Jag har varit på visning av ett hus som är byggt på 50 talet + utbyggnad. Upptäckte detta upp på vinden, någon som har koll på vad det är och om det är någon fara.
Mörk vind med synliga svarta mögelfläckar på träbjälkar och brädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 1. Svartmögel?
Vind med fuktskador och misstänkt mögel på fiberplattor.
Skapa konto
Bild 2. Fuktskada?
Orange yta med mörka fläckar som användaren misstänker kan vara svartmögel, hittat på vinden i ett 50-talshus.
Skapa konto
Bild 3. Typ av mögel?

Sen tänkte jag passa på att fråga vad bild nummer 4 gör för något. Pumpar fram vatten? den klickade när man hade igång vattnet? är det okej? Huset har borrad brunn och trekammarbrunn.

Vattentryckstank från Well Mate i ett hörn av ett rum, med synliga ledningar och ventiler.
Skapa konto
Bild 4.

Och sen sista frågan. Denna varm vatten beredaren räcker den för två människor?
Varmvattenberedare bredvid brandsläckare under diskho, sladdar och slangar syns.
Skapa konto
Bild 5.

Tack på förhand!!

L
Hej - svårt att se vad fläckarna är på min mobilskärm - det är inte bara tjärfläckar från taktätning? Gå närmare, känn och lukta, så vet du.

Tanken verkar vara någon form av hydrofor, som pumpen pumpar upp brunnsvattnet i för att sedan i tanken bygga upp tryck på så att du får bra tryck i kranarna.

Om det är den enda varmvattenberedaren får ni bereda er på kalla bad och kalla duschar är jag rädd. Ja, den är för liten för två vuxna med normal varmvattenförbrukning nuförtiden.

• Gilla
Blomman1990
  • Laddar…
Bild 2 ser ut som en torkad vattenskada
Bild 4 Är som sagt en hydrofor och
Bild 5 räcker till en väldigt snabb dusch, men knappast till 2

• Gilla
Blomman1990
  • Laddar…
H
Tycker bild 3 ser ut som år av damm ludd som fastnat på masoniten

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
J
Tycker allt ser rätt normalt ut.. Trean är antingen damm, spindelnät eller ett före detta getingbo

• Gilla
Blomman1990 och 1 till
  • Laddar…
Dra dit en besiktning man?

• Gilla
Blomman1990
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som lite blånad på takstolarna längst in och på råsponten. Men svårt att se bara på fotot. Ingen katastofvind i alla fall.

• Gilla
Blomman1990
  • Laddar…
Jag skulle inte oroa mig för den där vinden.
Men ändå syna den lite mer noggrant efter inflytt och se vad som kan behöva tänkas på framöver, ev se över ventilation osv.

• Gilla
Blomman1990
  • Laddar…
Hej.
Tycker vinden ser helt okej ut.
Luddet under masoniten tycker jag ser ut som man har dragit/stött emot en isolerings skiva mot masoniten.

Det ser ut som en torkad fuktfläck på masoniten.
Gå upp där efter en regnig höst. Kan ju vara att det blåst/tryckt in lite vatten eller snö när det regnat/snöat. Sen hittat ner på masoniten.

Tanken är en hydrofor som många säger. Är det en borrad brun så sitter pumpen längst ner i det borrade hålet, därför du inte hör den startar.

Varmvattenberedaren räcker nog till 2 killar som duschar. Men knappast till en tjej dusch. :)

• Gilla
Urban1 och 1 till
  • Laddar…
Bild 4 är en Hydropress. Hydrofor är en annan sorts tryckhöjare med sämre prestanda.
Jag har en likadan som på bilden på landet där vi har borrad brunn och sänkpump. Min är på 100 liter. Pumpen styrs av trycket i hydropressens tank och pumpar in vatten i denna tills inställt tryck är uppnått. Sen stannar pumpen.
När man tappar vatten så startar pumpen igen när c:a 50% av vattnet i hydropressen tagits ut och återfyller behållaren. Detta gör att pumpen bara går då och då.
Om det klickar till så snart man tappar vatten så är det behov av service på anläggningen. Det vanligaste är att hydropressen tappat luft (det finns en luftblåsa av gummi inuti som skall vara pumpad till c:a 2 bar när tanken är tom på vatten. Exakta värden står på tankens etikett och tryckströmbrytarens inställning.

Man stänger av strömmen till anläggningen och öppnar en kran så vattnet kan rinna ut. Sen pumpar man upp trycket i hydropressen till 2 bar (med öppen vattenkran så det sista vattnet kan pressas ut). Du får använda en liten kompressor, tex en sån där portabel till bilen.
Därefter slår man på strömmen och då går pumpen igång och fyller tanken med vatten tills avslagstrycket (ofta 4 bar) är uppnått. Sedan kan man tappa ur åtminstone 50 liter vatten utan att pumpen drar igång igen.
Tryckströmbrytaren har inställningar för påslags- och avslagstryck och man får inte pumpa in högre tryck i tanken än påslagstrycket för då startar aldrig pumpen ens vid tom tank.

• Gilla
Blomman1990 och 1 till
  • Laddar…
K Karl-Magnus Holmbäck skrev:
Varmvattenberedaren räcker nog till 2 killar som duschar. Men knappast till en tjej dusch. :)

Du med mig skämta aprilo? Systersönerna duschar i en evighet, flera ggr om dagen. Själv har jag lärt mig stänga av vattnet medan jag tvålar och schamponerar. Trodde de flesta vuxna som bor i villa gjorde så, man eller kvinna. Har man bara lite miljötänk räcker den där beredaren till två.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Har nog en likadan beredare, Nibe 55L?
Den räcker till två snabba duschar eller en lång, vi bor två och det funkar trots allt bra, med lite enkel planering men knappast om man vill ha badkar.

• Gilla
Blomman1990
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Bild 4 är en Hydropress.
vad grundar du det bergsäkra uttaladet på ? ..Wellmate tillverkar både hydroforer och hydropresser, och dom ser ungefär likadana ut, bilden är för suddig för att utläsa typbeteckningen på denna, baserat på storleken gissar jag att det är en hydrofor snarare än en hydropress dock.

Här en random firma som säljer en hydrofor som är väldigt lik den på bilden tex..

http://www.vvsbutiken.nu/product.html/hydrofor-wellmate?category_id=1599

Hydrofor är en annan sorts tryckhöjare med sämre prestanda.
Det påstås ibland så, men den har inte sämre prestanda (eller verkningsgrad vilket hydropresssäljarna brukar påstå utan att kunna förklara vad dom menar), det enda som är sämre med en hydrofor är att den är större för samma volym med vatten, har man platsen så föredrar jag en hydrofor vilken dag som helst, dom har färre saker som kan gå sönder, en hydrofor av rostfritt eller galvat med plastbeläggning är i princip outslitlig, den jag har monterades 1976 när huset byggdes och fungerar fortfarande perfekt, den hydropress kommer aldrig att hålla så länge utan byte av blåsa, och kan man få tag i en passande 20-30 år efter monteringen ? ..jag skulle inte sätta pengar på det.

• Gilla
Blomman1990 och 1 till
  • Laddar…
Hej,
instämmer med föregående att det ser inte ut att vara något att oroa sig för på vinden. I ett äldre hus finns det alltid lite skavanker. O om det skulle vara lite mögelpåslag så kan ni öka ventilationen samt behandla mögelfläckarna - inget som eg. påverkar ert luftklimat i boendedelarna om det inte ökar okontrollerat.
Om du vill veta mer kring fukten som man ser på masoniten kanske du kan ta dig upp på taket och lyfta på några pannor för att kolla skickat på pappen under, alternativt såklart att låta en besiktningsfirma göra.

Ni kommer ju att överleva med den storleken på varmvattenberedare - är ju mer en komfortfråga att inte kunna duscha båda på morgonen direkt efter varandra. Är ju en enkel kostnad att beräkna om ni vill byta upp er till en större. Viktigare att kolla mängden (timliter) vatten i brunnen då detta ju inte går att påverka:)

Lycka till!
/C

• Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
vad grundar du det bergsäkra uttaladet på ? ..Wellmate tillverkar både hydroforer och hydropresser, och dom ser ungefär likadana ut, bilden är för suddig för att utläsa typbeteckningen på denna, baserat på storleken gissar jag att det är en hydrofor snarare än en hydropress dock.

Här en random firma som säljer en hydrofor som är väldigt lik den på bilden tex..

[länk]

Det påstås ibland så, men den har inte sämre prestanda (eller verkningsgrad vilket hydropresssäljarna brukar påstå utan att kunna förklara vad dom menar), det enda som är sämre med en hydrofor är att den är större för samma volym med vatten, har man platsen så föredrar jag en hydrofor vilken dag som helst, dom har färre saker som kan gå sönder, en hydrofor av rostfritt eller galvat med plastbeläggning är i princip outslitlig, den jag har monterades 1976 när huset byggdes och fungerar fortfarande perfekt, den hydropress kommer aldrig att hålla så länge utan byte av blåsa, och kan man få tag i en passande 20-30 år efter monteringen ? ..jag skulle inte sätta pengar på det.
GlennB Har enligt mig i stort sett rätt! Hydrofor eller hydropress är helt enkelt en vatten/lufttank. Absolut ingen tryckhöjare! Hydropressen har ett gummimembran mellan vatten o luft. Membranet har begränsad livstid. På små billiga bara ett par år. När membranet pajar blir hydropressen plötsligt en hydrofor!!. Den fungerar ändå lika dant om man trycker i ca 2 bar luft när den är helt tom på vatten och utloppen stängda.
GlennB : Man behöver inte ha större hydrofor än hydropress om man trycker in luft i hydroforen á la hydropressen. Ventil för detta säljer Rinkaby.
Jag har levt med hydroforer i 65 år och har nu tre trycksatta hydroforer i gång. Eftersom en del luft följer med vattnet, måste man fylla på luft nån gång, men det går år mellan varje fyllning. När jag hör att pumpen börjar gå oftare fyller jag på.

• Gilla
Blomman1990
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.