O O-86 skrev:
Såg du denna texten på ljustemas hemsida?:
"Till denna ledspotlight ingår det ett drivdon till var spotlight. Det är ett minidrivdon som endast kan driva en spotlight. På det sitter en snabbkontakt som passar i armaturen. Drivern ska ligga löst bredvid ledlampan så den kommer alltså inte att bygga något extra. Fördelarna med detta, mot att ha en driver till många ledspotlights, är att man drar 230V fram till var armatur. Om en driver skulle gå sönder slocknar endast den spotlighten och inte hela taket."
Då tänker jag att man kan koppla i serie, men jag vet inte, det är därför jag frågar. Och kan inte ni svaret hör jag så klart med återförsäljaren.
Ja men den säger ingenting om vidarekoppling eller vilken kabel som stöds. Med dagens föränderliga produktutbud finns nog ingen annan än tillverkaren som vet.

O O-86 skrev:
Hur brukar folk göra då? Är dosan åtkomlig från ett av hålen som spottarna sen sitter i eller måste man ha en lucka i taket?
Ja, någonstans behöver du en lucka. Den kan ju se ut precis som taket och vara fästad med skruvar, dvs man kan tolka det där med åtkomlig lite fritt, huvudsaken den går att hitta ;)

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, någonstans behöver du en lucka. Den kan ju se ut precis som taket och vara fästad med skruvar, dvs man kan tolka det där med åtkomlig lite fritt, huvudsaken den går att hitta ;)
Jag har t.ex. en "lucka" där gamla elcentralen satt som det är 20-talet kopplingsdosor bakom. "Luckan" i sig är en målad MDF skiva fäst med magneter så det ser ut som en vägg...
Det blir ju lite av en "gråzon" eftersom ingen som vet att det är en "kopplingsbox" kommer att inse att det är det eller veta att man kan ta bort skivan...

Man kan väl säga så här, om du gör en koppling/skarv av en kabel MÅSTE kopplingen vara åtkomlig utan att du ska behöva riva något annat än att öppna en lucka eller skruva av ett doslock.
Man ska ju även kunna "förstå" var kopplingspunkter finns (alltså t.ex. doslock ska vara synliga) så det tullar ju jag lite på... :)

EDIT: Det samma gäller "gammal" el, du får inte "gömma" kablar som är inkopplade i centralen, även om du tar bort säkring/propp. Kopplar man helt loss dem från centralen och kapar dem så de inte går att koppla in igen kan man lämna dem väggar/tak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.