Medlem
· Västernorrlands
· 20 inlägg
Hej. Kan man koppla in en ackumulatortank utan att tömma systemet?
Har tänkt att köpa en 750l eller två st 500.
Vart på pannan/rör ska jag koppla in.
Kommer använda en laddomat.
Det finns två anslutningar med pluggar uppe på pannan /bild.
Har tänkt att köpa en 750l eller två st 500.
Vart på pannan/rör ska jag koppla in.
Kommer använda en laddomat.
Det finns två anslutningar med pluggar uppe på pannan /bild.
Är väl ganska självklart vilken nytta man får. Det påverkar dessutom inte frågeställningen.
Du måste töms pannan. Om du har kranar på radiatordlingan så behöver du inte tömma den. Lämpligen monterar du kranar så attdu inte behöver tömma hela systemet vid framtida underhåll.
Du måste töms pannan. Om du har kranar på radiatordlingan så behöver du inte tömma den. Lämpligen monterar du kranar så attdu inte behöver tömma hela systemet vid framtida underhåll.
Medlem
· Västernorrlands
· 20 inlägg
Medlem
· Västernorrlands
· 20 inlägg
D Daniel 109 skrev:
Det finns två stycken kranar ovanför pannan.D Daniel 109 skrev:
Du kommer då att ta ut till elementen från pannans shunt , det blir lite av rundgång på vattnet
då , ett konstnat flöde mellan panna och tank med en pump , det går även att få till det lite mer sotikerat så tanken töms sakta över till pannan , men det måste skissas på
Har du två kranr på de rör som går ut till elementen ska du vara glad , då behöver du bara tömma så mycket att anslutningspunkterna går att komma åt ,
Inget vatten i huset ramlar ner ( ett uttryck )
då , ett konstnat flöde mellan panna och tank med en pump , det går även att få till det lite mer sotikerat så tanken töms sakta över till pannan , men det måste skissas på
Har du två kranr på de rör som går ut till elementen ska du vara glad , då behöver du bara tömma så mycket att anslutningspunkterna går att komma åt ,
Inget vatten i huset ramlar ner ( ett uttryck )
Det är svårt att se vad de kranarna är till. Men minst en verkar uu vara returen. Du har även en kran under cirkulationspumpen. Dock tenderar de att läcka om man stängt dem.
Medlem
· Västernorrlands
· 20 inlägg
Ja jag vet inte hur det är draget. Bägge kranarna sitter iaf på rören som har med elementen att göra.D Daniel 109 skrev:
Medlem
· Västernorrlands
· 20 inlägg
Kommer inte riktigt åt att ta en bra bild där. Shunten i pannan är sönder. Den är stum.L Liteavvarje skrev:
Medlem
· Västernorrlands
· 20 inlägg
Jag har tänkt att sätta in ventiler där anslutningarna kommer till att börja med.
Redigerat:
Att shunten är stum , inget bra då kanske hetvatten går ut på systemet i stället för shuntat
Som det ser ut nu så är det två rör ut från pannan varav det verkar som att källaren har rör i golvet och det är där ventilerna sitter , men uppåt finns inga ventiler vad jag kan se
Den del som pumpen sitter på är ut från pannan och är svårt att ändra från den shunt som sitter i pannan
Är det hett vatten på röret ovanför pumpen som går , så har du troligtvis termostater på elementen för att reglera värmen i huset
Att ja frågar är för att få ett grepp på vad du har nu , man måste försöka starta på ruta ett , innan man gör eller föreslår något
Som det ser ut nu så är det två rör ut från pannan varav det verkar som att källaren har rör i golvet och det är där ventilerna sitter , men uppåt finns inga ventiler vad jag kan se
Den del som pumpen sitter på är ut från pannan och är svårt att ändra från den shunt som sitter i pannan
Är det hett vatten på röret ovanför pumpen som går , så har du troligtvis termostater på elementen för att reglera värmen i huset
Att ja frågar är för att få ett grepp på vad du har nu , man måste försöka starta på ruta ett , innan man gör eller föreslår något
Medlem
· Västernorrlands
· 20 inlägg
Ja det är termostater på elementen. Shunten har fastnat på "8av10" så den matar ut riktigt hett vatten. Rör man den börjar den läcka enligt tidigare ägare. Stämmer att ventilera sitter på rören som går ner i plattan. Dom som kommer från övervåningen går via tkors ner i pannan. Inga ventiler.L Liteavvarje skrev:Att shunten är stum , inget bra då kanske hetvatten går ut på systemet i stället för shuntat
Medlem
· Västernorrlands
· 20 inlägg
Pannan är från då huset byggdes 1980.D DavidSaxen skrev:
Medlem
· Västernorrlands
· 20 inlägg