Mikael: Det är ingen som säger att du har fel i vilka regler som gäller. Men du verkar ha väldigt svårt att förstå att reglerna även har negativa effekter. Sedan kan man naturligtvis värdera de negativa och positiva effekterna olika.

Det är rätt uppenbart att reglerna inte är skrivna an en låginkomsttagare på landsbygden

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
R Robban_C skrev:
Du är en riktig dumjävel du!
Jag tror varken att du är apatisk eller hopplös men jag har insett att du är en oerhört inskränkt figur med klara mobbningstendenser sen du började med att göra narr av mig enbart därför att jag råkade, i medlemmarnas intresse, tala om vilka regler som gäller och vad det kan kosta att bryta mot dessa.
Och allt detta enbart därför att just du ska få lite gratis ved på bekostnad av människoliv och lemlästning enligt tidigare resonemang..
Jag tycker det är du som uppträtt mobbande jag, sen början då du flög av skaftet och började svära i ditt första svar (det inlägget du svarade på såg jag inte som vidare elakt ens), sen blev det en massa personangrepp om hur bitter och dålig människa heimlaga är medan han mest förklarat sin personliga situation.

Du är nog den som är huvudansvarig till tongångarna här tycker jag och bör tagga ner.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Jag tog mitt körkort AB för ca 2000 kr vi var en grupp på ca 10 personer som gick samtidigt med en lärare. För mig var kursen jättebra.

H heimlaga skrev:
För det första är det här bara en av flera dussin kurser som man borde gå enligt dina meningsfränder som springer runt och "varnar för risker". Ett komplett motorsågskörkort kostar en smärre förmögenhet och andra kurser och licenser och godkännanden är ännu dyrare och väldigt snabbt kommer man till gränsen när man måste lämna arbete ogjort och sitta och glo för att man inte har råd att gå på alla kurser.

• Gilla
Robban_C
  • Laddar…
*ignorerar alla tidigare inlägg*

Men hörni, vilken intressant samling misstag! Själv fascineras jag av alla missöden där stegar är inblandade, trädet tar i marken och "kickar tillbaka" mot fällaren. Hur är det tänkt att man ska göra egentligen? Kranbil, eller finns det knep?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Om man bortser från en massa trams som skrivs, självklart inget från mig, så finns det en poäng i vad vissa skriver.

Att ta ett motorsågskörkort för att stå hemma på gården eller villatomten och kapa ved med motorsåg behövs inte.

Behörighetskravet är när du som privatperson eller inom yrket går ut på annans mark som du inte är delägare i och fäller träd på rot, man kan alltså ta sin motorsåg, utan kort, kapa ved på annans mark som redan är fälld (marken är inte fälld, trädet är det).

Vill man ha gratis ved och samtidigt hjälpa någon att ta ner "sin" ved, då behövs ett utbildningsintyg i att man kan, eller bör kunna hantera motorsågen, kallas för motorsågskörkort.
Löjligt, ja, kanske, i vissa fall är det alltid någon som kommer att drabbas felaktigt.

Om vi vilt gissar oss till att orsaken är att kostnaden för samhället är stora vid skador av hantering av motorsåg så kommer många snart bli varse om att sjukskrivningar, långtidssjukskrivningar, förlorade kroppsdelar och värre, inte kommer att ersättas om man inte har körkortet, om olyckan skett under icke behörigt arbete.
Har man förarbeviset och skadas så får man de ersättningar man har rätt till, inte annars.

Om man vill göra en annan liknelse:
Har man bil men inte råd med minst trafikförsäkring och är icke vållande vid olycka så får den som är helt utan försäkring stå för allas skador, har man dessutom inget körkort och är straffmyndig så kan man få det ännu värre.

Motorsågskörkortet är inte bara till för att lära sig hantera ett hjälpmedel på korrekt sätt, det är även till för att få alla "hemved" hämtare att inte göra gratisarbeten på storskogsbondens mark utan behörighet.
Samhällets kostnader för skadorna orsakade av kedjemotorsågar och röjsågar är stora, om dessa kan minskas med några procent så får kanske staten pengar över till andra roliga projekt (mindre troligt) men man kan kanske tro och hoppas.

Eller så skiter man i reglerna i att man skall ha kortet, fäller sina träd på grannarnas mark som man gjort i hundratals år, kapar sin ved, inget märkvärdigt, många gör så.
Kom ihåg att vara försiktiga bara.

Mvh "Dalmas som alltid följer alla regler", det skall man göra/ P-A

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Jag tyckte ditt inlägg började riktigt balanserat. Men sedan var det en massa fel. Du får de stöd du behöver oavsett vad du gjort och om du fick göra det. Privata försäkringar kan det nog vara annat med. Men samhällets stöd är samma oavsett hur du skadar dig.

Du blir inte automatiskt ersättnings skyldig för att du saknar försäkring, om man är vållande kan det dock bli riktigt dyrt. Är man skuldsatt upp över öronen så kvittar det naturligtvis.

• Gilla
DennisCA
  • Laddar…
ghoti ghoti skrev:
*ignorerar alla tidigare inlägg*

Men hörni, vilken intressant samling misstag! Själv fascineras jag av alla missöden där stegar är inblandade, trädet tar i marken och "kickar tillbaka" mot fällaren. Hur är det tänkt att man ska göra egentligen? Kranbil, eller finns det knep?
Tja, till en början kapar man inte från stege hur som helst, har jag hört.

Om trädet kickar bakåt så har den som fäller inte kontrollerat trädet och marken runt omkring ordentligt innan.

Träd har den märkliga egenskapen att de är olika i veden, de beter sig inte likadant som tidigare träd.

Att gå kurser i säker fällning, lära sig kvista, vilken vinkel på skären i stammen, säkrar bakåt och sidorna minskar missöden.

Har man felaktig brytmån och eller felaktig vinkel för fällskär kan trädet kicka bakåt utan att det spjälkas.

Detta skall man lära sig på kurserna, sedan är man kung i skogen, eller så har man precis lärt sig krypa.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag tyckte ditt inlägg började riktigt balanserat. Men sedan var det en massa fel. Du får de stöd du behöver oavsett vad du gjort och om du fick göra det. Privata försäkringar kan det nog vara annat med. Men samhällets stöd är samma oavsett hur du skadar dig.

Du blir inte automatiskt ersättnings skyldig för att du saknar försäkring, om man är vållande kan det dock bli riktigt dyrt. Är man skuldsatt upp över öronen så kvittar det naturligtvis.
Ok, backar lite, blev nog lite väl negativ.
Att olyckorna minskas är det primära målet.

/P-A

DennisCA DennisCA skrev:
Jag tycker det är du som uppträtt mobbande jag, sen början då du flög av skaftet och började svära i ditt första svar (det inlägget du svarade på såg jag inte som vidare elakt ens), sen blev det en massa personangrepp om hur bitter och dålig människa heimlaga är medan han mest förklarat sin personliga situation.

Du är nog den som är huvudansvarig till tongångarna här tycker jag och bör tagga ner.
Nu får du nog ge dig. heimlaga började med att vara nedlåtande helt utan anledning i inlägg 12.
Han hade kunnat bett om ursäkt men allt han har gjort är att beklaga sig hur synd det är om honom. Sen har han fått dom svar han har förtjänat.

• Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
hsd
Kursen är inte nödvändig, man kan skriva provet och "köra upp" inför en behörig utbildare om man kan allt :rolleyes:

• Gilla
AndersPS och 3 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Måste säga det låter dystopiskt att en människa ska lämnas utan diverse ersättningar och vård osv. för att personen skadat sig utan i jobb som denne saknar behörighet till. Känns som man slår på den svagaste i sammanhanget och för ansvaret neråt istället för uppåt, igen.

Nu förs mina tankar till denna långläsning för det känns som det tangerar ämnet:
[länk]
Jag läste den där artickeln och känner igen mycket i den...... fast det finns också en annan sida.

En intressant iaktagelse är att jag väcker irritation och hat för att jag försöker ta mig tillbaka till ett produktivt självförsörjande liv.

Apatiska fattiga hatar mig för att jag inte uppfyller min medborgerliga plikt att hållas på min plats och göra ingenting. De menar att vi är värdelösa och därför är det vår skyldighet att leva apatiskt på bidrag och vältra oss i självömkan och komplex. När vi gör det måste vi ju trösta oss med diverse berusningsmedel..... nåja jag lever ju inte så och det väcker både irritation och hat.

Många rika som säger sig vilja ha ett samhälle där folk så långt som möjligt står på egna ben hatar mig för att jag målmedvetet arbetar på att kunna stå på egna ben. Exakt det som de själva förespråkar.
Tydligen har de intalat sig själva att alla fattiga är apatiska oduglingar och att de själva är rika för att de är duktiga. När de ser en fattig som gör sitt bästa varje dag och kanske gör saker som de själva inte skulle klara av eller som de själva är för lata för att göra då uppfattar de det som ett personligt påhopp och så vaknar irritationen som oftaslår över till hat.

Själv konstaterar jag bara att om jag lyckas väcka så mycket hat och irritation bland okunniga människor då lever jag inte förgäves!
Jag skiter högaktningsfullt i om det är politiskt korrekt eller inte men jag skall komma på fötter och stå på egna ben utan att vara beroende av bidrag.

DennisCA DennisCA skrev:

Jag tyckte nog att "Jaha då börjar det igen.......Omöjligt, olagligt, och opassande. Om mani padme hum..... om och om igen" var ett jäkligt otrevligt svar på ett helt aggressionsneutralt inlägg, och förstår varför Robban_C Reagerade som han gjorde.

Rena översittartonerna som sedan dess hängt i resten av tråden, se bara på inlägg #132 "Själv konstaterar jag bara att om jag lyckas väcka så mycket hat och irritation bland okunniga människor då lever jag inte förgäves!"

Vilka är det inlägget riktat mot? sådana som Robban_C, Mig och några till som har en annan åsikt än heimlaga.

Nä, det här är ingen respektfull debattör som orerar sin skit vill jag påstå...

• Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Vi skulle kanske byta plats med heimlaga en tid och sen återkomma och analysera på stor fot. Åtminstone som ett tankeexperiment det borde vara inom räckhåll för alla. Det kanske finns någon auktorisering, licensiering etc för det också så att det blir tillräckligt urvattnat och lika betydelsefullt som för motorsågar och inte att förglömma heta arbeten, elinstallation, säker vatten mfl.

heimlaga bor i Finland, för honom är kravet på motorsågskörkort lika viktigt som väjningsplikt i Argentina.

• Gilla
Robban_C
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.