Är i färd med att montera tillhållarlås i en ståldörr och behöver lite hjälp med info om HUR man gör.
Har monterat tidigare i trädörrar, vilket är enklare (tycker jag)
Har sågat upp i dörrbladet för låshuset och borrat hål för nyckelhål.
Behöver jag förstärka montaget mer än att jag skruvar fast låshuset direkt i dörrbladet?
Behövs det något mer i karmen där kolven går in?
Några andra tips??
(Kommer senare att montera brytskydd och förstärka dörren med 4mm plåt)
Har monterat tidigare i trädörrar, vilket är enklare (tycker jag)
Har sågat upp i dörrbladet för låshuset och borrat hål för nyckelhål.
Behöver jag förstärka montaget mer än att jag skruvar fast låshuset direkt i dörrbladet?
Behövs det något mer i karmen där kolven går in?
Några andra tips??
(Kommer senare att montera brytskydd och förstärka dörren med 4mm plåt)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ska du uppfylla kl3 så krävs att du använder fästläppar för att fästa låshus och slutbleck.
Ett klassat slutbleck ska användas samt godkända genomgående nyckelskyltar.
Det måste även finnas bakkantssäkring ,ibland sitter det på dörren som tillverkaren har klassat ihop med dörren annars så får du även montera klassat bakkantsbeslag (1 eller 2 beroende på skyddsklass).
Ett klassat slutbleck ska användas samt godkända genomgående nyckelskyltar.
Det måste även finnas bakkantssäkring ,ibland sitter det på dörren som tillverkaren har klassat ihop med dörren annars så får du även montera klassat bakkantsbeslag (1 eller 2 beroende på skyddsklass).
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
1 123abc skrev:Ska du uppfylla kl3 så krävs att du använder fästläppar för att fästa låshus och slutbleck.
Ett klassat slutbleck ska användas samt godkända genomgående nyckelskyltar.
Det måste även finnas bakkantssäkring ,ibland sitter det på dörren som tillverkaren har klassat ihop med dörren annars så får du även montera klassat bakkantsbeslag (1 eller 2 beroende på skyddsklass).
Finns fästläpparna färdiga eller gör jag de själv och popnitar fast (2mm plattjärn? ) ?
Bakkantsbeslag sitter standard på denna dörr.
Nyckelskyltar ska jag köpa (ASSA 9302)
http://www.nyckelbutiken.se/las/ytterdorr-tillhallarlas/nyckelskylt-9302-rund-till-309-evo.html
Även slutbleck http://www.nyckelbutiken.se/las/smalprofillas/slutbleck-1487-9-evo.html
Om jag gör samtligt ovan, är då dörren/lås klass 3 ?
Det finns färdiga att köpa men jag brukar ofta tillverka egna i 3-4 mm godstjocklek samt bredare än låsstolpen/slutblecket.
Fästläpparna ska gängas och skruvas fast inte popnitas (dörren har ofta ett eget godkännande fast det befintliga är popnitat) (jag vet en som fick nedslag på mästarbrevet med taptite gängpressande metriskt gängade skruv).
Om något behöver fällas in så är det lätt att anpassa fästläpparna i tjocklek så låset ligger plant då befintlig plåt är tunnare.
Med nyckelskyltar och slutbleck så är låset enligt kl3, normalt pratar man om dörrenheter och skyddklass.
Ett enklare sätt att uppnå kl3 hade varit att komplettera befintligt lås men du kanske vill uppnå en högre skyddsklass.
Angående dörrförstärkning du tänkt komplettera med så brukar jag använda 5mm plattjärn som är ca 100-120mm i bredd men 4mm går lika bra, sedan ett fyrkantsrör på karmen och allt svetsas fast.
Fästläpparna ska gängas och skruvas fast inte popnitas (dörren har ofta ett eget godkännande fast det befintliga är popnitat) (jag vet en som fick nedslag på mästarbrevet med taptite gängpressande metriskt gängade skruv).
Om något behöver fällas in så är det lätt att anpassa fästläpparna i tjocklek så låset ligger plant då befintlig plåt är tunnare.
Med nyckelskyltar och slutbleck så är låset enligt kl3, normalt pratar man om dörrenheter och skyddklass.
Ett enklare sätt att uppnå kl3 hade varit att komplettera befintligt lås men du kanske vill uppnå en högre skyddsklass.
Angående dörrförstärkning du tänkt komplettera med så brukar jag använda 5mm plattjärn som är ca 100-120mm i bredd men 4mm går lika bra, sedan ett fyrkantsrör på karmen och allt svetsas fast.
Tack för super svar!1 123abc skrev:Det finns färdiga att köpa men jag brukar ofta tillverka egna i 3-4 mm godstjocklek samt bredare än låsstolpen/slutblecket.
Fästläpparna ska gängas och skruvas fast inte popnitas (dörren har ofta ett eget godkännande fast det befintliga är popnitat) (jag vet en som fick nedslag på mästarbrevet med taptite gängpressande metriskt gängade skruv).
Om något behöver fällas in så är det lätt att anpassa fästläpparna i tjocklek så låset ligger plant då befintlig plåt är tunnare.
Med nyckelskyltar och slutbleck så är det enligt kl3.
Ett enklare sätt att uppnå kl3 hade varit att komplettera befintligt lås men du kanske vill uppnå en högre skyddsklass.
Angående dörrförstärkning du tänkt komplettera med så brukar jag använda 5mm plattjärn som är ca 100-120mm i bredd men 4mm går lika bra, sedan ett fyrkantsrör på karmen och allt svetsas fast.
Tanken med tillhållarlåset var inte i första hand att höja klassningen, mer att få ett lås till och förhoppningsvis en mer svår forcerad väg in i huset.
Har läst att vissa firmor limmar och popnitar dörrförstärkningen för att slippa att den slår sig vid svets. (och de påstår att det blir starkare?)
Vad säger du om det?
Att limma med dubbelhäftande tejp för att hålla den på plats kanske fungerar men inget jag någonsin gjort.
Jag använder tvingar istället om det krävs samt så låter jag låscylindern sitta kvar så plattjärnet kan vila på den medans jag ritar eller tills jag fäster upp plattjärnet.
En dörr slår sig inte medans du svetsar på en förstärkning, jag har svetsat väldigt många dörrar.
Jag undrar hur dom gör för att få dörren att slå sig.
Vad som däremot är vanligt är att dörrarna tidigare varit utsatta för inbrott och dörren måste riktas och då kan 5mm gods vara väldigt bra, ibland kan alltså plattjärnet användas till att rikta en skev dörr lite beroende på vad skevheten beror på och var den sitter.
Jag blev lite nyfiken på limmet, popnit och påståendet, limmar de och popnitar istället för att svetsa?
Ibland används genomgående vagnsbult men det är något helt annat.
Jag använder tvingar istället om det krävs samt så låter jag låscylindern sitta kvar så plattjärnet kan vila på den medans jag ritar eller tills jag fäster upp plattjärnet.
En dörr slår sig inte medans du svetsar på en förstärkning, jag har svetsat väldigt många dörrar.
Jag undrar hur dom gör för att få dörren att slå sig.
Vad som däremot är vanligt är att dörrarna tidigare varit utsatta för inbrott och dörren måste riktas och då kan 5mm gods vara väldigt bra, ibland kan alltså plattjärnet användas till att rikta en skev dörr lite beroende på vad skevheten beror på och var den sitter.
Jag blev lite nyfiken på limmet, popnit och påståendet, limmar de och popnitar istället för att svetsa?
Ibland används genomgående vagnsbult men det är något helt annat.
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Som jag förstår det används konstruktionslim typ casco extremfix och samtligt låses allt på plats med popnitar.1 123abc skrev:Att limma med dubbelhäftande tejp för att hålla den på plats kanske fungerar men inget jag någonsin gjort.
Jag använder tvingar istället om det krävs samt så låter jag låscylindern sitta kvar så plattjärnet kan vila på den medans jag ritar eller tills jag fäster upp plattjärnet.
En dörr slår sig inte medans du svetsar på en förstärkning, jag har svetsat väldigt många dörrar.
Jag undrar hur dom gör för att få dörren att slå sig.
Vad som däremot är vanligt är att dörrarna tidigare varit utsatta för inbrott och dörren måste riktas och då kan 5mm gods vara väldigt bra, ibland kan alltså plattjärnet användas till att rikta en skev dörr lite beroende på vad skevheten beror på och var den sitter.
Jag blev lite nyfiken på limmet, popnit och påståendet, limmar de och popnitar istället för att svetsa?
Ibland används genomgående vagnsbult men det är något helt annat.
Vet att jag såg det som senast idag då jag googlade ståldörrar.
Vagnsbult har jag sett på flera ställen.
Det jag kan tänka mig är att de limmat och popnitat en c-profil på en aluminium dörr då hjälper limmet även mot galvanisk korrosion vilket sällan är några större bekymmer då ytor ofta är målade/lackade.
Att popnita och limma ett 5x100mm plattjärn som följer hela dörrbladet i höjd låter som en nödlösning på en ståldörr då brottsgränsen blir mycket lägre och hur fäster dom då karmförstänkningen? men det är bättre än inget.
casco extremfix på en ståldörr håller inte för en kofot det är för klent om de lyckas få grepp och antagligen så blir det tryckesskruven som håller i hårdast, svetsar håller betydligt mer.
En svets håller många gånger mer per cm än extremfix per meter.
För aluminium dörrar kan det vara en alternativ då du inte kan svetsa fast stålet och aluminium beslagen som finns ofta anses för kostsamma av kunden samt snabbt blir skadade och fula även inåtgående ståldörrar kan kräva speciallösningar.
Att popnita och limma ett 5x100mm plattjärn som följer hela dörrbladet i höjd låter som en nödlösning på en ståldörr då brottsgränsen blir mycket lägre och hur fäster dom då karmförstänkningen? men det är bättre än inget.
casco extremfix på en ståldörr håller inte för en kofot det är för klent om de lyckas få grepp och antagligen så blir det tryckesskruven som håller i hårdast, svetsar håller betydligt mer.
En svets håller många gånger mer per cm än extremfix per meter.
För aluminium dörrar kan det vara en alternativ då du inte kan svetsa fast stålet och aluminium beslagen som finns ofta anses för kostsamma av kunden samt snabbt blir skadade och fula även inåtgående ståldörrar kan kräva speciallösningar.
Hittade den här på en snabb googling :1 123abc skrev:Det jag kan tänka mig är att de limmat och popnitat en c-profil på en aluminium dörr då hjälper limmet även mot galvanisk korrosion vilket sällan är några större bekymmer då ytor ofta är målade/lackade.
Att popnita och limma ett 5x100mm plattjärn som följer hela dörrbladet i höjd låter som en nödlösning på en ståldörr då brottsgränsen blir mycket lägre och hur fäster dom då karmförstänkningen? men det är bättre än inget.
casco extremfix på en ståldörr håller inte för en kofot det är för klent om de lyckas få grepp och antagligen så blir det tryckesskruven som håller i hårdast, svetsar håller betydligt mer.
En svets håller många gånger mer per cm än extremfix per meter.
För aluminium dörrar kan det vara en alternativ då du inte kan svetsa fast stålet och aluminium beslagen som finns ofta anses för kostsamma av kunden samt snabbt blir skadade och fula även inåtgående ståldörrar kan kräva speciallösningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror du på tvätt/diskmedels reklam med?
Dom har inte något som backar upp påståendet utan det är endast säljsnack.
Det enda som stämmer är "Den extra upphöjningen på karmen gör att ett bräckjärn inte får tillräckligt moment", det heter negativ brytvinkel.
Kanske montörerna saknar heta arbeten eller svetskunnighet, det är lätt att sälja produkter som alla kan montera helt utan förkunskaper.
Jag kan påstå att det är hållbarare med ett lim kokat av havregryn och bananskal men det blir inte sant för det.
Dom har inte något som backar upp påståendet utan det är endast säljsnack.
Det enda som stämmer är "Den extra upphöjningen på karmen gör att ett bräckjärn inte får tillräckligt moment", det heter negativ brytvinkel.
Kanske montörerna saknar heta arbeten eller svetskunnighet, det är lätt att sälja produkter som alla kan montera helt utan förkunskaper.
Jag kan påstå att det är hållbarare med ett lim kokat av havregryn och bananskal men det blir inte sant för det.
Misstänkte att det var så, och nej tvättmedel är inte min grej1 123abc skrev:Tror du på tvätt/diskmedels reklam med?
Dom har inte något som backar upp påståendet utan det är endast säljsnack.
Det enda som stämmer är "Den extra upphöjningen på karmen gör att ett bräckjärn inte får tillräckligt moment", det heter negativ brytvinkel.
Kanske montörerna saknar heta arbeten eller svetskunnighet, det är lätt att sälja produkter som alla kan montera helt utan förkunskaper.
Jag kan påstå att det är hållbarare med ett lim kokat av havregryn och bananskal men det blir inte sant för det.