6 363 läst · 26 svar
6k läst
26 svar
Ögonklåda i nybyggt hus - vinden?
Torr luft påverkar slemhinnor och ögon. Med mekanisk ventilation och vintermånaderna kan luftfuktigheten gå ner under 20% så testa med en luftfuktare i sovrummet och se om det blir bättre efter några nätter.
Så är det absolut, bättre ventilation där nere. Har aldrig orkat flytta ner för ett mer längre experment, men när jag somnat på soffan tycker jag ögonen har varit ungefär lika grusigaB Blwrgrl skrev:Testa sov på nedervåningen och se om det är skillnad - det är nästan alltid olika tryck på neder resp ovanvåningen i tvåplanshus hur bra ventilationen än är. Har ni kamin så använd den, det hjälper till att vädra huset lite extra med skorstensverkan. Plus snåla inte med värmen, ha hög värme på i alla rum ett tag så hjälper det ventilationen.
Ja, det blir inte bättre med åldern. Kanske därför barnen står emot bra. Var hos optikern i början då jag trodde det var mina linser och inte huset som spökade - hon konstaterade att det såg rätt irriterat ut, men fann inget anmärkningsvärt i övrigt. Kunde fortsätta köra på med linser om jag ville, men nu har jag slutat sedan något år, och det har inte gjort någon skillnad på ögonirritationen.Anna_H skrev:Jag har också ögonklåda på morgonen sedan många år - åldersfenomen säger läkare, torra ögon helt enkelt, möjligen viss allergi. Det blir bättre några dagar när jag tvättat kuddarna. Det har blivit värre allt eftersom behovet av läsglasögon har ökat.
Har givetvis ingen aning om om det har något som helst samband med era besvär - vårt hus är inte nybyggt. vårt sovrum byggdes/renoverades för ca 20 år sedan.
Har funderat på det också faktiskt. Kanske värt att testa att dra ned den på 50 % någon vecka och utvärdera. Blir det bättre så har vi svaret och blir det sämre så svävar i i fortsatt ovisshet. Min känsla är dock att när det blåser in genom spaltventilerna (=ökad ventilation) så blir det bättre.P Pumba skrev:
Problemet finns året om, men kanske värst mitten på hösten och då är ju luftfuktigheten snarast som högst. Checkade några gånger när jag varit riktigt irriterad och då har RF på ovanvåningen legat på 40-50 %, dvs ej speciellt torrt. Förvisso mätt med Verisure-utrustningen (larmet), så kanske inte det allra mest exakta, men borde ju ge en hint.anders07 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 424 inlägg
Hur kan en luftrenare fungera tillsammans med en mekanisk ventilation som drar in ny luft i ett rasande tempo?
D Daniel__s skrev:
Ja, problemet med en luftrenare är nog att för att rena den volym som behövs behöver man ha den rätt högt uppskruvad -> bullret blir ett större problem än ögonklådan. Frun kastar nog ut den, dessutomT Thomas_Blekinge skrev:
Hade gärna också velat hitta orsaken till problemet, men sånt här är ju alltid så svårt...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 794 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 794 inlägg
Min erfarenhet är i alla fall att det inte är något problem för en luftrenare att rena ett enstaka rum, typ sovrum, med en lägre hastighet och därmed låg ljudnivå. Ett vanligt sovrum är väl 30-40 kubikmeter som byts under två timmar, dvs. man behöver rena ungefär 15-20 kubikmeter/timme och https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2560405 klarar 153 kubikm/h på högsta nivån och borde då klara av 15-20 på lägsta hastigheten som har en ljudnivå på 28,5 dB.
Har själv en gammal luftrenare under maj och juni för att få ner pollenhalterna i sovrummet och det går ju utmärkt både i denna lägenhet och i förra huset. Ett mycket svagt sus och inget som stör när man sover.
Har själv en gammal luftrenare under maj och juni för att få ner pollenhalterna i sovrummet och det går ju utmärkt både i denna lägenhet och i förra huset. Ett mycket svagt sus och inget som stör när man sover.
Hej, intressant. Har ni kommit på vad som orsakade era symtom.
Jag har en exakt likadan situation med nytt hus, kli i ögonen på särbo samt han får ont i bihålorna. Vi har också kollat upp ventilation och köpt kvalsterskydd men ingen effekt.
Jag har en exakt likadan situation med nytt hus, kli i ögonen på särbo samt han får ont i bihålorna. Vi har också kollat upp ventilation och köpt kvalsterskydd men ingen effekt.
Nytt hus som i sprillans nybyggt, eller nytt som i precis flyttat till ett befintligt (gammalt) hus som ni aldrig bott i tidigare?
Problemet med hus är att det finns så många olika saker som kan ge problem. Dessutom behöver det inte nödvändigtvis vara själva huset. Det kan vara miljön runtom, eller inredningen/möbler etc.
Under -80 och -90-talet grasserade "sjuka hus" som gjorde människor sjuka. Ofta var det svårt och tidsödande att hitta orsakerna, samt att det ofta också krävdes proffs och mätutrustningar och vetenskapliga metoder.
Problemet med hus är att det finns så många olika saker som kan ge problem. Dessutom behöver det inte nödvändigtvis vara själva huset. Det kan vara miljön runtom, eller inredningen/möbler etc.
Under -80 och -90-talet grasserade "sjuka hus" som gjorde människor sjuka. Ofta var det svårt och tidsödande att hitta orsakerna, samt att det ofta också krävdes proffs och mätutrustningar och vetenskapliga metoder.
Liknande trådar
-
Läckage vid toan mot golv i nybyggt hus, varför?
Badrum -
Optimera nätverket i nybyggt hus
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Hur blir det på nybyggt hus med värdeår 2011
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Akvarium rum i nybyggt hus
Planlösningar -
Nybyggt hus, golvvärme trasig plus andra fel, hur mycket stålar hålla inne?
Juridik