Hej,
Vi har ett gammalt sommarboende på gården, som vi renoverat och byggt om för att snart använda som permanentboende under en just nu rätt oöverskådlig framtid, medan vi restaurerar övriga byggnader.
Har ett par enklare (ej fackmannamässigt men ack så färgglatt utförda) skisser som jag bifogar nedan.
Utgångsläget är en nymonterad och driftsatt 3-raders normcentral med 3xJfb.
Från centralen går i dagsläget 7x20mm tomma flexrör över vind, varav:
4x Till dosor inomhus
2x Till dosor utomhus
1x Till dosa på vind
Varifrån all installation kommer bli utanpåliggande.
Vid min senaste träff med elektrikern på platsen planerade vi i grova drag vad jag vill ha och vad jag ska göra inför att han återkommer för all installation.
Eftersom gården ligger mitt ute i periferin och han har rätt bra koll på min praktiska kunskapsnivå sedan tidigare, så har jag själv dragit rör och placerat tomma dosor/uttag för att spara tid.
Jag kommer även vara på plats som hantlangare när det behövs eftersom jag känner byggnaden bäst, samt är lite smidigare för alla små utrymmen.
Ett problem som nämligen orsakar viss begränsning av placering och förutsättningar för antal grupper är den fysiska otillgängligheten i stugan, med små utrymmen både på kallvind och rent allmänt, som försvårar förläggning av rör mm...
Tänkte därför ställa frågan om nån kan se några omedelbara förbättringsmöjligheter på planerad installation i stugan på 18+2,5 kvm.
Delar upp i några inlägg för överskådlighetens skull..
Vi har ett gammalt sommarboende på gården, som vi renoverat och byggt om för att snart använda som permanentboende under en just nu rätt oöverskådlig framtid, medan vi restaurerar övriga byggnader.
Har ett par enklare (ej fackmannamässigt men ack så färgglatt utförda) skisser som jag bifogar nedan.
Utgångsläget är en nymonterad och driftsatt 3-raders normcentral med 3xJfb.
Från centralen går i dagsläget 7x20mm tomma flexrör över vind, varav:
4x Till dosor inomhus
2x Till dosor utomhus
1x Till dosa på vind
Varifrån all installation kommer bli utanpåliggande.
Vid min senaste träff med elektrikern på platsen planerade vi i grova drag vad jag vill ha och vad jag ska göra inför att han återkommer för all installation.
Eftersom gården ligger mitt ute i periferin och han har rätt bra koll på min praktiska kunskapsnivå sedan tidigare, så har jag själv dragit rör och placerat tomma dosor/uttag för att spara tid.
Jag kommer även vara på plats som hantlangare när det behövs eftersom jag känner byggnaden bäst, samt är lite smidigare för alla små utrymmen.
Ett problem som nämligen orsakar viss begränsning av placering och förutsättningar för antal grupper är den fysiska otillgängligheten i stugan, med små utrymmen både på kallvind och rent allmänt, som försvårar förläggning av rör mm...
Tänkte därför ställa frågan om nån kan se några omedelbara förbättringsmöjligheter på planerad installation i stugan på 18+2,5 kvm.
Delar upp i några inlägg för överskådlighetens skull..
Redigerat:
"Allrummet", som kommer inhysa kök/sov/vardagsrum på hela 18kvm.
Alla dosor på skissen sitter mot tak, där rören kommer ner (3x grön, 1x rosa).
2x Dubbeluttag bredvid säng, direkt från central, klamras utmed golvsockel bakom spis.
1x Spis/ugn, direkt från central, klamras utmed golvsockel, 5g1,5 (L1,L2,L3,N,PE)
1x Enkeluttag vid fönster, utanpåliggande direkt från central
1x Enkeluttag+taklampa bredvid spis, från närmsta dosa ovanifrån.
1x Enkeluttag vänster om kyl/frys +1x dubbeluttag höger om för kyl & frys, från närmsta dosa ovanifrån.
1x 400V Element, från dosa (rosa) ovanifrån, ska även gå in till torrtoa för matning till elementet där inne.
1x Dubbeluttag bredvid överskåp för ex kaffekokare, funderar på att dela det med gruppen för enkeluttaget och taklampan från dosan på andra sidan??
(Det går nämligen en bit synlig timmerstock tvärs över rummet precis över bänken som det skulle gå att klamra kabeln mot på baksidan av för att slippa se den)
1x Dubbeluttag för mindre tv, mm, också bredvid överskåpet fast draget från närmsta dosan. (Den dosan behöver dessutom gå in till torrtoa för belysning och fläkt-drift)
Isåfall skulle jag kanske kunna ha grupperna som följer:
1st för de allmänuttag (3 st) som klamras och dras direkt från centralen
1st för spisen
1st för bänkuttagen (2st) och takbelysningen (Led-ramp)
1st för kyl & frys +1 uttaget för belysning bredvid
1st för tv & torrtoa
1st för element 2x400V á 750W+500W = 1250W
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla dosor på skissen sitter mot tak, där rören kommer ner (3x grön, 1x rosa).
2x Dubbeluttag bredvid säng, direkt från central, klamras utmed golvsockel bakom spis.
1x Spis/ugn, direkt från central, klamras utmed golvsockel, 5g1,5 (L1,L2,L3,N,PE)
1x Enkeluttag vid fönster, utanpåliggande direkt från central
1x Enkeluttag+taklampa bredvid spis, från närmsta dosa ovanifrån.
1x Enkeluttag vänster om kyl/frys +1x dubbeluttag höger om för kyl & frys, från närmsta dosa ovanifrån.
1x 400V Element, från dosa (rosa) ovanifrån, ska även gå in till torrtoa för matning till elementet där inne.
1x Dubbeluttag bredvid överskåp för ex kaffekokare, funderar på att dela det med gruppen för enkeluttaget och taklampan från dosan på andra sidan??
(Det går nämligen en bit synlig timmerstock tvärs över rummet precis över bänken som det skulle gå att klamra kabeln mot på baksidan av för att slippa se den)
1x Dubbeluttag för mindre tv, mm, också bredvid överskåpet fast draget från närmsta dosan. (Den dosan behöver dessutom gå in till torrtoa för belysning och fläkt-drift)
Isåfall skulle jag kanske kunna ha grupperna som följer:
1st för de allmänuttag (3 st) som klamras och dras direkt från centralen
1st för spisen
1st för bänkuttagen (2st) och takbelysningen (Led-ramp)
1st för kyl & frys +1 uttaget för belysning bredvid
1st för tv & torrtoa
1st för element 2x400V á 750W+500W = 1250W
Redigerat:
Torrtoa-Utrymmet
Toa-utrymmet sett ovanifrån
El kommer in genom väggen, från dosan i andra rummet.
Här inne ska inte mycket el förbrukas.
2 x 5W Led spotlights monteras till en brytare.
1x Enkeluttag för fläkten till en torrtoa
1x Dubbeluttag för diverse.
Min största fundering här inne är den rent estetiska och praktiska placeringen av porslinskulodosan för att på snyggaste sätt kunna dra utanpåliggande för två ifö basic porslinssockel för takbelysningen, samt för de två vägguttagen.
Jag började rita in två kulodosor samt dragningen enligt blå streck, men tänkte sedan att den röda dragningen borde bli snyggare/effektivare och jag borde kunna skippa den mittersta dosan.
Ifö-socklarna behöver dessutom separat matning bakifrån för att det skall se snyggt ut, tänkte då om det gick att gå ut ovanifrån kulodosan (som kommer fällas in lite i hålkärlslisten) för att sedan gå ut till socklarna.
Hur ser det röda alternativet ut för er?
Det blev en rätt lång starttråd Hoppas några har ork att läsa genom...
Mvh
Andreas
Logga in
Skapa konto
Toa-utrymmet sett ovanifrån
Logga in
Skapa konto
El kommer in genom väggen, från dosan i andra rummet.
Här inne ska inte mycket el förbrukas.
2 x 5W Led spotlights monteras till en brytare.
1x Enkeluttag för fläkten till en torrtoa
1x Dubbeluttag för diverse.
Min största fundering här inne är den rent estetiska och praktiska placeringen av porslinskulodosan för att på snyggaste sätt kunna dra utanpåliggande för två ifö basic porslinssockel för takbelysningen, samt för de två vägguttagen.
Jag började rita in två kulodosor samt dragningen enligt blå streck, men tänkte sedan att den röda dragningen borde bli snyggare/effektivare och jag borde kunna skippa den mittersta dosan.
Ifö-socklarna behöver dessutom separat matning bakifrån för att det skall se snyggt ut, tänkte då om det gick att gå ut ovanifrån kulodosan (som kommer fällas in lite i hålkärlslisten) för att sedan gå ut till socklarna.
Hur ser det röda alternativet ut för er?
Det blev en rätt lång starttråd Hoppas några har ork att läsa genom...
Mvh
Andreas
Redigerat:
Byt enkeluttagen till dubbla, brukar alltid behövas - t.ex vid bänken i köket, du kanske vill ladda mobilen och köra brödrosten samtidigt...
Uttag för kyl/frys brukar man ju sätta bakom för att slippa se anslutningssladdarna - lite osäker vad praxis är när det inte är höga skåp, men det kan säkert någon annan svara på.
Glöm inte uteuttag + utebelysning, brukar alltid behövas.
I toarummet röstar jag för alternativ 1, röd
Uttag för kyl/frys brukar man ju sätta bakom för att slippa se anslutningssladdarna - lite osäker vad praxis är när det inte är höga skåp, men det kan säkert någon annan svara på.
Tack för tipsen!D Dublin skrev:Byt enkeluttagen till dubbla, brukar alltid behövas - t.ex vid bänken i köket, du kanske vill ladda mobilen och köra brödrosten samtidigt...
Förstår resonemanget, enkeluttagen är i bakelit just för att passa in där uttagen är mest synliga, tänkte att om det behövs fler får vi sätta ytterligare ett enkelt ovan det..
Vart lite otydligt med kyl&frys, dom blir helt inbyggda under arbetsbänken och uttaget kommer sitta så högt som utrymmet tillåter. Planerade det på sidan för att kunna komma åt att koppla ur vid behov att flytta enbart en av enheterna av nån anledning...
Glömde helt uteuttagen, ska sätta upp ip65 dosor och dubbeluttag på ett par ställen utomhus.
Tyckte det förslaget kändes bekant, mycket riktigt hade fru Clain planerat in sån här LED bänkbelysning från Ikea som går att bygga på med Dubbeluttag.Dheri skrev:
Jag hade visst missat det, då borde jag kunna skippa ett uttag..
Liknande trådar
-
Utanpåliggande Renova-installation med styrmöjligheter?
El -
Tips plejd vid utanpåliggande installation
El -
Elmätare för utanpåliggande fasta installationer
El -
Installation WIFI, TV. Tips på lämplig utrustning.
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Lämplig kabel, utanpåliggande fast installation, utomhus
El