Intressanta synpunkter lite här och var och man kan nog utgå ifrån att det till stor del handlar om en kostnadsfråga vad gällande olika lösningar på (problemet?). Att plåten buktar sig är som "liteavvarje" själv förklarar tack vare undertrycket,men ändå inte hela sanningen. Plåten får ha en maximal buktning på 6mm vid en falsbredd av max 600 mm. Vidare för att plåten inte med tiden ska dras loss från undermaterialet så ska det också finnas en belastningsberäkning helst vid projekteringen som bestämmer hur tätt man skruvar klammern, men som mest med avstånd av 600 mm. Med erfarenhet från yrket så har det tidigare varit ca 450 mm. Men beroende av vilken plåtleverantör man har så är det också olika där. En orsak till att plåten buktar sig har också med vilka maskiner plåtslagaren använt sig av och till viss del beroende underlaget. Maskinerna tar upp falserna lite olika och med olika påfrestningar av sträckning av materialet vilken kan få följden av att plåten redan från början har en buktighet som inte är så vacker. Samtidigt så har också betydelsen av maskinen som sluter falserna också betydelse. Drar de ihop falserna alltför hårt bidrar det till en överspänning av plåten med buktighet som följd. Ska man få en förenklad fingervisning av ifall det är en seriös hantverkare, så ska man gå in och titta på detaljarbetet. Där ser man också ifall det som inte syns är välarbetat och genomtänkt. Men för att svara på "Justusandersson" så behöver man inte se det den närmaste tiden då de är osynliga, men resultatet av att man inte har kunskapen om skillnaderna mellan klammrerna och dess orsaksverkan kan på lite sikt vara förödande. Mycket text Puh!

Varför limmar man inte fast plåten mot underlagspappen?

Rent praktiskt och miljömässigt så är det nog inget vidare alternativ, men framför allt så har det med olika materialens förmåga att röra på sig vid temperaturväxlingarna. vanlig plåt rör sig ca. 1,2 mm per meter i spannet av ca 100 gr.

• Gilla
justusandersson
  • Laddar…
R Redjacket skrev:
Hej,

Nylagt plåttak ska det röra sig så här?
Se video.

I hård vind låter det ganska bra inifrån, ett bucklande ljud är en beskrivning...

Borde inte så tunn plåt vara fäst och ligga dikt an taket?

Någon som har lite kunskaper i ämnet?

Mvh
Hej
Intressant fenomen ,Jag bor på västkusten och har bandtäckt tak ( som jag har lagt själv) . Tycker det ser ut som om vinden kommer in under plåten på något sätt hur ser det ut i simsen?
är det tätt ? .Har svårt att tänka mig att det skall röra sig på detta sätt vid hård blåst.
Tror dock inte det är någon fara för att det skall lossna .

Vad jag tycker mej se från filmen så är inte plåten nervinklad minst 45 grader i skarven/foten det är
troligen där vinden kommer in och under.Kanske inte ens är omvikt språng.Lite svårt att se.
Hälsningar Gammal Plåtslagare

R Redjacket skrev:
Hej,

Nylagt plåttak ska det röra sig så här?
Se video.

I hård vind låter det ganska bra inifrån, ett bucklande ljud är en beskrivning...

Borde inte så tunn plåt vara fäst och ligga dikt an taket?

Någon som har lite kunskaper i ämnet?

Mvh
Hej.
Jag har sett på Gotland, vid ett område som heter Dillen.
Där har plåtfirman som har kört bandplåten, genom falsupptagare.
Spänt den för hårt.
Då måste plåten ta vägen någonstans, då buktar plåten uppåt för nedåt är bordet.
Det var längder på c;a 10 meter, som låg på backen kraftigt böjda uppåt, istället för att ligga slätt och fint på marken.
De boende i föreningen var ganska upprörda när det blåste.
Plåtarna lät ganska mycket då. Plåtfirman var tvungna att åka dit varje gång, när det blåste.
Det här är ganska känt i Visby bland byggare/plåtslagare om missen på 80-talets slut.
Rykten säger att de har slagit ner Klockspik för att få tyst på oljudet. Obs! men jag har inte sett det själv.
Någon med behörighet har kanske lust att kolla.
Hälsningar Kenneth

K Kenneth.K.T. skrev:
Hej.
Jag har sett på Gotland, vid ett område som heter Dillen.
Där har plåtfirman som har kört bandplåten, genom falsupptagare.
Spänt den för hårt.
Då måste plåten ta vägen någonstans, då buktar plåten uppåt för nedåt är bordet.
Det var längder på c;a 10 meter, som låg på backen kraftigt böjda uppåt, istället för att ligga slätt och fint på marken.
De boende i föreningen var ganska upprörda när det blåste.
Plåtarna lät ganska mycket då. Plåtfirman var tvungna att åka dit varje gång, när det blåste.
Det här är ganska känt i Visby bland byggare/plåtslagare om missen på 80-talets slut.
Rykten säger att de har slagit ner Klockspik för att få tyst på oljudet. Obs! men jag har inte sett det själv.
Någon med behörighet har kanske lust att kolla.
Hälsningar Kenneth
Intressant läsning.

Detta tak börjar slå på bongotrumman någonstans vid byvindar på 17m/s.

Under oktober och november-månadernas 61 dagar har vi haft;

41 dagar med byvindar på över 17 m/s
av dessa var 21 dagar över 20m/s och 11 dagar över 25m/s.

Med tanke på att detta är normalt blåsväder i området, tycker man att det borde finnas en medvetenhet när man bygger.

Igår blåste det 27m/s och grannfastigheten (ett 40tal lägenheter) som just nu håller på att färdigställas utvändigt, hade inga hantverkare på taket förståligt nog...

Kontentan verkar ju vara att det finns en risk att man får ett bullrigt boende om plåttak ej läggs enligt konstens alla regler i blåsiga områden.

Till nästa gång, någon som har rekommendationer till det mest ljudlösa tak när det blåser enligt ovan? och som inte är så känsligt för eventuella fel som görs vid takläggningen.

Svetsad ytpapp är ett tak som inte låter.
Men tror dit tak är väldigt fel gjort då dom inte låter i vanliga falla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.