ArcTeryx skrev:
Ibland är det inte lätt att avgöra vad som är rätt eller fel... det kan finnas felaktiga kartor och felaktiga utsättningspunkter (läs: tomtgränsrör). Om det råder diskrepans mellan kartor och utsättningspunkter gäller lantmätarets officiella karta före utsättningspunkterna. Om utsättningspunkterna är fel kan lantmätaren genom en förrättning korrigera dessa.
Om man har en tomt där dessa tomtgränsrör har försvunnit/aldrig funnits, vad gör man då?

Vi har en fastighet där vi är osäkra på de exakta gränserna (låter flummigt, jag vet). Ett gränsrör har vi hittat, och på en sida avgränsas tomten av väg. Men i övrigt vet vi alltså inte exakt var våra gränser går.

Vid besök på Lantmäteriets arkiv visade det sig att det inte finns någon exakt karta över vårt område (mindre by) så av dessa kartor gick inte att utläsa tomtränsen, vilket alltså inte gjorde oss klokare.

Kan man begära att Lantmäteriet talar om för oss var den exakta gränsen går (antingen genom karta eller utsättning av rör) eller är det så att det är upp till oss själva, och om vi vill veta var gränsen går får vi betala för det?

Visst kan begära en utmätning av Lantmäteriet, men du får betala för det också. Det är enda sättet att få reda på var tomtgränserna går.

Lycka till!

Vid vår tomt saknades rören som markerade tomtgränserna - jag tog kontakt med byggnadskontoret i kommunen och de ordnade dit rör utan kostnad för oss.

W
Vi har oxo en "obestämd" tomt då den är mycket gammal. två sidor har inga utsättningsrör och när lantmäteriet var där och gjorde lite andra grejjer frågade jag om de kunnde fixa detta och de svarade att visst går det men det blir ganska dyrt för att man måste komma överens med grannen först om vad som är hans och vad som är mitt. Detta är antagligen inte helt lätt, det kan finnas naturliga gränser men i vårt fall är det bara sly mm som granne så det är ju en diskussions fråga. Sedan efter man bestämmt detta gör lantmäteriet sitt. Han sade att kostnaden kommer landa på ca 15 - 20 000 för detta. Vi valde att skippa detta såklart. Bygger ett staket istället där jag "vill" att min tomtgräns ska vara.

Saknar Ni även en situationsplan över era tomter, så kolla med kommunen.

Även vi har lite oklara tomtgränser. Har ett nybyggt hus, på en gammal men obebyggd tomt. Lantmätaren antydde att det borde vara husföretaget som sålde tomten som ska åtgärda saknade tomtrör, alternativt elverket som nån gång i tiden har ställt ett elskåp i vad vi tror är tomtgränsen.

Kan det stämma?

fubar skrev:
...det borde vara husföretaget som sålde tomten som ska åtgärda saknade tomtrör, alternativt elverket som nån gång i tiden har ställt ett elskåp i vad vi tror är tomtgränsen.
Verkar konstigt om det är så att man kan begära av elverket att de ska komma ut och visa mig var min tomtgräns går.

fubar skrev:
Även vi har lite oklara tomtgränser. Har ett nybyggt hus, på en gammal men obebyggd tomt. Lantmätaren antydde att det borde vara husföretaget som sålde tomten som ska åtgärda saknade tomtrör, alternativt elverket som nån gång i tiden har ställt ett elskåp i vad vi tror är tomtgränsen.

Kan det stämma?
Nja alltså elskåpet kan väl ev antyda var tomten slutar (om inte elverket har servitut att sätta elskåpet på din tomt förstås - de kanske inte ens måste ha servitut på din tomt elverket kanske har rätt att sätta ut elskåp där det behövs jmfr inlägget med luftburna teletrådar?) i den riktningen men att elverket ska ha skyldighet att märka ut tomtens alla hörn verkar långsökt. Vår tomt är också obestämbar - vi vet hur många kvm tomten är på men har ingen aning om var de ligger! Vi har en plåtpinne kvar som vi och grannen låtsas att det är en tomtpinne men det kan lika gärna vara vad som helst. Man kan ju förstås betala Lantmäteriet för att de i första hand kommer och letar reda på de försvunna tomtpinnarna (om de blivit täckta av jord eller så) i andra hand sätter ut nya men som sagt det är dyrt!

co skrev:
men att elverket ska ha skyldighet att märka ut tomtens alla hörn verkar långsökt.
Jorg skrev:
Verkar konstigt om det är så att man kan begära av elverket att de ska komma ut och visa mig var min tomtgräns går.
Nej, det ska de inte behöva göra. Men i det hörnet där de satt elskåpet så har det enl. lantmätaren, troligen suttit ett rör tidigare. Det är det röret som de ev. ska återställa till "ursprungligt skick". Han menade alltså att det är deras ansvar att se till att det blir gjort, sen är det inte troligt att elverket sätter ut tomtgränser, nej.

Vid en gränsbestämning av lantmäteriet fördelas kostnaden normalt mellan berörda fastigheter efter största nytta. det sa vår lantmätare.
Vad som menas med störst nytta vet jag inte säkert men i vårt fall delades kostnaden lika med den andra fastighetsägaren även om vi beställt förrättningen.

/Patrik

C
ArcTeryx skrev:
I ett projekt körde vi en 60-kanals-GPS och fick på det sättet milimeternogrannhet i utsättningarna.
Vad skall du med en 60-kanals GPS till när det bara finns 24 satelliter?

C
ArcTeryx skrev:
Leica har en som heter GX1230GG, enligt deras hemsida har den 72-kanaler:
Aha, men då är det en GNSS-mottagare det handlar om som även kan ta emot signaler från andra system än GPS. GPS-modellen i samma serie har 12 kanaler.

Jag sitter i samma sits... Tomten avstyckad på slutat av 1800 talet.. Finns ingen tomtkarta och inga gränspinnar.. Har vart på kommunen och lantmäteriet för att få tag i tomtkarta men det finns helt enkelt inte någon.. Det finns en översiktskarta över byn men enl den så står vårt hus 1,5 m från vägen vilket är gelt åt pepparn.. Vi har nästan 7 meter ut till vägen.... Enl de på kommunen kan de va så illa att de gör en kontroll av deras register och kommer på att de inte finns några tomtkartor på de o de fastigheterna i den byn.. Då måste vi ordna det.. så gör kommunen det utan att medela oss... De kommer bara hem en räkning på de.. Får det verkligen gå till så???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.