har planer på och göra ett badrum
idag ligger det plastmatta på spångolv
och blir våtrumsmatta på väggar/golv pgr av att huset rör sig lite med årstiderna
och vill därför inte ha stumma material som kakel o spackel som hotar spricka
och har tittat lite på genomförningar.....
varför finns det bara på vinklat som går i golvet
jag ska koppla alla rör under golv så blir bara rakt igenom golvet
så nu till frågan...
går det o sätta bara tätskikt mattor på golvet
eller måste det till någon special lösn

synd att man inte får använda båt mtrl....polyester och glasfiberväv samt lagom flexibelt
så otroligt tätt och hållbart det skulle bli...skit o jobba med bara

Enlig gällande regler för våtrum så får man inte ha några genomföringar i golvet, utom toaavlopp och golvbrunn. Vatten och tvättställsavlopp skall gå via en vägg.

MEN, om detta är i en äldre källare där det förekommer utifrån kommande fukt, då skall det inte vara tätskikt alls, utom lite runt golvbrunnen.

H hempularen skrev:
Enlig gällande regler för våtrum så får man inte ha några genomföringar i golvet, utom toaavlopp och golvbrunn. Vatten och tvättställsavlopp skall gå via en vägg.

MEN, om detta är i en äldre källare där det förekommer utifrån kommande fukt, då skall det inte vara tätskikt alls, utom lite runt golvbrunnen.
är ett enplans med torpargrund byggt 79
men om några år så får vi kommunalt v/a hit och tanken var att flytta badrummet till ett annat rum m bättre utrymme samt att jag kan göra det i lugn o ro då jag har ett badrum/wc
och inte behöver renovera och använda samtidigt

får man lägga tätmembran och tätn duken samt våtrumsmattan på befintligt golv och genomförningar av wc och golvbrunn och få det godkänt
vattnet kommer även det upp genom golvet

Som sagt inga rör upp genom golvet. OM man väljer att ändå göra det (ibland skulle man behöva riva halva huset för att göra rätt), så skall en seriös firma skriva en s.k avvikelse i våtrumsbeviset. Det innebär i princip att man bekräftar att man vet att denna punkt inte är godkänd, försäkringsbolaget nekar sedan ersättning om en skada beror på avvikelsen.

Om försäkringsbolaget hittar den här typen av fel, utan att någon avvikelse finns registrerad, så förutsätter de att hela arbetet är utfört av okunniga klåpare, och man riskerar sänkt ersättning, även om skadan inte har något samband med det felaktiga utförandet.

Om du skall ha plastmatta, så är det den som är tätskikt, inget annat tätskikt behövs då.

Så hur får jag vatten dit
Vinden??
För är rummet mitt emot med hall imellan
Får höra med förs.bolaget hur dom tänker

Tack för svaren..

Det normala är att man leder vattnet upp i väggen, och ut till dusch, tvättställ osv.

Du leder matningen till en fördelare som ex. kan döljas i en vägg (speciella krav på tät botten, läckageindikering osv. Led ner rör eller PEX slang från fördelaren till de olika ställena, dusch, handfat, toa osv. De rören måste gå utan skarvar eller kopplingar, därför oftast lättast med PEX rör i rör.

Oki då är jag med
Kan gå i innerväggen upp och ut

Krilleman
Så förstår jag också, att vilket avlopp som helst kan gå genom golv men ej nära bad eller dusch, antar att minst 1m ifrån borde vara ok...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.