Elektrikern suckade när jag ”fick idéer” igen. Vi känner varandra så det är OK.
Grannen och jag skall sätta en belysningsstolpe (Moramast + Fagerhult LED) strax utanför min tomt till våren när tjälen släppt. Det är becksvart på vintern och vänner och bekanta gnäller alltid över detta. Matningen på 50 m kommer från mitt hus via separat grupp (PSA). Då ”fick jag idén” att vi kanske skulle sätta upp en isolationstransformator och eget jordtag för stolpen, för att jag skall slippa skapa en fin åskledare åt ”fel håll” in i mitt hus. Det var då han tröttnade på mig i och med att det blir merjobb.
Är det inte rätt tänkt?

O
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det var då han tröttnade på mig i och med att det blir merjobb.
Är det inte rätt tänkt?
Han tänker helt rätt.

O Steamboy skrev:
Han tänker helt rätt.
Hehe...klassisk felsyftning av mig, men jag köper ditt svar att elektrikern har rätt (är lat).

Du tänker helt rätt i att det kan finnas fog för ett skydd mot åska. Nu har jag inte kollat vilka överspänningar en isolertransformator tål, men överspänningsskydd kan ju vara ett alternativ.

• Gilla
thorsken
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du tänker helt rätt i att det kan finnas fog för ett skydd mot åska. Nu har jag inte kollat vilka överspänningar en isolertransformator tål, men överspänningsskydd kan ju vara ett alternativ.
Jag har komplett åskskydd (grov/mellan/fin) på en TN-S-anläggning som samma elektriker har installerat. Ett extra överspänningsskydd är ju inte fel, men det får han avgöra. Han har inte sett allt på plats än. Tanke med lokalt jordtag och isolation är ju också att eliminera ev. potentialskillnad mot grannen som är ansluten till en annan station (också TN-S) och har närmare till stolpen. Blir väl egentligen en liten TT-anläggning. Det är framför skyddsjorden och åskskyddet jag är ute efter.

Nåväl, arbetet skall inte göras förrän till våren, så det finns tid att fundera.

Vad jag förstår planerar du att koppla in ledningen på "insidan", innanför dina överspänningsskydd? Kan du utgå parallellt med grovskyddet i mätarskåpet så duger dina befintliga överspänningsskydd.

• Gilla
thorsken och 1 till
  • Laddar…
Något enkelt och som ger bra nytta om du nu ändå funderar och ska gräva ner fundament osv är att lägga 2-3 m linor radiellt med kanske 45 graders delning kring foten binda ihop och ansluta till masten. Som grädde kan du sätta ett skydd i matande ände där du går ur huset också då är det riktigt bra men med kråkfoten vid stolpen är det mesta ordnat ändå. Trafo tillför inte så mycket här åtminstone inte COTS.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad jag förstår planerar du att koppla in ledningen på "insidan", innanför dina överspänningsskydd? Kan du utgå parallellt med grovskyddet i mätarskåpet så duger dina befintliga överspänningsskydd.
Det senare om jag kan få dit PSA:n och astrouret också. DALI-versionen av Fagerhultsbelysningen blir alldeles för dyr.

GK100 GK100 skrev:
Något enkelt och som ger bra nytta om du nu ändå funderar och ska gräva ner fundament osv är att lägga 2-3 m linor radiellt med kanske 45 graders delning kring foten binda ihop och ansluta till masten. Som grädde kan du sätta ett skydd i matande ände där du går ur huset också då är det riktigt bra men med kråkfoten vid stolpen är det mesta ordnat ändå. Trafo tillför inte så mycket här åtminstone inte COTS.
Idag finns ingen möjlighet att snyggt installera ett jordtag vid huset och det är väl här jag funderade hur bra/dåligt det blir med enbart jordtag vid stolpen. Därav tanken med isolation. Bo.Siltberg hade ju dock en bra lösning med inkoppling med åskskydd direkt i mätartavlan.

Elektrikern suckade när jag ”fick idéer” igen. Vi känner varandra så det är OK.
Grannen och jag skall sätta en belysningsstolpe (Moramast + Fagerhult LED) strax utanför min tomt till våren när tjälen släppt. Det är becksvart på vintern och vänner och bekanta gnäller alltid över detta. Matningen på 50 m kommer från mitt hus via separat grupp (PSA). Då ”fick jag idén” att vi kanske skulle sätta upp en isolationstransformator och eget jordtag för stolpen, för att jag skall slippa skapa en fin åskledare åt ”fel håll” in i mitt hus. Det var då han tröttnade på mig i och med att det blir merjobb.
Är det inte rätt tänkt?
Du får inte göra elinstallationer som går utanför din egen fastighet. Det är bara nätföretaget som får göra det. Det kan vara en bra ide att stämma av med dem innan ni kör igång.

harry73
Stämmer det alltid, eller får jag dra el till min brunn med pump som ligger på grannens fastighet. Och får jag dra el till min belysningsstolpe på min servitutsväg?

F Fredrik Sjödin skrev:
Du får inte göra elinstallationer som går utanför din egen fastighet. Det är bara nätföretaget som får göra det. Det kan vara en bra ide att stämma av med dem innan ni kör igång.
Fullständigt medveten om detta.

harry73 harry73 skrev:
Stämmer det alltid, eller får jag dra el till min brunn med pump som ligger på grannens fastighet. Och får jag dra el till min belysningsstolpe på min servitutsväg?
Det finns vissa undantag från de bestämmelserna. Men grundregeln är att det bara är nätföretaget som får utföra elinstallationer mellan olika fastigheter.

Fullständigt medveten om detta.
Så ditt resonemang i trådstarten är alltså hypotetiskt? Jag fick uppfattningen att du faktiskt avsåg att göra installationen. My mistake i såfall.

harry73
Och det var just dessa undantag och då speciellt mina två exempel jag undrade över.

• Gilla
Fredrik Sjödin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.