3 585 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Solglas, markiser, frikyla eller inget dera?
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av så kallat solglas som stänger ute en del av solvärmen?
Upplever ni de som bra eller blir det märkbart mörkare, och saknar ni solens värmande strålar på vår, höst och vinter?
Vi ska bygga ut med många fönster mot syd och väst och vet inte vad vi ska välja. Idag skärmar vi av fönstren under sommaren med markiser. Utan markiser blir det lätt runt 27 grader varmt, och även om det är runt 20 på kvällen, dröjer sig värmen kvar inomhus. Markiserna gör sitt jobb, men det blir mörkt inne och utsikten tas ju helt bort.
För att slippa markiser funderar vi på den ljusaste typen av solglas, som är lite mörkare än vanligt klart glas och påstås ta bort 2/3 av solens värme. Nu ska vi också bygga en övervåning, vilket försvårar användandet av markiser.
Ett annat alternativ är att installera frikyla, där kyla från bergvärmepumpens borrhål, får passera en kylkonvektor. Det blir nästan som AC fast energisnålare och med fördelen att borrhålet värms upp under sommaren. Frågan är i så fall, om frikylan kan sänka temperaturen tillräckligt effektivt för att kompensera för den ökad solinstrålingen som blir utan solglas eller markiser?
Tacksam för svar!
Är det någon som har erfarenhet av så kallat solglas som stänger ute en del av solvärmen?
Upplever ni de som bra eller blir det märkbart mörkare, och saknar ni solens värmande strålar på vår, höst och vinter?
Vi ska bygga ut med många fönster mot syd och väst och vet inte vad vi ska välja. Idag skärmar vi av fönstren under sommaren med markiser. Utan markiser blir det lätt runt 27 grader varmt, och även om det är runt 20 på kvällen, dröjer sig värmen kvar inomhus. Markiserna gör sitt jobb, men det blir mörkt inne och utsikten tas ju helt bort.
För att slippa markiser funderar vi på den ljusaste typen av solglas, som är lite mörkare än vanligt klart glas och påstås ta bort 2/3 av solens värme. Nu ska vi också bygga en övervåning, vilket försvårar användandet av markiser.
Ett annat alternativ är att installera frikyla, där kyla från bergvärmepumpens borrhål, får passera en kylkonvektor. Det blir nästan som AC fast energisnålare och med fördelen att borrhålet värms upp under sommaren. Frågan är i så fall, om frikylan kan sänka temperaturen tillräckligt effektivt för att kompensera för den ökad solinstrålingen som blir utan solglas eller markiser?
Tacksam för svar!
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det går väl att lösa det hela med lamellgardiner också, till tiondelen av kostnaden:
https://jysk.se/gardiner/lamellgardiner/dagsljus/lamellgardin-andammen-100x250-vit/family
Fast det enklaste och mest ekonomiska vore ju att minska ner på fönsterytan mot S och SV.
Är inte det ett alternativ?
Man måste ju inte se hela den omgivande naturen från varenda vrå av hemmet.
https://jysk.se/gardiner/lamellgardiner/dagsljus/lamellgardin-andammen-100x250-vit/family
Fast det enklaste och mest ekonomiska vore ju att minska ner på fönsterytan mot S och SV.
Är inte det ett alternativ?
Man måste ju inte se hela den omgivande naturen från varenda vrå av hemmet.
Husägare
· Skåne
· 1 470 inlägg
Jag har elitfönsters extreme på söderväggen. Detta ska minska värmeinstrålningen. Bytte till dessa för två år sedan, men kan inte säga att skillnaden var markant. Kompletterade i somras med markiser, som gör mer skillnad.
Är inte prisskillnaden så stor skulle jag ta sådana glas igen, men inte till vilket pris som helst. Om man inte har vanligt glas vid sidan om ser man ingen skillnad i ljuset, de är inte mörkare.
Är inte prisskillnaden så stor skulle jag ta sådana glas igen, men inte till vilket pris som helst. Om man inte har vanligt glas vid sidan om ser man ingen skillnad i ljuset, de är inte mörkare.
Tack för bra tips om lamellgardiner! Spärrar iof fortfarande av utsikten, men kan vara ett billigt alternativ till markiser.KnockOnWood skrev:
Minska på antal eller storlek är inte aktuellt. Det rör sig inte om några jätte-panoramafönster utan de är 1,2 resp 2 m breda och utan dem skulle husets utseende ändras markant.
Tack för dina erfarenheter! Mkt värdefullt.F fredrik.johansson skrev:Jag har elitfönsters extreme på söderväggen. Detta ska minska värmeinstrålningen. Bytte till dessa för två år sedan, men kan inte säga att skillnaden var markant. Kompletterade i somras med markiser, som gör mer skillnad.
Det skiljer ca 2000kr/fönster vad jag tror, vilket gör >10% extra per fönster, men det är billigare än markiser (om man inte köper från Rista e.d).
Om man har olika glas på samma fasad, tror du man skulle se att vissa fönster var mörkare då? Förutsatt att de sitter i olika rum/=olika belysta.
Vidare, kan man i samma rum ha solglas i ett väderstreck och vanligt mot en skuggsida, utan att störa sig på
Tack för att du delar med av dina erfarenheter. Mycket värdefullt!F fredrik.johansson skrev:Jag har elitfönsters extreme på söderväggen. Detta ska minska värmeinstrålningen. Bytte till dessa för två år sedan, men kan inte säga att skillnaden var markant. Kompletterade i somras med markiser, som gör mer skillnad.
Tror solglaset kostar ca 2000kr extra/fönster, vilket innebär en prishöjning på >10%, men det är fortfarande billigare än markiser (utom möjligen från Rusta eller likn.)
Om man betraktar huset utifrån, tror du man kan blanda olika glastyper på samma fasad, eller kommer det se spräckligt ut? Tänker mig att det kan funka att blanda, så länge man inte varierar i samma rum, eftersom rummen ändå kan vara olika belysta.
Vidare om man tittar innefrån, kan man ha olika glas i samma rum, förutsatt att man har lika på respektive vägg? Tex solglas mot syd och vanligt glas på angränsande vägg som är vänd mot en skuggsida?
Husägare
· Skåne
· 1 470 inlägg
Jag skulle tro att man kan se skillnad om man tittar efter det, men de flesta skulle nog inte spontant märka skillnaden om de sitter i olika väderstreck.