22 665 läst · 58 svar
23k läst
58 svar
Bästa sätt att driva en vedpanna vid strömavbrott?
Visst är anskaffningskostnaden stor för solel men man får tänka på att den drar in pengar också. Vad jag har förstått så har en solanläggning betalat sig på 10-12 år och efter det så är den "gratis" för resten av livet, ja den drar ju in pengar senare också förstås.D09 skrev:
Känns som lösningen börjar ringas inGK100 skrev:Vill du vara riktigt om dig för detta fallet ser du till att som sagt ha batterier, omformare, laddare på plats i pannrummet riktigt monterade och förberedda så du enkelt kan använda dem. Dvs så du på ett korrekt sätt kan försörja pannan via nät eller backup med tex stickproppsomkoppling typ CEE eller en omkopplare.
Backupen behöver inte vara överdrivet dimensionerad sett till omformaren den ska i princip bara försörja din shuntpump och reglercentralen som i ditt fall väl är samma som pannans elektronik. Batterikapaciteten däremot är inte fel att lägga lite åt det större hållet bra om det väl täcker driften mellan två eldningar med bra marginal.
Till detta kommer givetvis ett litet vettigt elverk som med fördel kan användas så att när du eldar kör du pannan med sin då högre förbrukning direkt via verket och samtidigt laddar du bara batterierna utan förbrukning via det systemet. Då utnyttjar du verket vettigt och drifttiden på det kommer till nytta och med bra avpassad dimensionering behöver ingen del sticka ut tvärtom små enheter av allt men välj då bättre don också.
Hade en tanke hur cyklerna skulle kunna se ut under dessa 10 dagar.
Senario:
Strömmen går. Jag vet inte när den är tillbaka så jag kopplar på batteridrift under dygn1. (Förutsätter att det finns iaf 30-50 % fyllnadsgrad i acc tank)
Dygn2 är acc-tanken tom och elverket som är framdraget startas och eldning påbörjas och batterier börjar laddas.
Dygn1 = 24 Tim batteridrift
Dygn2 =. 10 Tim elverk, 10 Tim laddning batteri samt därefter 14 Tim batteridrift
Dygn3 = 5 Tim elverk, 5 Tim laddning och 19 Tim drift batteri
Dygn4 = 5 Tim elverk, 5 Tim laddning och 19 Tim drift batteri.
Dygn5 osv
Jag bör klara mig väl på en eldning dygn.
1 eldning säg 5 Tim
Under eldning som drivs av elverk samtidigt sker laddning av batterier.
Är 5 Tim rimlig tid för att ladda upp?
( nu är ju iofs inte enheterna/ effekterna bestämda )
Bör man räkna in mer förluster?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 913 inlägg
Nej, det blir det inte, men det är inte ett problem här. Vi har tagit höjd för det iom att vi räknar om batteriets lagrade energi till Wh. Det är bara ett rent mått på lagrad energi (Coulomb, men det är jobbigare att räkna med).D09 skrev:
Och energi per tid är effekt. Så ditt batteri kommer att leverera mera ström med lägre spänning som din inverter kommer att omvandla till mindre ström med högre spänning (och dessutom växelspänning), men överförd effekt är densamma. Ja, dvs minus förlusterna i omvandlingen då.
Så 100Ah * 12V = 1200Wh
Dessa klarar att driva en last på 10W i 120 timmar. (1200Wh / 10W = 120h). Minus, säg 20% för omvandlingsförlusterna.
En komplikation här är att blysyrabatterier bara kan leverera sin laddning vid låg belastning. Dvs med 1A belastning så kan du få ut dina 90Ah, dvs 1A i 90h. Om du lastar batteriet hårdare så blir det förluster som kan bli ganska stora. Men eftersom belastningen som cirkulationspumpen är liten, så gör det ingen större skillnad här.
Lite trådkapning, men är det då bättre att ha flera batterier parallellt, ex.vis. 4 x 12 V parallellt så kan man dra ut 4 A och fortfarande bruka batteriet optimalt?lars_stefan_axelsson skrev:
Hitta lite info om själva pannans effekt i ett gammalt mail från 2014 =P
Max effekt
Panna: 350w
Tillsammans med övriga typskyltar
Shunt: 140w
Cirkulationspump: 40w
Rökgasfläkt: 120w
Kan detta stämma? Missat något?
Detta borde väl i princip betyda 650w elverk eller att som nämnt 1000w funkar om man vill få med kyl/ frys.
Hur länge används en shunt efter en eldning?
Till pannan är kall?
Kollade testet med elverk som länkades.
Utgår från de som klarade testet.
Två st är då rimliga även om Honda alltid verkar vara topprankad i kvalité.
Cotech och Gebe. Det skiljer en del mellan dessa två med och inget av dom har 3 fas ( tänker på den djupborrade brunnen ) Gebe kan dock leverera totalt 5kwh och har större tank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Max effekt
Panna: 350w
Tillsammans med övriga typskyltar
Shunt: 140w
Cirkulationspump: 40w
Rökgasfläkt: 120w
Kan detta stämma? Missat något?
Detta borde väl i princip betyda 650w elverk eller att som nämnt 1000w funkar om man vill få med kyl/ frys.
Hur länge används en shunt efter en eldning?
Till pannan är kall?
Kollade testet med elverk som länkades.
Utgår från de som klarade testet.
Två st är då rimliga även om Honda alltid verkar vara topprankad i kvalité.
Cotech och Gebe. Det skiljer en del mellan dessa två med och inget av dom har 3 fas ( tänker på den djupborrade brunnen ) Gebe kan dock leverera totalt 5kwh och har större tank.
Redigerat:
Hittade lite kul data.
Om man tar cirkulationspumpens totala förbrukning delat på antalet timmar som pannan har så blir det 0,0188
Borde det innebära snitt på 19w ?
Om man tar cirkulationspumpens totala förbrukning delat på antalet timmar som pannan har så blir det 0,0188
Borde det innebära snitt på 19w ?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 913 inlägg
Ja. Det är det. Man brukar ange strömmarna (laddning/urladdning) som funktion av "C", alltså kapaciteten. Så för ett batteri med 3Ah så är en urladdningshastighet på 3A lika med 1C.T tompaah7503 skrev:
Men frågan är om 4A kontra 1A är stor nog skillnad för blysyrabatterier. Antagligen inte. Och jag hittar inga bra data i hastigheten, men enligt battery university, så måste man upp i högre urladdningsströmmar för blysyra innan de börjar krokna.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 913 inlägg
Jag kör en kinakopia på Hondas eu2000 i jaktstugan.
Kipor sinemaster ig2000.
Går 8 timmar på under 3 liter soppa!
Haft det i snart 10 år, går ~130 timmar om året.
Enda problemet jag haft är att det belastades för lite så stiftet sotade igen.
Bytte till ett med värmetal 4 och har bara tuffat på sen dess.
Byter olja en gång om år.
Kipor sinemaster ig2000.
Går 8 timmar på under 3 liter soppa!
Haft det i snart 10 år, går ~130 timmar om året.
Enda problemet jag haft är att det belastades för lite så stiftet sotade igen.
Bytte till ett med värmetal 4 och har bara tuffat på sen dess.
Byter olja en gång om år.
Letade upp några gamla bilder från bygget av min batteribank för i princip samma användning som D09 skriver om. Lite mer än värme går på den men det går ju bra att ta till lite om man ändå gör jobb.
Laddare från Biltema tillgängligheten för dessa lite oklar därför redundans 1 av 3 resten lite överskottsdelar av diverse slag alltså skrotat eller utsatt för sk 5S.
Batterier 12 V i serie om två alltså system lagt för 24 V i övrigt och som synes tre parallella för kapacitetens och de osäkra laddarnas funktion. Anslutningar fullt kortslutningssäkert förlagda fram till närliggande batterisäkringar i skåpets nederdel. Utrangerade stationära batterier från ett sammanhang där kraven är stora alltså i stort livslängd kvar för i mitt fall praktiskt sett obegränsad tid.
En liten detalj för funktionen med tre skilda system som arbetar mot gemensam förbrukning, dioder för isolation av kretsarna sett ur laddningsperspektiv. Insatta i samband med huvudskenor fördelning positiv och negativ pol.
Laddare från Biltema tillgängligheten för dessa lite oklar därför redundans 1 av 3 resten lite överskottsdelar av diverse slag alltså skrotat eller utsatt för sk 5S.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Batterier 12 V i serie om två alltså system lagt för 24 V i övrigt och som synes tre parallella för kapacitetens och de osäkra laddarnas funktion. Anslutningar fullt kortslutningssäkert förlagda fram till närliggande batterisäkringar i skåpets nederdel. Utrangerade stationära batterier från ett sammanhang där kraven är stora alltså i stort livslängd kvar för i mitt fall praktiskt sett obegränsad tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten detalj för funktionen med tre skilda system som arbetar mot gemensam förbrukning, dioder för isolation av kretsarna sett ur laddningsperspektiv. Insatta i samband med huvudskenor fördelning positiv och negativ pol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Riktigt snyggt gjortGK100 skrev:Letade upp några gamla bilder från bygget av min batteribank för i princip samma användning som D09 skriver om. Lite mer än värme går på den men det går ju bra att ta till lite om man ändå gör jobb.
Laddare från Biltema tillgängligheten för dessa lite oklar därför redundans 1 av 3 resten lite överskottsdelar av diverse slag alltså skrotat eller utsatt för sk 5S.
[bild]
Batterier 12 V i serie om två alltså system lagt för 24 V i övrigt och som synes tre parallella för kapacitetens och de osäkra laddarnas funktion. Anslutningar fullt kortslutningssäkert förlagda fram till närliggande batterisäkringar i skåpets nederdel. Utrangerade stationära batterier från ett sammanhang där kraven är stora alltså i stort livslängd kvar för i mitt fall praktiskt sett obegränsad tid.
[bild]
En liten detalj för funktionen med tre skilda system som arbetar mot gemensam förbrukning, dioder för isolation av kretsarna sett ur laddningsperspektiv. Insatta i samband med huvudskenor fördelning positiv och negativ pol.
[bild]
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/B...ri/BATTERI-SMF-12V-180-AH-1100CCA-2000029824/
Nu kanske det är fel typ av batteri.
Men.
Om jag tänker rätt så skulle jag kunna driva cirkpumpen i ca 21 timmar med detta.
180ahx12=2160watt
2160x0,8=1728watt
1728/2=864watt
864/40=21,6
Nu kanske det är fel typ av batteri.
Men.
Om jag tänker rätt så skulle jag kunna driva cirkpumpen i ca 21 timmar med detta.
180ahx12=2160watt
2160x0,8=1728watt
1728/2=864watt
864/40=21,6
Skippa solceller och elverk. Du har ju en bil. Köp 2 batterier av ok storlek, en växelriktare och startkablar. Ladda det ena batteriet med bilen medans det andra driver anläggningen. Det går lite mer diesel än i ett elverk ifall du behöver nyttja laddningen men du behöver inte oroa dig för varken inköp eller underhåll av elverk.
Bilbatterier är inte avsedda att djupurladdas. Gör man det så klarar de inte så många cykler. Men hur många cykler planerar du för? Batterier som är avsedda att laddas ur mer är mycket dyrare. Och batterier har begränsad livslängd. Om du tror att du kommer att hinna med 50 urladdningscykler de närmaste åren lönar det sig förmodligen att satsa på bättre batterier. Om du tror att de kommer att stå på underhållsladdning de närmaste åren och hjälpa dig vid enstaka strömavbrott så duger det utmärkt med bilbatterier.D09 skrev:
Slutresultatet är rätt, men enheterna på vägen fel. Om du multiplicerar ström (a) med spänning (v) så får du watt. Men nu multiplicerar du amperetimmar (ah) med spänning. Då blir resultatet wattimmar (wh).D09 skrev: