L
eko_linoleum eko_linoleum skrev:
Men vill inte limma, därför det alternativet går bort :)
Jo uppfattade att du vill undvika gifter - men jag tänkte att det bör finnas fungerande limmer som är giftfria? Men det kanske bara är en önskedröm :) - har inte koll på det.

L
Rummet är hyfsat fyrkantigt, ca 12 kvm.
Ok, I och för sig troligen inte för stort för flytande då. Men så var det ju det där med limmet :)

• Gilla
eko_linoleum
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Jo uppfattade att du vill undvika gifter - men jag tänkte att det bör finnas fungerande limmer som är giftfria? Men det kanske bara är en önskedröm :) - har inte koll på det.
Det är svårt och inget jag vill experimentera med i det här fallet iaf. Men som test vore det mkt intressant, att prova att limma ett massivt golv med sånt lim (y) Men tycker generellt att man ska försöka undvika lim i alla avseenden, om det går.

L Lärospånet skrev:
Ok, I och för sig troligen inte för stort för flytande då. Men så var det ju det där med limmet :)
Precis!

L
Det är svårt och inget jag vill experimentera med i det här fallet iaf. Men som test vore det mkt intressant, att prova att limma ett massivt golv med sånt lim (y) Men tycker generellt att man ska försöka undvika lim i alla avseenden, om det går.
Då får vi överlåta det åt framtiden! Kommer kanske någon bra lösning framöver.

• Gilla
eko_linoleum
  • Laddar…
Om EC har alkydnaftabaserade grundprodukter så går det fetbort. Det är ju så tokigt det bara kan bli.
Dessutom vill man naturligtvis till varje pris undvika billiga syntetlösningar om man målar med linoljefärg.
Tricket är att måla tunt, samt ha god värme och ventilation för att optimera torkprocessen. Att måla tunt är inte lätt. Det nästan måste vara en pensel gjord för linoljefärg. Alla andra moderna penslar är gjorda för att hålla maximalt med färg. Något som man till varje pris vill undvika med linoljefärg.
Målar man tunt så behöver man måla många ggr för att få täckande färgskikt. Att försöka ta genvägar med tjockare färglager är ett vådaskott i foten med linoljefärg.
Det finns torkmedel att blanda i färgen för att den ska torka fortare. Ngn kemikalie som jag inte vet ngt närmare om, men det är i vart fall inga stora mängder.

• Gilla
eko_linoleum
  • Laddar…
jag målade två trösklar med kulturhantverkarnas färg för ett par månader sen, tror det är engwall & claesson som tillverkar den... den ena klev vi inte alls på på drygt 2 veckor, den som började klivas över efter ett par dagar och nog klevs på efter en vecka hann inte härda ordentligt... Gissar att man skulle behöva skicka familjen på semester och sen måla tex trösklar och annat innan man själv tar semester så att det som målats får vila i mer än 2 veckor för att det ska bli bra... Med barn är det svårt att få dem inte gå på ett golv...

• Gilla
eko_linoleum
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Om EC har alkydnaftabaserade grundprodukter så går det fetbort. Det är ju så tokigt det bara kan bli.
Dessutom vill man naturligtvis till varje pris undvika billiga syntetlösningar om man målar med linoljefärg.
Tricket är att måla tunt, samt ha god värme och ventilation för att optimera torkprocessen. Att måla tunt är inte lätt. Det nästan måste vara en pensel gjord för linoljefärg. Alla andra moderna penslar är gjorda för att hålla maximalt med färg. Något som man till varje pris vill undvika med linoljefärg.
Målar man tunt så behöver man måla många ggr för att få täckande färgskikt. Att försöka ta genvägar med tjockare färglager är ett vådaskott i foten med linoljefärg.
Det finns torkmedel att blanda i färgen för att den ska torka fortare. Ngn kemikalie som jag inte vet ngt närmare om, men det är i vart fall inga stora mängder.
Precis, alla tummar upp på dina svar!
Tycker själv inte att det är svårt att måla tunnt men som sagt, en bra pensel. Målar man 30-40 % mer än burken anger och har en deciliter kvar, ja då har man tunnt. Jo, kulören täckte efter 3 varv vilket är så många varv man brukar få måla.

• Gilla
eko_linoleum
  • Laddar…
Tro inte att linolja är ofarligt:
"När linolja torkar ger den ifrån sig ämnen som de flesta tycker luktar gott men om man utsätts för dem i höga doser och under lång tid kan de orsaka hälsoproblem. Detta har konsekvenser för yrkesmålare, vilket i praktiken hindrar att linoljan får den renässans många hoppas.Därför pågår forskning som kan ge förbättringar av linoljan och erbjuda alternativ till de flyktiga lösningsmedlen....."

http://byggnadsvard.se/kunskapsbanken/artiklar/färg/naer-linoljefaerg-torkar

Som någon svarade tidigare: Använd inte Allbäcks till golv inomhus! Utomhus är den utmärkt (använder den själva) men inomhus torkar den aldrig.

• Gilla
eko_linoleum
  • Laddar…
dengroth dengroth skrev:
Som någon svarade tidigare: Använd inte Allbäcks till golv inomhus! Utomhus är den utmärkt (använder den själva) men inomhus torkar den aldrig.
Tack för ditt svar! Har också använt Allbäcks ute och varit nöjd. Men läst en del sämre recensioner ang. att måla med den inomhus. Vi valde Ottossons denna gång, har funkat fint på väggarna. Har golvet kvar att lägga och måla. Men blir Ottossons även där.

T Tune skrev:
Tro inte att linolja är ofarligt:
"När linolja torkar ger den ifrån sig ämnen som de flesta tycker luktar gott men om man utsätts för dem i höga doser och under lång tid kan de orsaka hälsoproblem. Detta har konsekvenser för yrkesmålare, vilket i praktiken hindrar att linoljan får den renässans många hoppas.Därför pågår forskning som kan ge förbättringar av linoljan och erbjuda alternativ till de flyktiga lösningsmedlen....."

[länk]
Nej jag är medveten om att torkprocessen avger hög andel aldehyder. Men vi har fönster på glänt (2 st) i rummet som målats, samt luftrenare och fläkt. Och satt för plast för ingången till rummet. Har funkat väldigt bra, torkar på 48 timmar trots mitt i (milda) vintern i Stockholmsområdet (y)

Ja, golvet är väl redan lagt och behandlat men, varför i herrans namn krångla med linolja och torktider när man kan använda oljevax och få en mjuk behaglig yta som är suveränt lätt att underhålla/bättra vid skador?

S seniorkonsult skrev:
Ja, golvet är väl redan lagt och behandlat men, varför i herrans namn krångla med linolja och torktider när man kan använda oljevax och få en mjuk behaglig yta som är suveränt lätt att underhålla/bättra vid skador?
Man kanske vill ha färgat golv? :thinking:

Man kan lasera, såpskura mm för att få en ton. Tycker personligen inte om ett halt linoljegolv. Ett slitet, målat golv kan i och för sig vara fint men det beror u på i vilken miljö det finns.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.