223 658 läst · 172 svar
224k läst
172 svar
Jag har byggt ett Containerhus från Grand Designs.
TackarE EI30-SaC skrev:
Den är inräknad ja, m2 priset är ju rätt dyrt men man får rätt mycket design för pengarna så att säga!
Har följt projektet på rejsa, riktigt mkt bang for the buck idag skulle jag säga.
Har ju fantiserat om nått liknande länge men hamnade i en gammal kåk istället som jag inte kommer ifrån.
Har ju fantiserat om nått liknande länge men hamnade i en gammal kåk istället som jag inte kommer ifrån.
Tack , Det kostade exakt 154.000kr att isolera allting, golv, väggar tak , 353m2 10-12cm tjockt.Jarlingar skrev:
Uvärdet har jag inte forskat så mycket i, men man brukar säger 2-3 ggr bättre än vanlig ull + att vi har noll köldbryggor i princip.
Här är produkten vi använt: http://www.foamking.se/se/sluten-cell-polyuretan
Ja, reklamen brukar hävda det... Enligt deras egna specifikationer har skummet ett Lambda-värde på 0,025-0,028 W/(m·K). Glasull ligger runt 0,035, så jag skulle säga att skummet är 20-30% bättre snarare än 2-3 gånger. Sen vinner man iofs lite på att det är lättare att undvika köldbryggor.E erikjakan skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 2 694 inlägg
Helt rätt att lägga upp det här och inte bara på rejsa
Wow vilket projekt, grymt jobb och riktigt snyggt blir det. Man kan ju inte räkna allt i kronor och ören när man bygger på detta sättet. Istället så får man en jävla massa design och har förmodligen grymt kul under resans gång.
Verkligen fantastiskt kul att se en svensk variant av ett av de mer intressanta byggena man sett på Grand Designs!
Kostade cortenpanelerna mycket?
Det pratas alltid om att stål i byggen är så dyrt, så att klä hela utsidan i stål borde ju öka på kostnaden rejält?
Hur är ljudet inuti huset?
Eftersom det är containrar kan jag inte låta bli att inbilla mig eko och trampljud, men så kan det väl inte vara?
Kostade cortenpanelerna mycket?
Det pratas alltid om att stål i byggen är så dyrt, så att klä hela utsidan i stål borde ju öka på kostnaden rejält?
Hur är ljudet inuti huset?
Eftersom det är containrar kan jag inte låta bli att inbilla mig eko och trampljud, men så kan det väl inte vara?
Cortenstålet kostade 42k , kompispris, 61k i vanliga fall.
Ljudet inne i huset är bra, men detta är en ytterst lätt konstruktion, ingen betong som dämpar, så nog är det lite burkigare än ett vanligt hus, det kan jag inte sticka under stol med.
Dock ligger det inte bjälklag direkt över varandra så ljudet försvinner ut såattsäga.
Vad kul att ni tycker om det
Ljudet inne i huset är bra, men detta är en ytterst lätt konstruktion, ingen betong som dämpar, så nog är det lite burkigare än ett vanligt hus, det kan jag inte sticka under stol med.
Dock ligger det inte bjälklag direkt över varandra så ljudet försvinner ut såattsäga.
Vad kul att ni tycker om det
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 682 inlägg
Intressant projekt!
Eftersom du har kortenplåt på utsidan, försvinner inte lite med vitsen att det är en container då?
Hade det varit enklare att bygga i lösvirke trä istället?
Eftersom du har kortenplåt på utsidan, försvinner inte lite med vitsen att det är en container då?
Hade det varit enklare att bygga i lösvirke trä istället?