flera skruvar sönder. De går sönder när jag skruvar av skruvarna. Fram med kofot och vinkelslip. Förborra rejält och återanvänd aldrig en skruv! Tillslut är alla verktygen i verkstan framme... som vanligt.

Gjorde alla pinnarna och justerade dom lite så att bordet är jämnt och slätt. Har även gjort lite klossar som passar i spåren på sargen för att skruva toppen till botten. Nu återstår bara slipning och finish!

En träbordstopp som kontrolleras med ett vattenpass på ett bord under tillverkning.
Skapa konto
Snickeriprojekt av en träbord med rund topp och fyra ben i en verkstad.
Skapa konto

Total tidåtgång: 47 timmar

(Varför är sista bilden med? Inget jag lagt till i texten...)

• Hemsnickrat runt träbord med uppfällda klaffar i en verkstad, synliga gångjärn och verktyg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Britterik och 4 till
  • Laddar…
P perhed skrev:
Ser ni problemet med toppen i bilden
Är det knastarna mitt på skivan som åsyftas?...eller att virket tog slut o högra klaffen blev från en annan planka med lite annorlunda färg?

Edit. Jag leta bara "fel" så inte så att jag tycker det ser knas ut på riktigt;)

Vad gäller fräsningen sks det gå att få bättre än så där, vassa stål och bara lite ändträ att fräsa bort i sista körningen hjälper markant.

Redigerat:
Fiberriktningen går verikalt på toppen o ena klaffen. Andra klaffen går de horisontellt. Större skillnad i verkligheten. Hade jag tänkt så att ju toppen blivit mer homogen... Skulle inte använt toppen alls egentligen. Virket var lite skadat av barkborrar o poröst.

Blir att köpa ny mallfräs.

Imorgon kommer slutinlägg. Eller näst sista inlägget. Föräldrarna står för knoppen till lådan, så helt färdigt blir det på fredag.

Massa slipning senare så är det klart för finish. Bandslip, excenterslip och handslip. Bandslipen för att jämna till toppen när klaffarna är uppe. Vågade inte hyvla mer. Använde bandslipen på kanterna också för att få bort märkena från fräsen.

Vad använder ni för slippapper? Jag använder jula:s Ageera tools. Billigt skräp förstås men jag vet inte vad jag ska köpa för något som är kvalitet och värt pengarna? X antal sliprondeller av 60, 120 och 180 senare känns bordet redo. Tiden man lagt ner på grejerna gör ju att man slipar lite extra.

Satte dit lite extra bitar på undersidan för att stödja pinnarna. När jag slipade toppen så brast det på kanten. Ett hål från en barkborre fanns på långsidan av toppen. Jag hade tänkt låta det vara då jag trodde det skulle hålla men det sprack vid slipningen. Jag fick laga det med en liten bit och det gick bättre än jag trodde. Syns när man tittar men annars helt ok.

Träbord under konstruktion visas uppifrån med synliga stödbitar och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto
En hörndel av ett träbord med synliga slipmärken och verktyg som en stämjärn, sliprondell och kniv ligger utspridda.
Skapa konto
Närbild på en träyta som visar märken från slipning och en lagad spricka längs en kant.
Skapa konto

Sedan fick jag justera lite vid pinnarna. Klaffarna hängde inte i 90 grader utan mer inåt benen än vad jag ville. Skulle egentligen ha gjort pinnarna i bättre storlek. Justerade genom att limma en liten bit mot sargen. Nu får klaffarna stöd och hänger i 90 grader.

Närbild på träbord med synlig slipning och reparation, limmad bit vid kant.
Skapa konto

Mina klena kontorshänder klarar inte av stämjärnet. Är halvt förstörd efter allt småfixande. Inte för att jag skär mig på så ofta på eggen utan för att kanten på stämjärnet skär in i huden.

Ett närbildsfoto av en personens hand med tecken på arbete, inklusive små skärsår och slitage.
Skapa konto

Använder Herdins Vaxolja som finish. Fick en gammal burk från far och bordet kommer inte användas särskilt hårt. Känns som en snäll finish också, då den verkar dölja misstag i slipningen. Första strykning med gjorde jag med pensel och överflödet torkades bort med bomullstyg. Lite lätt slipning med någon slags slipfilt jag hade liggandes. Sedan en andra strykning med bomullstrasa. Det torkade inte särskilt lätt andra gången. Fortfarande lite fuktigt 6 timmar efteråt.

Burk med vaxolja och appliceringstyger på ett nyligen behandlat träbord.
Skapa konto

• Gilla
Skooda
  • Laddar…
Ej helt torrt hemmagjort ekbord med klaff och synliga reflektioner i solljus, i ett vardagsrum.
Skapa konto
Hemgjort ekträbord med tjock top och robusta ben på ett trägolv, inte helt torrt efter behandling.
Skapa konto
Hantverkat ekbord med tjocka ben och en tunnare toppplatta, halvfärdigt i ett vardagsrum.
Skapa konto
Hemsnickrat ekträbord med tjocka ben och synliga ådror, inte helt torrt, i ett vardagsrum.
Skapa konto
Hörn av hemsnickrat ek-bord med öppen låda och synliga gångjärn, tjock bordsskiva och starka ben.
Skapa konto
Hemsnickrat ek-bord med tjock topp och robusta ben, delvis öppna lådor och ett hemtrevligt rum i bakgrunden.
Skapa konto
Närbild av hörnet på ett hemmagjort ekträbord med detaljerad träbearbetning och synliga träådringar.
Skapa konto
Hembakat ekträbord med tjock topp och robusta ben på ett parkettgolv, ofullständigt torkat.
Skapa konto

Bordet hann inte torka riktigt men jag ville ta kort medans dagsljus fanns. Vabbar idag så enda chansen att få dagsljus på korten.

Reflektioner:

1. Så här i efterhand hade jag nog gjort bordet lite nättare. Smalare ben och tunnare topp. Jag hade också haft ett större "överhäng", både på långsidan men främst på kortsidan.
2. Mät och markera noga när man ska såga något!!
3. Var inte så snabb med att såga till bitar. Titta lite och försök se slutresultatet. Toppen hade varit finare om jag valt andra bitar till klaffen.
4. Ek är ganska trevligt att jobba med. Mitt första ekprojekt och det går att såga, hyvla, "stämjärna" och fräsa utan större problem. Lite svårt att slipa bara =)
5. Skulle ha gjort skenorna i ett fastare material och haft 4 stycken för enklare justering.
6. Förborra allt rejält.
7. Gångjärnen var lagom
8. Total tidåtgång 51 timmar. Ingen hög timpenning direkt. Ingen hobby man blir rik på =)

Redigerat:
  • Gilla
Britterik och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.