kimf
Hej, ska köpa en del nya möbler till vardagsrummet.

Vi har fastnat för Oxford Deluxe 3-sits soffa, Oxford Deluxe fåtöljt och Holger Karmstol från Mio

Har dock lite funderingar på kvalité och service efter att ha läst lite om dem på nätet, handlar ändå om möbler för totalt 40lax, och då är det ändå 20 000 kr rabatt nu under julrean.

Möblerna individuellt sätt är väl inte tokdyra, men jag förväntar mig ändå relativt hög kvalité på en soffa man tar 20 000kr för (oavsett om den endast kostar halva pengen på en julrea).

Någon med erfarenhet?

Har tidigare i princip bara köpt möbler på Ikea eller "riktiga märkesbutiker". Men denna gången vill vi ha något annat än ikea, men inte heller riktigt beredda att betala premium. Så har lite dålig koll på kjedjorna.

Vet var Mio köper sina grejer, vet också att dom har bra marginal även när dem har halva priset, må så vara, får jag bara vad jag betalar för så blir jag nöjd.

Vi har en sådan soffa som vi sitter i dagligen plus att barnen hoppar i den dagligen. Har haft den i ca 1,5år och den håller fortfarande och visa inga tecken på slitage. Gillar soffan och tycker den är bra.

• Gilla
kimf
  • Laddar…
kimf
Freerole Freerole skrev:
Vi har en sådan soffa som vi sitter i dagligen plus att barnen hoppar i den dagligen. Har haft den i ca 1,5år och den håller fortfarande och visa inga tecken på slitage. Gillar soffan och tycker den är bra.
Tack freerole, gott att höra. Detta blir inte en "tv-soffa" hos oss heller, utan ska ha två mitt emot varandra i vardagsrummet. Så kommer inte sittas så hårt.

Har ni små barn, hur är den med fläckar och så?

Köpt soffgrupp och trädgårdsmöbelgrupp på Mio.
Fördelar
Kan låna släp.
Bra kvalitet på tyget.
Vi köpte till siliconespray för att skydda tyget. KuddKlädsel går att ta bort och tvätta
Nackdelar
Vingliga ben till soffan med gängad stång och rördelar.
Olika ägare till olika Mio butiker.
Finns Sura kärringar i butiken.

Redigerat:
  • Gilla
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Olika tyger tål olika mycket slitage så man behöver läsa vad Mio skriver om varje tyg när det gäller slittålighet i butiken. Det står att soffan även finns med avtagbar klädsel, vilket ju underlättar rengöring väldigt mycket.

När det gäller byggkvalitet så varierar det stort mellan deras olika möbler, men eftersom de har andra svängda soffor som är billigare så är nog inte Oxford det sämsta i alla fall.

• Gilla
kimf
  • Laddar…
Några råd.
Lyft och känn efter. Är soffan tung så är det ett tecken på att den inte är byggd av rent virke. Dvs spån. (Om det inte är sagt att tex den är gjord i bok ist fr fur)
Vänd och se hur tex nozag och stiftning av klädsel är gjord. Gärna metall beslag och täta stift.
Hur är plymåerns sydda? Öppna och kika så dom inte är enkeltråckladde utan helst med overlock söm
Slitage styrka mäts i martindale. Ju högre värde desto bättre. Ett polyester tyg är "bättre" än ett i bomull eller lin.
Är det gjuten kallskumm så får ni en bättre komfort och hållbarhet än om den är skuren. Fråga säljaren...

Är ni osäkra kolla på dyrare soffor än ni tänkt köpa så ser ni vad som är skillnaden.. Tex Brunstad el Br Anderssons el Elirsen.

Mio har bra kvalitet på sina lite dyrare produkter, men känn, känn efter . Det varierar som BirgitS skriver.

Och köp till ett kit med inpregning o möbeltvätt..

Redigerat:
  • Gilla
Noobe och 1 till
  • Laddar…
kimf
Tack för alla tips!

Krilleman
Jag köpte en Modern Living (Byggbar) för 7 år sen. Och eftersom jag då hade, och lyckligtvis fortfarande har ett stort vardagsrum, så blev priset också därefter. Men allehanda tillval och tre nackstöd så landade jag på 27,000:- Gissa om kassörskan blev chockad när jag sa att jag betalar kontant. :cool: Jag minns det som att hon mumlade lätt för sig själv: "det är det ju ingen som gör längre, alla tar den ju på avbetalning"

12 veckor senare kom det två herrar och bar in soffan.

Soffan finns fortfarande att köpa.
https://www.mio.se/produkt/modernliving/28190769

Jag skulle rekommendera den till andra alla daga i veckan. Allehanda barn har hoppat i den, alkohol har blivit utspilld, många kvällar som jag har somnat i den, osv. Överdragen har således blivit tvättade ett gäng gånger. Fortfarande i bra skick efter allt den fått stå ut med! (y)

• Gilla
iamlisa och 1 till
  • Laddar…
kimf
Blev till sist två stycken oxford deluxe-soffor + fotölj, med oplanerat inköp av passande matta och bord, otroligt sköna att sitta i.
Blev dock andra stolar till matsalsbordet, dem vi tittat ut på nätet var inte alls så trevliga att sitta i som vi hade föreställt oss.

Var inte så bra rea som på skylterbjudandet med det tyget vi valde, men var 40.000 martindale och tycker soffan kändes som om det var gedigen kvalitét över lag (tack för checklistan @Mazen). Kuddar och ryggstöd är i dun med av kärna i gjuten kallskum.

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
Oxford är åxå en klassisk modell, så den kommer hålla även stil mässigt.
Roligt att ni även köpte till matta och bord. Det gör mycket för helheten.
Och jag hoppas du inte glömmer möbelvården och att ha metall koppar under hjulen (kan lämna riktiga märken i parketten) :)

kimf
Mazen Mazen skrev:
Oxford är åxå en klassisk modell, så den kommer hålla även stil mässigt.
Roligt att ni även köpte till matta och bord. Det gör mycket för helheten.
Och jag hoppas du inte glömmer möbelvården och att ha metall koppar under hjulen (kan lämna riktiga märken i parketten) :)
Ja, stilmässigt är den ju relativt tidlös. Stavparketten slipades i november, så ja, blir både koppar och tussar för dessa soffor.
Nu är det inte unikt för just denna modell. Men det vi föll mycket för, förutom sittkomfort och utseende, var just det svängda utförandet. Vi ska ha sofforna "fritt möblerade" i vardagsrummet, ståendes mitt emot varandra. Kommer bli en trevlig sittgrupp där alla kan se varandra även om det är fullsatt.

• Gilla
TowaTei
  • Laddar…
kimf kimf skrev:
Ja, stilmässigt är den ju relativt tidlös. Stavparketten slipades i november, så ja, blir både koppar och tussar för dessa soffor.
Nu är det inte unikt för just denna modell. Men det vi föll mycket för, förutom sittkomfort och utseende, var just det svängda utförandet. Vi ska ha sofforna "fritt möblerade" i vardagsrummet, ståendes mitt emot varandra. Kommer bli en trevlig sittgrupp där alla kan se varandra även om det är fullsatt.
Det blir en väldigt socialt möblering. Och snyggt (y)

Hej,
vill avråda er att köpa möbler av MIO, väldig dåligt service vid reklamation, de bara ignorerar kunder. Vår soffan för 27 tus kr visar sig bara en skräp efter 1 år, knarrar på de sidor man sitter mest. Kontaktade MIOs kundservice, de dröjer på svaret så vid varje gång får man ingen svar utan vi fick mejla igen och igen. Efter 2 månader fick vi beslut att soffan ska till reparation, de lovade att hämta soffan och... 1,5 månad gick igen och tyst från de. vid kontakt de bara lovar att skynda sig men ingenting gjort.
Kan någon ge oss råd hur gör vi vidare? Orkan inte vänta och vänta.

Redigerat:
BirgitS
S Skräpsoffan från MIO skrev:
Hej,
vill avråda er att köpa möbler av MIO, väldig dåligt service vid reklamation, de bara ignorerar kunder. Vår soffan för 27 tus kr visar sig bara en skräp efter 1 år, knarrar på de sidor man sitter mest. Kontaktade MIOs kundservice, de dröjer på svaret så vid varje gång får man ingen svar utan vi fick mejla igen och igen. Efter 2 månader fick vi beslut att soffan ska till reparation, de lovade att hämta soffan och... 1,5 månad gick igen och tyst från de. vid kontakt de bara lovar att skynda sig men ingenting gjort.
Kan någon ge oss råd hur gör vi vidare? Orkan inte vänta och vänta.
Du skulle kunna mejla dem att om inte soffan är hämtad inom en vecka och sedan reparerad inom 3 veckor så kommer du att anmäla dem till ARN. Men egentligen är nog bättre om du först kontaktar kommunens konsumentvägledare (om det finns en) eller i andra hand Hallå konsument.

Läs också här om dina rättigheter: https://www.hallakonsument.se/varor.../rattigheter-vid-kop-av-mobler-och-inredning/

• Gilla
Skräpsoffan från MIO
  • Laddar…
Låt döda trådar få vila. Hoppas det löst sig med soffan efter efter sex år.

• Wow
Skräpsoffan från MIO
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.