Min sambo envisas med att vilja ha gardinstång högt upp vid tak över fönstren. Dock har vi väggventiler som sitter lite här och var. Det finns en liten yta mellan ventil och taklist. Är det någon som vet någon bra gardinstångslösning så man kan få stången precis över väggventilerna? Och nej hon vill inte sätta gardinskena i taket

• Vit väggventil placerad nära taklist ovanför ett fönster, med utrymme för en potentiell gardinstång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Ni behöver också tänka på hur gardinerna hänger i förhållande till ventilerna så att ni inte blockerar luftströmmen som är tänkt att gå från ventilerna snett neråt till ventilationsspringan under dörren. Om luftströmmen tvingas gå en annan väg så kan det bli dålig luft och kondenserings- och fuktproblem på fönsterbågarna.

BirgitS BirgitS skrev:
Ni behöver också tänka på hur gardinerna hänger i förhållande till ventilerna så att ni inte blockerar luftströmmen som är tänkt att gå från ventilerna snett neråt till ventilationsspringan under dörren
Nu skojar du väl?
Luften rinner naturligtvis ner längs ytterväggen och kyls av,
för att sedan rinna ut över golvet och ut under dörren.

Det finns inga luftströmmar snett nedåt,
från högst upp på ytterväggen till nere vid golvet på väggen mitt emot.

Eller har du verkligen mätt upp detta?

BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Luften rinner naturligtvis ner längs ytterväggen och kyls av,
för att sedan rinna ut över golvet och ut under dörren.
När man har ett element under fönstren så skapar det en uppåtgående luftström, vilken t.ex. utnyttjas för att motverka kallras från fönster och ventiler. Den luftströmmen ska förhindra att luften från ventilerna går rakt ner.

Man får verkligen hoppas att insidan av ytterväggen är varmare än luften som kommer direkt utifrån så här års, dvs. att luften från ventilerna inte kyls ner av väggen.

Eller också får man ibland sätta ner högerfoten stabilt och informera om att den placeringen inte är lämplig..

• Gilla
jnse
  • Laddar…
BirgitS
R Ran9 skrev:
Det finns en liten yta mellan ventil och taklist. Är det någon som vet någon bra gardinstångslösning så man kan få stången precis över väggventilerna?
Normalt vill man ju att gardinerna går 2-5 cm ovanför gardinstången för att det ska se snyggt ut, och inte heller går emot taket för då blir det konstiga böjningar i gardinen när man drar i den.

BirgitS BirgitS skrev:
Normalt vill man ju att gardinerna går 2-5 cm ovanför gardinstången för att det ska se snyggt ut, och inte heller går emot taket för då blir det konstiga böjningar i gardinen när man drar i den.
Illustration som jämför rätt och fel sätt att hänga gardiner runt ett fönster.
Såhär ville min sambo ha!

BirgitS BirgitS skrev:
gardinerna går 2-5 cm ovanför gardinstången
Hur ska det gå? Med magnetlist ovanför?

R Ran9 skrev:
[bild]
Byt inredningstidningar eller sambo.

Som på bilden du visar borde inte blockera ventilen nämnvärt. Stången hamnar ju inte dikt an mot väggen och inga gardiner som täcker för ventilen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Som på bilden du visar borde inte blockera ventilen nämnvärt. Stången hamnar ju inte dikt an mot väggen och inga gardiner som täcker för ventilen.
Instämmer och själva fästena är ju i kanterna av fönstren.

R Ran9 skrev:
[bild]
Hur mycket skjuter ventilerna ut från väggen?
Det gäller ju bara att hitta fästen som är tillräckligt långa. De här är ställbara mellan 10 och 15 cm från väggen: https://www.textilgallerian.se/gardiner/gardinstanger/adore-gardinstang-morkgra

Kan ju vara bra att tänka på att gardiner som ligger längs golvet är väldigt bra dammsamlare och är i vägen när man ska dammsuga.

nikasp
Jag som gubbe googlade själv fram att rummen känns större så jag höjde upp alla (nya) gardinstänger när vi flyttade in i huset. http://kirsch.se/produkter/rimini-set-o-19-mm/ Det gjorde stor skillnad. Både jag och sambon är vana med sekelskifteslägenhet i Stockholm och jättehögt i tak, kändes lite hoptryckt innan jag flyttade upp dem.

"Hållaren är reglerbar vilket betyder att du själv ställer in det avstånd du vill ha från vägg till gardin, från 10 cm upp till 15 cm. På så sätt hänger gardinen fritt och riskerar aldrig att vila mot fönsterbrädan."

De stånghållare som följde med räckte till för att stången ska komma på utsidan av donet. Finns även extra långa hållare att köpa separat. Jag tror att jag kanske får flytta lite på stången när jag ska byta filter eller justera ventilen.

Gör nu som frun säger.

T Thomas_Blekinge skrev:
Hur ska det gå? Med magnetlist ovanför?
För gardinstången i #2 ovan
images

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.