Ta det lugnt, du närmar dig maxkapaciteten... ;)
 
S
bygga_bo bygga_bo skrev:
Ta det lugnt, du närmar dig maxkapaciteten... ;)
det har tagit ett år att komma så här långt;)
 
S
I morgon är det dags för kutter nr2, notfräsen.
Något speciellt som jag behöver tänka på?
 
S Skooda skrev:
Tack Daniel, det krävdes ganska mycket justering av matarverket men jag vet inte om avslutningen är ok? Hastigheten?

[video]
Avslutningen ser inte bra ut, hörnet verkar gå in mot kuttern.

1) har fingret ovanför kuttern verkligen kontakt med mdfen? Om den har det är det inte så stort problem, då når hörnet inte kuttern.

2) har du två hjul efter kuttern? Det är när bara det sista hjulet är i ingrepp som dylika piruetter uppstår. Därför 2 hjul efter kuttern.
 
S
mdfen har stöd och det är två hjul efter kuttern.

Närbild av ett sågblad med spånskivor staplade ovanpå, sågspon samlas på ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag som endast en kort tid under min snickarkarriär haft tillgång till ett så fint anhåll som du använder en annan metod. Det går att klämma fast en remsa mdf några mm över kuttern med en liten tving i var ände av anhållet. Tanken är att biten som falsas skall löpa mot remsan. Den är skarvfri så det blir inga steg eller kanter på vägen. Ens om man falsar krokiga lister (krokiga lister som man av någon anledning vill köra med böjen åt fel håll kan fastna vid utmatningen).

Mvh Findus
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S Skooda skrev:
mdfen har stöd och det är två hjul efter kuttern.

[bild]
Hur ser det sista hjulet ut? Snedslitet? sitter rakt?
 
S
Daniel_N Daniel_N skrev:
Hur ser det sista hjulet ut? Snedslitet? sitter rakt?
Jag kollar i morgon men det mittersta hjulet är ganska skadat...

Edit:

Skadat hjul i mitten under grönt föremål med röd pil som pekar och kommentarsrutan om centrering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag tycker att det ser bra ut, vet inte varför biten piruettar, även det sista hjulet borde pressa in mot anhållet. Kan bli bättre av att flytta matarverket (parallellförflyttning) längre ut från anhållet. Eftersom hörnet inte kommer in till kuttern är det dock sällan ett problem i detta fall.
 
S
Daniel_N Daniel_N skrev:
Jag tycker att det ser bra ut, vet inte varför biten piruettar, även det sista hjulet borde pressa in mot anhållet. Kan bli bättre av att flytta matarverket (parallellförflyttning) längre ut från anhållet. Eftersom hörnet inte kommer in till kuttern är det dock sällan ett problem i detta fall.
Testade att skifta hjul nr1 och nr3 ingen förbättring, hjulen är gamla och hårda blir att beställa nya.
 
S
Efter att ha legat under fräsen en stund, anordning/vredet som sköter spindellåsningen kärvade, ur med vajern och lite smörj så fungerar den.

Dagens test blev att köra med notfräsen.

Fråga: är det ok att kuttern ligger över ringen?

Verktygsfräs med en notfräs påmonterad och MDF-skiva i förgrunden, smörjningsunderhåll nämns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbrild på ett trästycke med spår fräst av en notfräs, på en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja det är okej om inte stålet tar i. Har du spånutsug även under bordet (borde finnas på din maskin) så kan det fungera lite sämre.

Med den fräsning du gör är det onödigt. Ett notspår i en skivkant ger ingen finess med att ha bord under stålet. Det man möjligen kan tänka sig är att du vill fräsa motsvarande spår i en tunn list. Då kn den vilja haka i hålet. Särskillt om matarverket trycker ner den på ett olyckligt sätt.

Gör du notspår i en skiva och i en list för att limma ihop dem så kallas stickan som du sågar upp för att ha i notspåren för sleif på gammal snickarsvenska. Jänkarna har säkert ett annat uttryck som håller på att ta över :p

Mvh Findus
 
  • Gilla
Stiftet och 2 till
  • Laddar…
S
findus42 findus42 skrev:
Ja det är okej om inte stålet tar i. Har du spånutsug även under bordet (borde finnas på din maskin) så kan det fungera lite sämre.

Med den fräsning du gör är det onödigt. Ett notspår i en skivkant ger ingen finess med att ha bord under stålet. Det man möjligen kan tänka sig är att du vill fräsa motsvarande spår i en tunn list. Då kn den vilja haka i hålet. Särskillt om matarverket trycker ner den på ett olyckligt sätt.

Gör du notspår i en skiva och i en list för att limma ihop dem så kallas stickan som du sågar upp för att ha i notspåren för sleif på gammal snickarsvenska. Jänkarna har säkert ett annat uttryck som håller på att ta över :p

Mvh Findus
Tack, fräsen har ett uttag under bordet, måste börja leta efter en spånsug bara:rolleyes:
 
S Skooda skrev:
Efter att ha legat under fräsen en stund, anordning/vredet som sköter spindellåsningen kärvade, ur med vajern och lite smörj så fungerar den.

Dagens test blev att köra med notfräsen.

Fråga: är det ok att kuttern ligger över ringen?

[bild]

[bild]
Inga problem m ringen under, bara du inte vevar ner kuttern. Mkt stöd under är aldrig sämre,även om det inte tillför ngt i just denna fräsning.

Med ditt aigner-anhåll spelar det ingen roll, men med vanligt anhåll hade jag rekommenderat att ha delarna betydligt närmare kuttern än vad du har på bilden.
 
  • Gilla
Skooda
  • Laddar…
S
Ikväll tänkte jag sätta upp friskuttern, är det något speciellt jag behöver tänk på?

De tidigare fräsningarna har gått bra, lugnt och fint, är lite orolig för denna..... Pga storleken och att materialet kommer att ligga under kuttern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.