13th Marine 13th Marine skrev:
Needas: Är det Anderslöv i Trelleborgs kommun? I så fall skulle du kunna låna en tångamperemeter av mig.
Javisst är det Anderslöv i Trelleborgs kommun!
Är du ifrån trakten?
 
Är från Trelleborg och bor på Gislövs Strandmark nuförtiden.
Jobbar i Lund så en omväg till Anderslöv är inte jättelångt.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Är från Trelleborg och bor på Gislövs Strandmark nuförtiden.
Jobbar i Lund så en omväg till Anderslöv är inte jättelångt.
Tack så hjärtligt för erbjudandet!
=)
 
Hojta till om du vill låna den. =)
 
Needas Needas skrev:
Nu tänkte jag liva upp tråden igen med en fråga som rör samma normcentral som tråden startade med.

Jag kopplade in en avfuktare i krypgrunden häromdan, idag när vi tvättade så gick en huvudsäkring vilket mörklade allt i huset utom två lampor och kaffekokaren?

Då tänker ju jag att om man som elektriker byter normcentral, ser man då inte att alla grupper går på L1 men L2 och L3 or helt obelastade?
Då verkar det som att du har kopplat in avfuktaren fel, detta kan du väl inte skylla elektrikern för?
 
M maxmsm skrev:
Då verkar det som att du har kopplat in avfuktaren fel, detta kan du väl inte skylla elektrikern för?
Om elektrikern laggt alla uttag på L1 som dessutom alla andra storförbrukare matas av så kan jag mycket väl gnälla på honom.
 
Needas Needas skrev:
Om elektrikern laggt alla uttag på L1 som dessutom alla andra storförbrukare matas av så kan jag mycket väl gnälla på honom.
Det är väl den som kopplade in avfuktaren som borde kollat upp hur belastningarna ligger!
 
M maxmsm skrev:
Det är väl den som kopplade in avfuktaren som borde kollat upp hur belastningarna ligger!
Har du läst hela tråden?
 
Needas Needas skrev:
Har du läst hela tråden?
Ja.
 
anders07 anders07 skrev:
Så där ser min central ut också, rena råttboet... Gjort av välrenommerad elfirma.
Jag hade in en annan elektriker (polsk men med svenska papper) som lade in en undercentral för poolen och han städade lite och drog bl.a. om nollor och skyddsjord så de inte gick kors och tvärs och flätade över skenorna...
Needas Needas skrev:
Hej

När jag installerade luft/vattenvärmepump så frågade jag elektrikern vad det skulle kosta att byta normcentral, fick svaret att det skulle kosta 8000kr.
Jag slog till på det och resultatet blev såhär
[bild]

Hade ni accepterat röran?
Först hade han satt centalen snett men det fick jag han till att rätta till.
Röran i sig är inte elektriskt sett farlig
Needas Needas skrev:
Hej

När jag installerade luft/vattenvärmepump så frågade jag elektrikern vad det skulle kosta att byta normcentral, fick svaret att det skulle kosta 8000kr.
Jag slog till på det och resultatet blev såhär
[bild]

Hade ni accepterat röran?
Först hade han satt centalen snett men det fick jag han till att rätta till.
Man får vad man betalar för. Men varför gnälla här? Ta upp frågan med ansvarig
arbetsledare på elföretaget som du anlitat,så kanske en rabbaterad tillsnygning kommer tillständ .
 
Undrar hur ni kan reta er på dragningen I skåpet , när övriga o synliga delar ser allt utom proffsigt ut...tejpade kablar,kladdigt målade kablar som hänger ut här o där utan struktur ? Är väl kanske som att sätta nykromade kofångare på en rostig bil !?
Tänker bara på hur installatören kan ha tänkt.
 
  • Gilla
Jambalaya och 2 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
[bild] [bild] [bild]
Dessa centraler är såklart gjord av behörig elektriker och är kanske den lägsta standarden man kan förväntas godta?
Jag sätter alltid ändhylsor på jord och nolla i dom där skenorna eftersom skruvarna har en förmåga att skära av kardelerna.
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
pellefant pellefant skrev:
Jag sätter alltid ändhylsor på jord och nolla i dom där skenorna eftersom skruvarna har en förmåga att skära av kardelerna.
Ser att du använder fel skalteknik, troligen därför så många kardeler knäcks så det kan vi inte helt skylla skruven för.
Kolla RKn, där har en tredjedel av kardelerna försvunnit och nästan varje FK har skadade kardeler med. Känsligast är ju så klart EKn men där kan man inte se hur skadat det blivit genom bilderna och där lär du ju inte heller sätta ändhylsor.
Kan ju också vara intressant att dra skruven med rätt bits samt momentmejsel, kan vara så att du drar aningens hårdare än man ska då det flyger kardeler till höger och vänster.

Inget fel med ändhylsa vid den typen av plint i och för sig men skaltekniken måste förbättras oavsett sen är det inte alla som har grejer eller tid för det alltid men fint och bra blir det vid rätt utförande.
 
M
Hej,
Jag hittade hit av en slump och sökte egentligen på något annat men jag kunde inte låta bli att skapa ett konto och vika in hur det ska se ut.
Jag jobbar på ett kablageföretag och så som det ser ut på de bilderna som är postade i tråden hade det aldrig fått se ut här kan jag säga. Jag ger ett exempel på ett skåp som jag byggde. Här är det uppstrappat och det är hylsor på alla kablar.

Minst denna standarden ska ni efterfråga.
 
  • Elektriskt skåp med organiserad kabeldragning och märkta hylsor för stadiga och säkra anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
Det är ju lite skillnad att stå vid en arbetsbänk och bygga nytt utifrån färdiga ritningar...
Men jag håller med om att man kan göra det snyggare än hos TS.
 
  • Gilla
Slugge och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.