4 438 läst · 8 svar
4k läst
8 svar
ska inte en grundfos alpha2 hålla längre än 3 år?
Har en cirkulationspump som enl skylt är tillverkad år 14 v35.
För någon vecka sedan stängde jag av strömmen till bergvärmepumpen och efter jag slog i gång den igen började cirkulationspumpen leva om.
Motorljudet fortplantas genom rören så det blir ett riktigt störande ljud i vardagsrummet.
Har vattenburen gv i hela huset och pumpen står i auto-läget. Tryck i systemet är 1,5 bar
Jag kontaktade grundfos och försökte få lite råd, de tyckte jag skulle köra den på hög hastighet ifall det kommit in luft, men det gör absolut ingen skillnad. Då monterade jag isär den och upplever då ett impellern (?) går relativt trögt, inte som ett kullager.
Är det bara att ge upp pumpen och handla en ny? Eller kan det vara något annat som bråkar?
För någon vecka sedan stängde jag av strömmen till bergvärmepumpen och efter jag slog i gång den igen började cirkulationspumpen leva om.
Motorljudet fortplantas genom rören så det blir ett riktigt störande ljud i vardagsrummet.
Har vattenburen gv i hela huset och pumpen står i auto-läget. Tryck i systemet är 1,5 bar
Jag kontaktade grundfos och försökte få lite råd, de tyckte jag skulle köra den på hög hastighet ifall det kommit in luft, men det gör absolut ingen skillnad. Då monterade jag isär den och upplever då ett impellern (?) går relativt trögt, inte som ett kullager.
Är det bara att ge upp pumpen och handla en ny? Eller kan det vara något annat som bråkar?
Ny drivsida i bland med allt utom pumphuset , billigare ( finns till flera sorters cirkpumpar ) om det finns till den eller helt ny pump
Har du manualen , annars finns den här
http://www.rorprodukter.se/pdf/10_21_525731800-10-21-52.pdf
Har du manualen , annars finns den här
http://www.rorprodukter.se/pdf/10_21_525731800-10-21-52.pdf
Har du satt ihop och kör den det är inga kullager i dom , det är våtglidlager kolla in om det är svart i dom , men inget vatten i plinten
Tråkigt , men så är det , kan gå i många år , i bland kortare tid , har du mycket svartvatten i systemet kan det slita mer
Tråkigt , men så är det , kan gå i många år , i bland kortare tid , har du mycket svartvatten i systemet kan det slita mer
Känns som om slitstyrka,kvalitet o lågenergi inte hittat varann fullt ut ännu åtminstone inte på fläktsidan. Fläktar som i ac-utförande som regel fungerat i 15-18 år verkar idag i ec-utförande vara förverkade på 1/4 av denna tid.Är det månne kinesisk elektronic som är en orsaken. Dessutom är ett lagerbyte, som tidigare var ett okomplicerat ingrepp på 10 min på de mindre fläktarna, ett vågspel på ec-fläktarna. Men det är väl troligen som med ledlampor, dioderna klarar kanske 30 år men kretskortet håller i sämsta fall bara första veckan.