HasseTeknik HasseTeknik skrev:
På bilden från Jsenergi ligger båda sensorerna i någon typ av skyddsrör, annars är det väl lika din? Termostaten är sluten, så den kan du inte se felet på utan bara testa funktionen på.
Det är antagligen den längsta sensorn, som styr temperaturen, så prova du att doppa den i varmvatten och vrid på ratten, för att höra " klicket" vid omslag.
Hela prylen fungerar ju så att det är ett slutet system med gas eller vätska, som expanderar i känselkroppen och via det tunna röret är kopplat till ett membran, som i sin tur mekanisk påverkar en strömbrytare. Av detta förstår man också att man måste vara rädd om det tunna röret och dess anslutningar, så det inte blir läckage i det slutna systemet.
Lycka till med experimenterandet !
Termostaten klickar vid 80 grader med liten marginal till godo.
 
På bilden från Jsenergi ligger båda sensorerna i någon typ av skyddsrör, annars är det väl lika din? Termostaten är sluten, så den kan du inte se felet på utan bara testa funktionen på.
Det är antagligen den längsta sensorn, som styr temperaturen, så prova du att doppa den i varmvatten och vrid på ratten, för att höra " klicket" vid omslag.
Hela prylen fungerar ju så att det är ett slutet system med gas eller vätska, som expanderar i känselkroppen och via det tunna röret är kopplat till ett membran, som i sin tur mekanisk påverkar en strömbrytare. Av detta förstår man också att man måste vara rädd om det tunna röret och dess anslutningar, så det inte blir läckage i det slutna systemet.
Lycka till med experimenterandet !
 
Undra vad det är nu när jag bytt insats till blandningsventilen, mätt värmen i VVB, som blir 55 grader som högst, kollat att den ger 850 Watt och testat termostaten?

Har ingen lust att slänga upp Julas VVB då den kör på 2 000 W på en fas och säkringen är på 10a = 2300W. Tyvärr går även Unraid-serven, TV och ljudanläggning på den säkringen.
 
johnjensen johnjensen skrev:
Termostaten klickar vid 80 grader med liten marginal till godo.
Kan du sänka till t.ex. 50 C med ratten?
Vid viken temperatur slår den om du värmer den andra
givaren ( troligen överhettningsskyddet) ?
 
L
termostaterna kan se lite olika ut p-g-a årsmodell men samma funktion
Om den klickar vid 80 så är det OK , den bryter vid 80 , men hur bär den sig åt då den kallnar
den ska då klicka när du testar baklänges
EX står på 70 och klickar , svalnar av ska då klicka i en sjunkande skala
Har du luftat VVB ordentligt , spola VV och om du kan lyfta den i uppkant och se vad som händer
 
Mätte inne i beredaren med stektermometer där termostaten satt och visar 65 grader. Är nog fortfarande blandningsventilen som inte fungerar som den ska. Lite konstig, när man satt dit termostaten igen stoppar plastskyddet runt termostaten den att vrida över 65 grader.
 
L
Vad händer om du drar ut vredet lite så det inte sitter nertryckt ända in mot plasten
 
Oj, var många svar, vilka jag är tacksamma för. Ska försöka svara så gott det går.

Termostaten, det långa röret, utanför VB klickar nästan i botten och testade med 45 gradigt vatten först och klickade ungefär vid halva och vid 80 grader klickade den nästa i toppen. Gissar på att den går till 85 grader.

Att pinnen bara går att vrida till termometermätta 65 grader gäller även utan ratt. Ska testa att fila bort lite plast i hålet.

Men får alltså inte mer än 45 grader i kranen vilket duger åt mig men inte sambon. Vet inte vad det är med kvinnor. Tjockare hud eller helt okänsliga för att bränna sig? Får nog tömma VVB och kolla blandningsventilen igen. Stoppade i fjädern först och sedan resten. Kanske fjädern ligger snett eller något sådant. Blir i alla fall inte ljummet längre, efter ett tag, sedan jag bytte insatsen.

Det goda med detta är ju att man lär sig både det ena och andra. Mycket intressant!
 
L
johnjensen johnjensen skrev:
Termostaten, det långa röret, utanför VB klickar nästan i botten och testade med 45 gradigt vatten först och klickade ungefär vid halva och vid 80 grader klickade den nästa i toppen. Gissar på att den går till 85 grader.

Att pinnen bara går att vrida till termometermätta 65 grader gäller även utan ratt. Ska testa att fila bort lite plast i hålet.
Du säger klickar vid 80 , hur gör du då ? när det inte går att vrida axeln mer än till
markerring 65 enligt vredet , är vredet tempmärkt ? så du ser 65 där
 
L Liteavvarje skrev:
Du säger klickar vid 80 , hur gör du då ? när det inte går att vrida axeln mer än till
markerring 65 enligt vredet , är vredet tempmärkt ? så du ser 65 där
När jag hade termostvredet löst och inte monterad i sin hållare av plast.

Drog ur rören och mätte först i luften. Klickade nästan med vredet i botten. Värmde vatten till 80 grader och stoppade i röret. Klickade nästan i toppen (nästan fullt vred). Mätte med stektermometern (lång elektronisk mojäng) där termostatröret suttit och fick 65 grader. Satte försiktigt i termostatrören igen och vred tills det klickade, alltså 65 grader. Vred upp fullt och sedan tillbaka igen tills det klickade = 65 grader.

Satte tillbaka vredet igen i sin hållare av plast. Gick inte vrida högre då plasten tog emot. Blir att fila upp hålet en aning.

Testade nyss i kranen och fick 50 grader... i en minut, sedan 20 grader och mycket luft. Kanske beroende på att jag haft VVB avstängd medan jag grejade? Provade faktiskt att lyfta VVB så högt jag orkade medan jag spolade, enligt tips innan. Blev 45 grader.
 
L
Verkar som du säger något tar emot , du får se vad det blir
 
L Liteavvarje skrev:
Verkar som du säger något tar emot , du får se vad det blir
Filat en mm och klart. Ska låta VVB värma upp sig ordentligt och se vad jag får ut ur kranen i kväll.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Har du nu mätt 65 grader i dykröret hjälper det inte mycket för ditt grundproblem om du höjer. Nu har du renoverat blandningsventilen och fått bättre funktion på den också. Återstår det som var uppe tidigt dvs lossa patronen så du kan kolla hur utloppsröret för VV ligger till inte mycket att vänta på det kunde du gjort första gången du ändå tappat ur den.
 
  • Gilla
johnjensen
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Har du nu mätt 65 grader i dykröret hjälper det inte mycket för ditt grundproblem om du höjer. Nu har du renoverat blandningsventilen och fått bättre funktion på den också. Återstår det som var uppe tidigt dvs lossa patronen så du kan kolla hur utloppsröret för VV ligger till inte mycket att vänta på det kunde du gjort första gången du ändå tappat ur den.
Japp. får bli så. Har en rörkamera som fått plats i utloppet men billigt kina-skräp och suddiga bilder så blir att skruva nästa helg.
 
Hade du beredare liggande ? Borde vara lite svårt att få ut luften om det är fallet . Angående röret i beredaren så kan det naturligtvis gå av oxå (shit happens)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.