4 215 läst · 30 svar
4k läst
30 svar
Flytta stuga med hjälp av plåtar
Det är samma princip, men förutsättningen är att det blir tjäle nog. Min far brukar plöja upp en ”väg” på mossen så tjälen går djupare. På så vis går det att köra tunga skogsmaskiner där vilket annars hade varit en omöjlighet.I Issehunden skrev:
Jag hade aldrig litat på att tjälen ska hålla i dom här delarna av Sverige, min kranbil väger 28ton tom så det kräver bra underlag om man sla ge sig ut i terrängen med den.S smurfen72 skrev:
skogsmaskiner har mycket bredare hjul så det går inte riktigt att jämföra!
En vägbyggare som nu bara har en grävmaskin på hjul. Han använder ibland ett egenbyggt flak / skiva bestående av tjocka plankor som han flyttar med maskinen. Han har två eller tre sådana. Då kan han köra ut där han annars skulle fastna.
Maskinen ska inte ut i terrängen den ska ut på en åker och blir det tjäle är det inga problem att köra maskiner där men ligger stugan i Skåne kan det nog vara dåligt med tjäle antar jag. Ni som inte tror tjälen håller kan ju fundera lite på varför man lägger ut olika mattor för att tina tjälen när det ska grävas på vintern.B blue.b skrev: