Hej!

Vad säger Ni? Dewalt dws773 eller 774 ? Och varför? Ska bara ha den hemma har stor Bosch på jobbet men behöver ej lika maffig hemma (än). Så letar mig till de små, så någon av dessa, eller annat märke/modell i samma prisklass, runt 2500 kr ?

Inte lätt att hitta på nätet vad skillnaden är mellan dessa modeller, men som numret antyder är 774 uppföljaren. Enligt Dewalts hemsida (där 773 är bortplockad trots att den fortfarande saluförs av en del återförsäljare):

This (...) mitre saw is fully upgraded from the previous model the DWS773. It features a new and improved 1400 Watt Motor and the XPS casts a shadow line from the blade itself so that the user can see exactly the line that they're going to cut! In addition this also gives the user a worklight making the work surface much brighter and easier to work on.

There is an improved dust extraction facility, and the fence and base have been re-engineered to new standards making this saw more accurate and heavy duty.

Theres a new head lock feature which enables users to fix the head of the saw and therefore restrict the traverce, perfect for trimming and groove cutting.

Alltså:
  • 1400 watt istället för 1300
  • XPS-skugglinje (har själv 774 och det är absolut trevligt även om jag alltid lägger klingan mot arbetsstycket ändå för exakta snitt)
  • "Förbättrad" dammuppsugning
  • Omdesignad mer noggrann o robust konstruktion (vore intressant att kolla upp dem sida vid sida)
  • "Head lock feature" (osäker på vad skillnaden egentligen är mot 773 - inget som framkommer i manualen för båda maskinerna: https://www.2helpu.com/PDMSDocuments/EU/Docs//docpdf/dws773-dws774-typ1_gb_xe.pdf)

Bara att bedöma om dessa features är värda prisskillnaden (?) för dig. Jag är iallafall mycket nöjd med min 774:a. Mest för att den är så kompakt och ändå känns gedigen o enkel+funktionell.

Redigerat:
A Alko skrev:
Inte lätt att hitta på nätet vad skillnaden är mellan dessa modeller, men som numret antyder är 774 uppföljaren. Enligt Dewalts hemsida (där 773 är bortplockad trots att den fortfarande saluförs av en del återförsäljare):

This (...) mitre saw is fully upgraded from the previous model the DWS773. It features a new and improved 1400 Watt Motor and the XPS casts a shadow line from the blade itself so that the user can see exactly the line that they're going to cut! In addition this also gives the user a worklight making the work surface much brighter and easier to work on.

There is an improved dust extraction facility, and the fence and base have been re-engineered to new standards making this saw more accurate and heavy duty.

Theres a new head lock feature which enables users to fix the head of the saw and therefore restrict the traverce, perfect for trimming and groove cutting.

Alltså:
  • 1400 watt istället för 1300
  • XPS-skugglinje (har själv 774 och det är absolut trevligt även om jag alltid lägger klingan mot arbetsstycket ändå för exakta snitt)
  • "Förbättrad" dammuppsugning
  • Omdesignad mer noggrann o robust konstruktion (vore intressant att kolla upp dem sida vid sida)
  • "Head lock feature" (osäker på vad skillnaden egentligen är mot 773 - inget som framkommer i manualen för båda maskinerna: [länk])

Bara att bedöma om dessa features är värda prisskillnaden (?) för dig. Jag är iallafall mycket nöjd med min 774:a. Mest för att den är så kompakt och ändå känns gedigen o enkel+funktionell.
Ja men precis. Skillnaden är väl just det att det är xps med den exakta linjen tror jag, och då "uppgraderad" motor men Ja, just laser linjen gör inte mig så mycket. Så är de inte mer än det så.

Tack för svar :)

S Snewkaren skrev:
Ja men precis. Skillnaden är väl just det att det är xps med den exakta linjen tror jag, och då "uppgraderad" motor men Ja, just laser linjen gör inte mig så mycket. Så är de inte mer än det så.

Tack för svar :)
Och också då Ställbart djup såg jag nu, vilket visserligen är jäkligt gött

Har dws777 och är toknöjd.

• Gilla
Pingo och 1 till
  • Laddar…
Observera att det inte är laser, utan en led-belysning som är placerad så att klingan projiceras som en skugglinje på arbetstycket. Verkar anses bättre än den lite opålitliga lasern, som väl mer är att se som en typisk Black & Decker-gimmick.

S Snewkaren skrev:
Och också då Ställbart djup såg jag nu, vilket visserligen är jäkligt gött
Det är inte ställbart djup på den, vet inte riktigt hur de menar i texten från Dewalt.

Redigerat:
  • Gilla
Snewkaren
  • Laddar…
Inget ställbart djup på dws777, så det finns nog inte på dws774 heller.
XPS är mycket bättre än laser, imo..

• Gilla
pacharan
  • Laddar…
När de skriver "Theres a new head lock feature which enables users to fix the head of the saw and therefore restrict the traverce (sic!), perfect for trimming and groove cutting.".... menar de väl att man kan spärra sågens gång i gejdrarna, så man bara kapar upp/ner utan att dra den. Svårt att se hur det skulle vara perfekt för att kapa urtag eller slitsa.

Redigerat:
  • Gilla
pacharan
  • Laddar…
A Alko skrev:
När de skriver "Theres a new head lock feature which enables users to fix the head of the saw and therefore restrict the traverce (sic!), perfect for trimming and groove cutting.".... menar de väl att man kan spärra sågens gång i gejdrarna, så man bara kapar upp/ner utan att dra den. Svårt att se hur det skulle vara perfekt för att kapa urtag eller slitsa.
Jag har själv nyss köpt en 774, så jag kan kika lite senare. Men en gissning, om det är så som du beskriver, är väl att man kan spåra på andra ledden jämfört med traditionellt. Ex så har du stycket mot anhållen och sågen låst en bit ut, då uppnår då samma funktion. Observera att detta bara är en gissning.

Absolut, tänkte att det var så de menade, men gick ner till snickarrummet o konstaterade att det knappast funkar, det blir en radie på snittet och bara väldigt smala bitar funkar ju om ens det...
Kollade upp 773 nu på Bauhaus och noterade ingen skillnad heller map detta. Skumt.

Ja okej, nej jag vet att lasern vi har på vår Bosch gcm 8 på jobbet är helt opålitlig så gör inget om det inte finns. Är så det xps bättre så är de bara ett +. Jaha okej, uppfattade det som att det va Ställbart men okej, som sagt, spelar mindre roll :)

C carlbanan skrev:
Jag har själv nyss köpt en 774, så jag kan kika lite senare. Men en gissning, om det är så som du beskriver, är väl att man kan spåra på andra ledden jämfört med traditionellt. Ex så har du stycket mot anhållen och sågen låst en bit ut, då uppnår då samma funktion. Observera att detta bara är en gissning.
Var köpte du den? :)

S Snewkaren skrev:
Var köpte du den? :)
På k-rauta, med prisgaranti blev det 2600 i mitten av förra veckan.

C carlbanan skrev:
På k-rauta, med prisgaranti blev det 2600 i mitten av förra veckan.
Har dom liknande prisgaranti som Bauhaus då eller ?

S Snewkaren skrev:
Har dom liknande prisgaranti som Bauhaus då eller ?
Nä, dom matchar priset. Bauhaus har väl så man får 12% rabatt också?

Tror den kostade 2 999 ordinarie pris, men fanns billigare på prisjakt. Räckte att visa upp en länk som visade att den gick att beställa.

Ser att den nu kostar 4 499 på k-rauta. Men dom har ju som sagt prisgaranti. Finns beskrivet på deras hemsida också.

Vad gäller själva sågen, så är jag nöjd än så länge. Känns väldigt stabil och exakt, inget glapp eller flex.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.