Jag har funderat på att gör någonting liknande för att konvertera huset från luftvärme till golvvärme men inte hittat någon annan som gjort det tidigare. Nackdelen är att golvet åker upp ca: 2 cm men det tror inte jag har någon betydelse eller kommer att märkas när det är klart. Det jag funderar på är om man kan få knarr eller något annat från golvet när det blir torrt av värmen och eventuellt krymper. Det ligger ingenting mellan gamla spånskivan och de nya fasadbrädorna?chaser skrev:Hej,
Det stämmer, det är vanliga fasadbrädor från Byggmax (kostar från 6,95kr metern tror jag).
Har lagt dem med en stående bit av brädan som mellanrum. Än så länge har jag bara skjutit fast dem med dyckert och ska skruva fast brädorna innan plåtarna läggs.
Är sjukt enkelt/tacksamt att jobba med dessa brädor, vändningarna tänkte jag fräsa med en överhandsfräs.
Jag har kollat lite filmer på youtube när man lägger golvvärme på glesspont samt snackat med bekanta och även sett någon rörfirma som gjort så här.
Betydligt billigare kvadratpris än att köra remsor av spånskivor eller köra de spårade spånskivorna.
Hör av dig om du har någon mer fråga
Om det finns möjlighet kommer jag gärna och tar en snabb titt vid lämpligt tillfälle.
Jag har inget mellan gamla spån och nya virket. Hoppas verkligen inte det kommer knarra Med tanke att den firman jag sett gjort på detta sätt så borde de inte göra det.S spendera skrev:Jag har funderat på att gör någonting liknande för att konvertera huset från luftvärme till golvvärme men inte hittat någon annan som gjort det tidigare. Nackdelen är att golvet åker upp ca: 2 cm men det tror inte jag har någon betydelse eller kommer att märkas när det är klart. Det jag funderar på är om man kan få knarr eller något annat från golvet när det blir torrt av värmen och eventuellt krymper. Det ligger ingenting mellan gamla spånskivan och de nya fasadbrädorna?
Om det finns möjlighet kommer jag gärna och tar en snabb titt vid lämpligt tillfälle.
Du är välkommen förbi
Dagens inköp!
Rekommenderas verkligen om man ska kapa i betong, underbart att kunna se och andas riktigt.
https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningsskydd/hel-halvmasker/helmask-000332/
Fyllde en "kompost soptunna" med betong och grus idag. Har fått gjort mer än hälften av golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rekommenderas verkligen om man ska kapa i betong, underbart att kunna se och andas riktigt.
https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningsskydd/hel-halvmasker/helmask-000332/
Fyllde en "kompost soptunna" med betong och grus idag. Har fått gjort mer än hälften av golvet.
Nu är "kompostbetongen" lastad på släpet, något dåligt kultryck bara
Nu är golvet färdig bilat, ev behöver avloppet för duschen korrigeras lite. Blir en vända till Oninen i veckan för att köpa lite rör.
Vy från dörren
Vy mot bastun och blivande duschen.
Vy mot blivande tvättställ och toalett.
Resterande plywood är uppsågad för att kunna monteras så fort rör dragning är klar.
Sen lite terapiarbete på kvällen, ska bli vit är tanken.
Logga in
Skapa konto
Nu är golvet färdig bilat, ev behöver avloppet för duschen korrigeras lite. Blir en vända till Oninen i veckan för att köpa lite rör.
Logga in
Skapa konto
Vy från dörren
Logga in
Skapa konto
Vy mot bastun och blivande duschen.
Logga in
Skapa konto
Vy mot blivande tvättställ och toalett.
Logga in
Skapa konto
Resterande plywood är uppsågad för att kunna monteras så fort rör dragning är klar.
Sen lite terapiarbete på kvällen, ska bli vit är tanken.
Logga in
Skapa konto
Hänt lite sen sist trots dåligt med uppdateringar här.
Fått slipat bort limrester från näst sista rummet på övervåningen.
Gipsat hallen, trappen, biblioteket (allrummet på övervåningen).
Stegen ska klara vikten men svajar lite skönt när man spacklar trappen .
Samt har börjat lägga virke för golvvärmen på övervåningen, skruvade en låda skruv nu på kvällen (1000st, puh).
I fredags kom även golvet som varit restat en längre tid, Coloramas Göinge, ek, 3 stav, mattlackad)
Förhoppningsvis blir det lite golv lagt till helgen i sovrum och walk-in-closet.
G5 systemet sägs ju ska vara väldigt enkelt att lägga.
Fått slipat bort limrester från näst sista rummet på övervåningen.
Gipsat hallen, trappen, biblioteket (allrummet på övervåningen).
Logga in
Skapa konto
Stegen ska klara vikten men svajar lite skönt när man spacklar trappen .
Samt har börjat lägga virke för golvvärmen på övervåningen, skruvade en låda skruv nu på kvällen (1000st, puh).
Logga in
Skapa konto
I fredags kom även golvet som varit restat en längre tid, Coloramas Göinge, ek, 3 stav, mattlackad)
Logga in
Skapa konto
Förhoppningsvis blir det lite golv lagt till helgen i sovrum och walk-in-closet.
G5 systemet sägs ju ska vara väldigt enkelt att lägga.
En liten bild på vilka rum som är vilka på övervåningen:
MB = Master bedroom
WIC = Walk in closet
B = Bibliotek
X = Gästrum, där jag bor för tillfället och ett av två rum som inte är påbörjat. Utmaning är att golvvärmen ska gå via B så kan inte göra klart golvet där förrens X är redo... Dvs lite
Moment 22
Logga in
Skapa konto
MB = Master bedroom
WIC = Walk in closet
B = Bibliotek
X = Gästrum, där jag bor för tillfället och ett av två rum som inte är påbörjat. Utmaning är att golvvärmen ska gå via B så kan inte göra klart golvet där förrens X är redo... Dvs lite
Moment 22
Idag har @spendera varit på besök och kollat in huset och framförallt hur jag tänkt med golvvärmen då han är i tagen att fixa hemma hos sig. Trevligt med besök
Leverans från Rinkabyrör kom idag så slang för kallvatten (20mm) och 4st (16mm) till kök och tvättställ åkte ner i backen och fick lite betong över sig.
Hela golvet ska flytspacklas så behöver inte vara så vackert.
Fick även hem min överhandsfräs från Jula idag som jag beställde på 30% kampanjen, priset avgjorde att jag skulle släppa in en grön Bosch i huset
Testade att fräsa lite i golvet för golvvärmeslingorna.
Inte helt överens med den ännu men hann inte så långt pga klockan blev mycket.
Leverans från Rinkabyrör kom idag så slang för kallvatten (20mm) och 4st (16mm) till kök och tvättställ åkte ner i backen och fick lite betong över sig.
Logga in
Skapa konto
Hela golvet ska flytspacklas så behöver inte vara så vackert.
Fick även hem min överhandsfräs från Jula idag som jag beställde på 30% kampanjen, priset avgjorde att jag skulle släppa in en grön Bosch i huset
Testade att fräsa lite i golvet för golvvärmeslingorna.
Logga in
Skapa konto
Inte helt överens med den ännu men hann inte så långt pga klockan blev mycket.
Efter besöket idag är jag är djupt imponerad av arbetet som pågår. Det är i stort sett bara ytterväggarna som är kvar.
Det var även inspirerande att titta live på hur man kan göra vid konvertering till golvvärme i ett befintligt hus/rum. Bor man i huset som jag med familj blir det ett annat planerande för att få till det men planerna smids för att få ihop en bra lösning. Att göra ett byte av uppvärmningen för min del kommer nog att ske under en sommar då familjen kan vara utomhus en del under arbetets gång.
Det var även inspirerande att titta live på hur man kan göra vid konvertering till golvvärme i ett befintligt hus/rum. Bor man i huset som jag med familj blir det ett annat planerande för att få till det men planerna smids för att få ihop en bra lösning. Att göra ett byte av uppvärmningen för min del kommer nog att ske under en sommar då familjen kan vara utomhus en del under arbetets gång.
"Eriks Buffel och Båg samt VVS" jobbade sent igår och fick dragit en massa slang i väggarna i badrummet. Jobbade på ett riktigt jobb hela lördagen så tror jag la ner verktygen först vid 23:30.
Kommer gjuta en klack eftersom rören kommer upp ur våtzon 1.
Bastun också kommit lite längre.
Nu kommer jag inget längre i blivande badrummet utan att få tag i en VVS som kan kolla nya avloppet samt koppla in det.
Idag frästes de sista spåren klart i sovrummet
Plåtar på plats
Slang på plats
Och golv på plats
Blir sjukt bra om jag får säga det själv
Testade att montera en dörr också
Hann även med att fräsa klart spåren i biblioteket och lagt plåt och slang. Tyvärr går spåren för sista rummet på övervåningen genom detta rummet så kan inte lägga golv förrens det rummet är klart.
Fick även storstädat och tömde huset på allt skräp som blivit liggandes.
Bra helg!
Logga in
Skapa konto
Kommer gjuta en klack eftersom rören kommer upp ur våtzon 1.
Logga in
Skapa konto
Bastun också kommit lite längre.
Nu kommer jag inget längre i blivande badrummet utan att få tag i en VVS som kan kolla nya avloppet samt koppla in det.
Idag frästes de sista spåren klart i sovrummet
Plåtar på plats
Logga in
Skapa konto
Slang på plats
Logga in
Skapa konto
Och golv på plats
Logga in
Skapa konto
Blir sjukt bra om jag får säga det själv
Testade att montera en dörr också
Logga in
Skapa konto
Hann även med att fräsa klart spåren i biblioteket och lagt plåt och slang. Tyvärr går spåren för sista rummet på övervåningen genom detta rummet så kan inte lägga golv förrens det rummet är klart.
Logga in
Skapa konto
Fick även storstädat och tömde huset på allt skräp som blivit liggandes.
Bra helg!
Fullt ös med annat än huset!
En sväng till Göteborg->Skövde->Stockholm->Uppsala->Umeå
Hämtat ny bil (som klarar av dra fullt släp till åvc )
Julbord
65års firande
Packning och flytt av flickvän
Blivit sambo
Jobbat på ett nytt jobb samt lite extra på annat jobb samt försökt hinna med lite saker på kvällarna gör att man känner sig ganska mör.
Men fått gjort lite saker.
Golv lagt i walk-in-closet
Målat lite väggar i blivande bibliotek, just nu lite kapprumskänsla men jag och sambon tror detta kommer bli sjukt bra (sambon har målat)
Även börjat slipa lite golv i sista rummet på övervåningen.
En sväng till Göteborg->Skövde->Stockholm->Uppsala->Umeå
Hämtat ny bil (som klarar av dra fullt släp till åvc )
Julbord
65års firande
Packning och flytt av flickvän
Blivit sambo
Jobbat på ett nytt jobb samt lite extra på annat jobb samt försökt hinna med lite saker på kvällarna gör att man känner sig ganska mör.
Men fått gjort lite saker.
Golv lagt i walk-in-closet
Logga in
Skapa konto
Målat lite väggar i blivande bibliotek, just nu lite kapprumskänsla men jag och sambon tror detta kommer bli sjukt bra (sambon har målat)
Logga in
Skapa konto
Även börjat slipa lite golv i sista rummet på övervåningen.
Dagen har tillbringats krypandes runt iförd heltäckande mask, ryggen värker men nu är äntligen alla limrester från plastmattorna borta på övervåningen.
Nu blir det någon dags vila för att fira lite jul, sen kommer leverans av EPS till nedervåningen och köket i veckan. Finns saker att göra med andra ord
God Jul
Logga in
Skapa konto
Nu blir det någon dags vila för att fira lite jul, sen kommer leverans av EPS till nedervåningen och köket i veckan. Finns saker att göra med andra ord
God Jul
Sov fler timmar än jag var vaken på julafton, kändes som kroppen behövde det efter en slitig höst.
Idag blev det dock 14 timmars jobb.
- El fixad i gästrummet
- Skivat igen rummet med gips, bara taket kvar (har lånat ut min skivhiss )
- Sågat och skruvat panel till golvvärmen
- Lagt plåtar och slang till golvvärmen
- Lagt golv i gästrummet
- Städat av biblioteket och påbörjat golvet även där.
Lite dumt att inte spackla och måla gästrummet innan golvet kom in men var tvungen att lägga golvvärmen för att komma vidare i resten av övervåningen.
Får täcka in ordentligt med mjölkpapp.
Imorgon kommer EPS till nedervåningen, måste dock hinna jobba lite på riktigt också. Så blir nog liggandes till helgen.
Idag blev det dock 14 timmars jobb.
- El fixad i gästrummet
- Skivat igen rummet med gips, bara taket kvar (har lånat ut min skivhiss )
- Sågat och skruvat panel till golvvärmen
- Lagt plåtar och slang till golvvärmen
- Lagt golv i gästrummet
- Städat av biblioteket och påbörjat golvet även där.
Logga in
Skapa konto
Lite dumt att inte spackla och måla gästrummet innan golvet kom in men var tvungen att lägga golvvärmen för att komma vidare i resten av övervåningen.
Får täcka in ordentligt med mjölkpapp.
Imorgon kommer EPS till nedervåningen, måste dock hinna jobba lite på riktigt också. Så blir nog liggandes till helgen.
Dagarna 2 har spenderats med att slipa limrester från betongplattan (gamla plastmattor).
Nu har jag hyrt en stor HTC slip, cyklon dammsugare. Ändå lite besviken på den, trodde den skulle ta det enkelt men man får köra på ganska länge. Verkar som limmet de använt i denna kåken är från helvetet
Skulle äntligen börja med EPS:en på nedervåningen, börjar med åldersbeständig plast i botten, sen spräcker jag pallen jag fick i onsdags från Golvvärmebutiken och börjar bära in EPS:en. Upptäcker då att de inte skickat med vändskivorna jag beställt!!!
Trots att vändskivorna var sena in i lager så hela ordern tog extra tid att få. Sjukt irriterande då jag planerat in att jag hade tid att fixa klart detta i helgen.
Så nu ser det ut så här tillsvidare.
Fimpat varmvattenberedaren som stått kvar i köket, enligt prospektet så läckte den "lite"
Känns inte helt bra.
Nu är den utkastad och en tillfällig 30L vvb är installerad i blivande badrummet.
Så har fått bort alla vattenrör som var kvar i blivande köket samt tagit bort avloppet till övervåningen och kopplat på nya avloppet på gamla stammen
Då jag inte kan dra upp nya avloppet till toan på övervåningen förrens den ska renoveras så gjorde jag en tillfällig lösning där jag kopplade ihop dem i bastun. Kanske inte vackraste installationen men det fungerar
Avloppshålet igen gjuter och sista gipset skruvat. Någon vända till med spackel och sen dax att måla klart.
Golvet har en gammal golvbrunn som sätta igen så behövs en hel del flytspackel för att få det jämnt.
Nu har jag hyrt en stor HTC slip, cyklon dammsugare. Ändå lite besviken på den, trodde den skulle ta det enkelt men man får köra på ganska länge. Verkar som limmet de använt i denna kåken är från helvetet
Skulle äntligen börja med EPS:en på nedervåningen, börjar med åldersbeständig plast i botten, sen spräcker jag pallen jag fick i onsdags från Golvvärmebutiken och börjar bära in EPS:en. Upptäcker då att de inte skickat med vändskivorna jag beställt!!!
Trots att vändskivorna var sena in i lager så hela ordern tog extra tid att få. Sjukt irriterande då jag planerat in att jag hade tid att fixa klart detta i helgen.
Så nu ser det ut så här tillsvidare.
Logga in
Skapa konto
Fimpat varmvattenberedaren som stått kvar i köket, enligt prospektet så läckte den "lite"
Logga in
Skapa konto
Känns inte helt bra.
Logga in
Skapa konto
Nu är den utkastad och en tillfällig 30L vvb är installerad i blivande badrummet.
Så har fått bort alla vattenrör som var kvar i blivande köket samt tagit bort avloppet till övervåningen och kopplat på nya avloppet på gamla stammen
Logga in
Skapa konto
Då jag inte kan dra upp nya avloppet till toan på övervåningen förrens den ska renoveras så gjorde jag en tillfällig lösning där jag kopplade ihop dem i bastun. Kanske inte vackraste installationen men det fungerar
Logga in
Skapa konto
Avloppshålet igen gjuter och sista gipset skruvat. Någon vända till med spackel och sen dax att måla klart.
Golvet har en gammal golvbrunn som sätta igen så behövs en hel del flytspackel för att få det jämnt.
Logga in
Skapa konto