Är i färd med att montera tillhållarlås i en ståldörr och behöver lite hjälp med info om HUR man gör.

Har monterat tidigare i trädörrar, vilket är enklare (tycker jag)

Har sågat upp i dörrbladet för låshuset och borrat hål för nyckelhål.

Behöver jag förstärka montaget mer än att jag skruvar fast låshuset direkt i dörrbladet?

Behövs det något mer i karmen där kolven går in?

Några andra tips??

(Kommer senare att montera brytskydd och förstärka dörren med 4mm plåt)

Tillhållarlås avsett för montering i dörr, med synlig låskolv och nyckelhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ståldörr under installation av tillhållarlås med utskuret låshus och borrat nyckelhål.
Skapa konto
Ståldörr under montering av tillhållarlås med kodpanel och nyckelhål synliga.
Skapa konto
En hand som håller en ståldörr med ett urtagat hål för ett tillhållarlås vilket delvis är monterat.
Skapa konto
Installation av tillhållarlås i ståldörr med synligt låshus och nyckelhål.
Skapa konto
Uppsågat kvadratiskt hål i en ståldörr för installation av tillhållarlås.
Skapa konto
Uppskuren ståldörr med monterat tillhållarlås och borrat nyckelhål, redo för ytterligare förstärkning.
Skapa konto

Redigerat:
Har du några krav på montaget att det ska uppfylla någon skyddsklass?

Inga krav , men önskar att göra montaget så att det uppfyller de krav som ställs på klass 3 (4?)

Ska du uppfylla kl3 så krävs att du använder fästläppar för att fästa låshus och slutbleck.
Ett klassat slutbleck ska användas samt godkända genomgående nyckelskyltar.
Det måste även finnas bakkantssäkring ,ibland sitter det på dörren som tillverkaren har klassat ihop med dörren annars så får du även montera klassat bakkantsbeslag (1 eller 2 beroende på skyddsklass).

1 123abc skrev:
Ska du uppfylla kl3 så krävs att du använder fästläppar för att fästa låshus och slutbleck.
Ett klassat slutbleck ska användas samt godkända genomgående nyckelskyltar.
Det måste även finnas bakkantssäkring ,ibland sitter det på dörren som tillverkaren har klassat ihop med dörren annars så får du även montera klassat bakkantsbeslag (1 eller 2 beroende på skyddsklass).

Finns fästläpparna färdiga eller gör jag de själv och popnitar fast (2mm plattjärn? ) ?

Bakkantsbeslag sitter standard på denna dörr.

Nyckelskyltar ska jag köpa (ASSA 9302)
http://www.nyckelbutiken.se/las/ytterdorr-tillhallarlas/nyckelskylt-9302-rund-till-309-evo.html

Även slutbleck http://www.nyckelbutiken.se/las/smalprofillas/slutbleck-1487-9-evo.html

Om jag gör samtligt ovan, är då dörren/lås klass 3 ?

Det finns färdiga att köpa men jag brukar ofta tillverka egna i 3-4 mm godstjocklek samt bredare än låsstolpen/slutblecket.
Fästläpparna ska gängas och skruvas fast inte popnitas (dörren har ofta ett eget godkännande fast det befintliga är popnitat) (jag vet en som fick nedslag på mästarbrevet med taptite gängpressande metriskt gängade skruv).
Om något behöver fällas in så är det lätt att anpassa fästläpparna i tjocklek så låset ligger plant då befintlig plåt är tunnare.
Med nyckelskyltar och slutbleck så är låset enligt kl3, normalt pratar man om dörrenheter och skyddklass.
Ett enklare sätt att uppnå kl3 hade varit att komplettera befintligt lås men du kanske vill uppnå en högre skyddsklass.
Angående dörrförstärkning du tänkt komplettera med så brukar jag använda 5mm plattjärn som är ca 100-120mm i bredd men 4mm går lika bra, sedan ett fyrkantsrör på karmen och allt svetsas fast.

1 123abc skrev:
Det finns färdiga att köpa men jag brukar ofta tillverka egna i 3-4 mm godstjocklek samt bredare än låsstolpen/slutblecket.
Fästläpparna ska gängas och skruvas fast inte popnitas (dörren har ofta ett eget godkännande fast det befintliga är popnitat) (jag vet en som fick nedslag på mästarbrevet med taptite gängpressande metriskt gängade skruv).
Om något behöver fällas in så är det lätt att anpassa fästläpparna i tjocklek så låset ligger plant då befintlig plåt är tunnare.
Med nyckelskyltar och slutbleck så är det enligt kl3.
Ett enklare sätt att uppnå kl3 hade varit att komplettera befintligt lås men du kanske vill uppnå en högre skyddsklass.
Angående dörrförstärkning du tänkt komplettera med så brukar jag använda 5mm plattjärn som är ca 100-120mm i bredd men 4mm går lika bra, sedan ett fyrkantsrör på karmen och allt svetsas fast.
Tack för super svar!

Tanken med tillhållarlåset var inte i första hand att höja klassningen, mer att få ett lås till och förhoppningsvis en mer svår forcerad väg in i huset.

Har läst att vissa firmor limmar och popnitar dörrförstärkningen för att slippa att den slår sig vid svets. (och de påstår att det blir starkare?)
Vad säger du om det?

Att limma med dubbelhäftande tejp för att hålla den på plats kanske fungerar men inget jag någonsin gjort.
Jag använder tvingar istället om det krävs samt så låter jag låscylindern sitta kvar så plattjärnet kan vila på den medans jag ritar eller tills jag fäster upp plattjärnet.
En dörr slår sig inte medans du svetsar på en förstärkning, jag har svetsat väldigt många dörrar.
Jag undrar hur dom gör för att få dörren att slå sig.
Vad som däremot är vanligt är att dörrarna tidigare varit utsatta för inbrott och dörren måste riktas och då kan 5mm gods vara väldigt bra, ibland kan alltså plattjärnet användas till att rikta en skev dörr lite beroende på vad skevheten beror på och var den sitter.
Jag blev lite nyfiken på limmet, popnit och påståendet, limmar de och popnitar istället för att svetsa?
Ibland används genomgående vagnsbult men det är något helt annat.

1 123abc skrev:
Att limma med dubbelhäftande tejp för att hålla den på plats kanske fungerar men inget jag någonsin gjort.
Jag använder tvingar istället om det krävs samt så låter jag låscylindern sitta kvar så plattjärnet kan vila på den medans jag ritar eller tills jag fäster upp plattjärnet.
En dörr slår sig inte medans du svetsar på en förstärkning, jag har svetsat väldigt många dörrar.
Jag undrar hur dom gör för att få dörren att slå sig.
Vad som däremot är vanligt är att dörrarna tidigare varit utsatta för inbrott och dörren måste riktas och då kan 5mm gods vara väldigt bra, ibland kan alltså plattjärnet användas till att rikta en skev dörr lite beroende på vad skevheten beror på och var den sitter.
Jag blev lite nyfiken på limmet, popnit och påståendet, limmar de och popnitar istället för att svetsa?
Ibland används genomgående vagnsbult men det är något helt annat.
Som jag förstår det används konstruktionslim typ casco extremfix och samtligt låses allt på plats med popnitar.

Vet att jag såg det som senast idag då jag googlade ståldörrar.

Vagnsbult har jag sett på flera ställen.

Det jag kan tänka mig är att de limmat och popnitat en c-profil på en aluminium dörr då hjälper limmet även mot galvanisk korrosion vilket sällan är några större bekymmer då ytor ofta är målade/lackade.
Att popnita och limma ett 5x100mm plattjärn som följer hela dörrbladet i höjd låter som en nödlösning på en ståldörr då brottsgränsen blir mycket lägre och hur fäster dom då karmförstänkningen? men det är bättre än inget.
casco extremfix på en ståldörr håller inte för en kofot det är för klent om de lyckas få grepp och antagligen så blir det tryckesskruven som håller i hårdast, svetsar håller betydligt mer.
En svets håller många gånger mer per cm än extremfix per meter.
För aluminium dörrar kan det vara en alternativ då du inte kan svetsa fast stålet och aluminium beslagen som finns ofta anses för kostsamma av kunden samt snabbt blir skadade och fula även inåtgående ståldörrar kan kräva speciallösningar.

1 123abc skrev:
Det jag kan tänka mig är att de limmat och popnitat en c-profil på en aluminium dörr då hjälper limmet även mot galvanisk korrosion vilket sällan är några större bekymmer då ytor ofta är målade/lackade.
Att popnita och limma ett 5x100mm plattjärn som följer hela dörrbladet i höjd låter som en nödlösning på en ståldörr då brottsgränsen blir mycket lägre och hur fäster dom då karmförstänkningen? men det är bättre än inget.
casco extremfix på en ståldörr håller inte för en kofot det är för klent om de lyckas få grepp och antagligen så blir det tryckesskruven som håller i hårdast, svetsar håller betydligt mer.
En svets håller många gånger mer per cm än extremfix per meter.
För aluminium dörrar kan det vara en alternativ då du inte kan svetsa fast stålet och aluminium beslagen som finns ofta anses för kostsamma av kunden samt snabbt blir skadade och fula även inåtgående ståldörrar kan kräva speciallösningar.
Hittade den här på en snabb googling :
Delar av en speciellt konstruerad blå säkerhetsdörr med förstärkning, synliga gångjärn och lås.
Skapa konto
Skärmdump av Säkerhetsforums kontaktinformation och kontaktformulär på deras webbplats.
Skapa konto

Tror du på tvätt/diskmedels reklam med?
Dom har inte något som backar upp påståendet utan det är endast säljsnack.
Det enda som stämmer är "Den extra upphöjningen på karmen gör att ett bräckjärn inte får tillräckligt moment", det heter negativ brytvinkel.
Kanske montörerna saknar heta arbeten eller svetskunnighet, det är lätt att sälja produkter som alla kan montera helt utan förkunskaper.
Jag kan påstå att det är hållbarare med ett lim kokat av havregryn och bananskal men det blir inte sant för det.

• Gilla
total
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Tror du på tvätt/diskmedels reklam med?
Dom har inte något som backar upp påståendet utan det är endast säljsnack.
Det enda som stämmer är "Den extra upphöjningen på karmen gör att ett bräckjärn inte får tillräckligt moment", det heter negativ brytvinkel.
Kanske montörerna saknar heta arbeten eller svetskunnighet, det är lätt att sälja produkter som alla kan montera helt utan förkunskaper.
Jag kan påstå att det är hållbarare med ett lim kokat av havregryn och bananskal men det blir inte sant för det.
Misstänkte att det var så, och nej tvättmedel är inte min grej ;)

Lite synd att du fällt in lås om dörren är brandklassad..

J JPM skrev:
Lite synd att du fällt in lås om dörren är brandklassad..
Dörren innnan i trä höll garanterat noll brandklass, så allt är bättre. (Vanlig innerdörr)

Hur monterar du extra lås i en brandklassad dörr annars tänker du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.