18 288 läst · 169 svar
18k läst
169 svar
Fälla träd, respekt
För det första är det här bara en av flera dussin kurser som man borde gå enligt dina meningsfränder som springer runt och "varnar för risker". Ett komplett motorsågskörkort kostar en smärre förmögenhet och andra kurser och licenser och godkännanden är ännu dyrare och väldigt snabbt kommer man till gränsen när man måste lämna arbete ogjort och sitta och glo för att man inte har råd att gå på alla kurser.R Robban_C skrev:Men ursäkta för fan för att jag försökte varna folk för vad det kan kosta att göra bort sig. Jag har försökt radera innehållet i inlägget ovan men det går tyvärr inte. Jag föreslår att du anmäler det till admin så kan dom radera.
Och jag lovar att aldrig mer informera om risker och dess påföljder.
Det är just det som sagda motorsågskörkort och dess utbildning handlar om. Även dom mest luttrade kan lära sig nåt nytt, om inte av kursen så i alla fall av varandra. Men jag antar att det är bättre att knata runt för sig själv och anse att man redan kan allt.
För det andra så anser jag att man knappast blir duktigast genom att helt undvika ett arbete helt tills man kommer som totalnybörjare och går en kurs.
Jag började fälla småträd med en liten handsåg som 4-åring. Upp till 7-8 cm grovlek. Fick egen yxa som 12-åring och började hjälpa pappa i skogen ungefär då. Började fälla och kvista och kapa med motorsåg som 16-åring. Först lättfällda träd sedan småningom allt svårare varefter erfarenheten och kunskaperna växte. Då jag var 24 eller däromkring började jag timra med motorsåg.
Jag tror helt säkert att den där erfarenheten är värd minst lika mycket som om jag hade följt dina bestämmelser och bara suttit och glott och inte gjort någonting i skogen innan den dagen i en avlägsen framtid då jag skulle ha råd att ta motorsågskörkort.
Läser du inte in lite väl mycket nu? Kan du se att någon i tråden sagt emot detta?H heimlaga skrev:
Det krävs inget motorsågskörkort för merparten av de aktiviteterna. Motorsågskörkortet krävs den dag du skall använda motorsåg i jobbet. Vad som räknas eller borde räknas som jobb kan ju diskuteras, men fälla, grena och kapa hemma på tomten räknas inte dit. Så nej. Det är ingen god idé att aldrig röra någonting som har med skog att göra innan man har motorsågskörkort. Men det har heller ingen påstått i tråden. Och det är inte heller vad lagen kräver.H heimlaga skrev:Jag började fälla småträd med en liten handsåg som 4-åring. Upp till 7-8 cm grovlek. Fick egen yxa som 12-åring och började hjälpa pappa i skogen ungefär då. Började fälla och kvista och kapa med motorsåg som 16-åring. Först lättfällda träd sedan småningom allt svårare varefter erfarenheten och kunskaperna växte. Då jag var 24 eller däromkring började jag timra med motorsåg.
Jag tror helt säkert att den där erfarenheten är värd minst lika mycket som om jag hade följt dina bestämmelser och bara suttit och glott och inte gjort någonting i skogen innan den dagen i en avlägsen framtid då jag skulle ha råd att ta motorsågskörkort.
Ja det kan jag.A Avemo skrev:
Största delen av den här tiden hade vi ingen egen skog så vi köpte eller oftast fick ved på rot och högg i andras skog.
Körkortspliktig verksamhet enligt RobbanC
Om jag inte hade börjat timra åt folk medan jag studerade skulle jag ha tvingats ta studielån och efter slutförda studier skulle jag mest ha varit arbetslös.
Sedan jag blev säkrare med motorsågen började jag hugga vindfällen i andras skogar och förde virket till någon såg och fick det fraktsågat. Av det byggde jag uthus som gjorde det möjligt för mig att skaffa bättre utrustning som gav mer arbete.
Jag har svårt att se att jag skulle ha pengar över till ett motorsågskörkort och alla de andra licenserna som jag "måste" ha de närmaste 5-10 åren och aldrig har jag haft det heller. Det blir väl framåt 50-årsåldern kanske som det kan finnas sådana pengar över.
Pengarna har behövts till annat...... så skulle jag ha bott i Sverige och varit laglydig skulle jag bara ha fått sitta på mitt arsel och vänta på morgondagen och socialbidraget..... eller låta bli att betala någonting annat..... kanske stjäla en del av verktygen eller stjäla virke till uthusen.... eller extraknäcka med någonting olagligt.
Ge dig nu. Vi vet att finnar är män, avenskar är knapsu. Ok?
Håll dig till sak.
Det här handlar om existensmöjligheter och rättigheter att få saker gjorda fastän man inte har råd att betala fullt pris för dem.
Det här handlar om att jag anser att man kan lära sig saker själv och inte måste ha en massivt stor utbildning på allt.
Det här handlar om existensmöjligheter och rättigheter att få saker gjorda fastän man inte har råd att betala fullt pris för dem.
Det här handlar om att jag anser att man kan lära sig saker själv och inte måste ha en massivt stor utbildning på allt.
Klart man kan lära sig själv. Har man lärt sig rätt då?H heimlaga skrev:
Du är ett levande bevis på att man kan lära sig saker själv. Filmen i första inlägget visar att andra inte varit lika framgångsrika som du utan skadat sig själva och andra samt egendom när de misslyckats med det som du lyckats med. Tror du att alla misslyckas av samma orsak?H heimlaga skrev:
Jag tror att en del misslyckas därför att de är övermodiga eller rent dumma i huvudet. Andra gör det därför att de inte förstått riskerna. I det senare fallet finns det en möjlighet att en utbildning kunnat förebygga olyckan. Idealt sätt en djupgående livslång erfarenhet likt den du har. Men för de som saknar den kan en kurs vara mycket bättre än ingenting.
Kurser och behörigheter är inte lösningen på alla problem. Och de kan i vissa fall skapa problem. Men kurser och behörigheter är lösningen på en del problem.
Ja där sa du det..... övermod går före felfällning....du man fäller trädA Avemo skrev:Du är ett levande bevis på att man kan lära sig saker själv. Filmen i första inlägget visar att andra inte varit lika framgångsrika som du utan skadat sig själva och andra samt egendom när de misslyckats med det som du lyckats med. Tror du att alla misslyckas av samma orsak?
Jag tror att en del misslyckas därför att de är övermodiga eller rent dumma i huvudet. Andra gör det därför att de inte förstått riskerna. I det senare fallet finns det en möjlighet att en utbildning kunnat förebygga olyckan. Idealt sätt en djupgående livslång erfarenhet likt den du har. Men för de som saknar den kan en kurs vara mycket bättre än ingenting.
Kurser och behörigheter är inte lösningen på alla problem. Och de kan i vissa fall skapa problem. Men kurser och behörigheter är lösningen på en del problem.
Jag tror att folk misslyckas för att de inte bryr sig om att försöka lära sig det de håller på med. Har man inte fällt träd förr så skall man inte börja med ett stort gårdsträd som kan skada någon byggnad. Man skall börja med halvstora träd där det enda man behöver akta är sig själv och så går man loss på större och svårare varefter man lär sig.
Jag tror att folk misslyckas för att de avskärmar sig och av missriktat omtänksamma föräldrar avskärmas från allt praktiskt så de får ingen chans att bygga upp erfarenheten.
Jag vet att jag jag själv misslyckas brukar det bero på att jag har för bråttom och inte hinner tänka.
Kurser är säkert bra för de som aldrig har fällt ett träd förr men kurstvång får inte bli ett hinder för ungdomar som växer upp med det och kurstvång får inte heller bli ett hinder för den fattige att få arbetet gjort.
Förresten har jag en stor rutten asp som jag behöver få omkull och inte vill fälla på egen hand eftersom den lutar mot grannens hus...... måste be någon erfarnare skogshuggare om hjälp med själva fällningen.
Om jag minns rätt är motorsågskörkort bara krav om du är anställd. Ensamföretagare och privatpersoner är undantaget.
Däremot är en eventuell beställare ansvarig för att arbetet sker korrekt t.ex. om en förening låter en privatperson ta ner ett träd på deras mark. Ett krav torde vara att privatpersonen har tillräcklig erfarenhet och kunskap vilket bevisas lämpligast genom ett motorsågskörkort men kortet är inget krav.
Däremot är en eventuell beställare ansvarig för att arbetet sker korrekt t.ex. om en förening låter en privatperson ta ner ett träd på deras mark. Ett krav torde vara att privatpersonen har tillräcklig erfarenhet och kunskap vilket bevisas lämpligast genom ett motorsågskörkort men kortet är inget krav.
O Oxsar skrev:Om jag minns rätt är motorsågskörkort bara krav om du är anställd. Ensamföretagare och privatpersoner är undantaget.
Nej, privatperson på egen mark behöver inget kort.
Samtliga arbeten som utförs på icke egen mark är det krav på utbildning.
Sedan finns såklart undantag.
Barn, familjemedlemmar till markägare går under "icke krav" på körkort på tex föräldrarnas mark.
Mvh P-A
För att nyansera detta en aning så finns det inget krav på motorsågskörkort för att arbeta med motorsåg yrkesmässigt heller.
Läser man denna skrift från arbetsmiljöverket så framgår det att kravet är att man ska ha dokumenterade kunskaper.
https://www.av.se/globalassets/file...umenterade-kunskaper-om-motorsagar-adi689.pdf
Säker skogs "motorsågskörkort" är ett sätt att uppnå detta. Men om man inte tycker att deras kurser och prov är ändamålsenliga för det man sysslar med, eller man av annan anledning vill göra sitt eget utbildnings och testprogram så går det alltså utmärkt. Exempelvis så utbildar och testar många räddningstjänster enligt ett program som MSB har tagit fram.
Läser man denna skrift från arbetsmiljöverket så framgår det att kravet är att man ska ha dokumenterade kunskaper.
https://www.av.se/globalassets/file...umenterade-kunskaper-om-motorsagar-adi689.pdf
Säker skogs "motorsågskörkort" är ett sätt att uppnå detta. Men om man inte tycker att deras kurser och prov är ändamålsenliga för det man sysslar med, eller man av annan anledning vill göra sitt eget utbildnings och testprogram så går det alltså utmärkt. Exempelvis så utbildar och testar många räddningstjänster enligt ett program som MSB har tagit fram.
Det finns många undantag.
Som grundförutsättning kan man enkelt säga att om man avser att utföra någon form av fällning på annans mark så skall man ha motorsågskörkort.
Att kapa redan fällda träd på annans mark finns inte kravet på körkort, men skall man fälla då skall man oftast ha det.
Som grundförutsättning kan man enkelt säga att om man avser att utföra någon form av fällning på annans mark så skall man ha motorsågskörkort.
Att kapa redan fällda träd på annans mark finns inte kravet på körkort, men skall man fälla då skall man oftast ha det.
Ja men frågan återkommer......
Här i Finland har vi visserligen inte motorsågskörkort men vi har en massa andra licenser och typgodkännanden som förökar sig med väldig fart.
Då jag skall börja arbeta igen efter sjukledigheten borde jag enligt byråkaterna punga ut med en halv årslön i förskott för att få alla papper och licenser i skick så jag kan återgå till mitt arbete.
Man har att välja mellan att vara rebell eller att vara en laglydig apatisk evig socialbidragstagare.
Här i Finland har vi visserligen inte motorsågskörkort men vi har en massa andra licenser och typgodkännanden som förökar sig med väldig fart.
Då jag skall börja arbeta igen efter sjukledigheten borde jag enligt byråkaterna punga ut med en halv årslön i förskott för att få alla papper och licenser i skick så jag kan återgå till mitt arbete.
Man har att välja mellan att vara rebell eller att vara en laglydig apatisk evig socialbidragstagare.