Jag ska lägga in nya golv i huset och har varit runt och tittat lite.

Det är naturlig ek 3-stav jag är ute efter - helst mattlackat men vanligt funkar.

Jag kollade in en mängd firmor inkl. Colorama och de hade visst ett eget märke som de sålde ganska billigt. Jag har för mig modellen heter Göinge.

Är det någon som har erfarenhet av Coloramas trägolv?

Det jag är mest nyfiken på är skarvarna mellan brädorna. Billiga trägolv har en tendens till att ha skarvar som känns. Det första golvet jag ska lägga in blir i köket så det är ganska noga att skarvarna är bra.

Ok, inga svar.
Jag köpte 10 kvm trestav ekgolv av Colorama. 249:- kvadraten betalade jag.
Golvet var ruskigt lätt att lägga, mycket enklare än det laminatgolv jag la in i gamla lägenheten.
Hur blir skarvarna då?
Helt ok. på långsidan syns eller känns inte skarvarna alls. På kortsidan syns skarvarna och några få känns men långt ifrån alla. Jag antar att det handlar mer om golvläggaren här. :)

Jag fick lämna tillbaks två brädor på 10 kvm inköpt golv. Den ena hade en lite för rå långsida och den andra hade en kvist som var lite dåligt spacklad.

Jag kommer fortsätta med deras golv i övriga rum, om inte någon annan lokal firma kommer med billigare golv.

• Gilla
bling
  • Laddar…
Jag gör ett försök att öppna denna tråden....

Funderar nämligen också på ett trestav ekgolv från Colorama. Är du fortfarande nöjd?Någon mer som har erfarenhet? Jag är mest fundersam över hur färgen kommer att ändras, men det är ju för tidigt att säga om ditt golv.

Golvet är fortfarande helt ok för pengarna det kostar. Ingen wowkänsla men flera gånger trevligare än laminat.
Någon skarv har krupit isär lite men inte mycket att orda om.

Tre saker har jag lärt mig om golvet sedan jag lade det.
1. Matt lack blir lite sträv, ovan känsla i början.
2. Matt lack gör att fläckar syns bra vid sidoljus. Man får vara extra noggrann med städningen om man är känslig för detta.
3. Golvet har ett ganska vilt mönster i trästavarna. Detta tänkte jag inte på när jag köpte det, jag var egentligen ute efter ett klassiskt utseende på ekgolvet. Spelar ingen roll för mig men något att tänka på för dig kanske.

Fick precis ca 110m2 golv från Colorama, de har haft låååånga väntetider på det.
En pall med förpackade golvbrädor från Colorama redo att läggas, placerad utomhus vid nattetid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir nog att börja lägga nästa helg, kollat lite filmer hur 5G systemet funkar och verkar ju supernice

chaser chaser skrev:
Fick precis ca 110m2 golv från Colorama, de har haft låååånga väntetider på det.
[bild]
Blir nog att börja lägga nästa helg, kollat lite filmer hur 5G systemet funkar och verkar ju supernice
Det kommer gå hur bra som helst att lägga. Golvet var extremt enkelt att lägga.

chaser chaser skrev:
[bild]
Vilket golv vart det?
Gick det att pruta nått när du beställde så mycket?
jag funderar på att köpa deras golv Visingsö.

N noone70 skrev:
Vilket golv vart det?
Gick det att pruta nått när du beställde så mycket?
jag funderar på att köpa deras golv Visingsö.
Göinge 3 stav ek mattlackad.
Jag betalade 220 ex moms. Vill minnas att ordinare var 349-379kr ink moms eller liknande så lite rabatt vart det iallafall. Var framför allt enkelt för mig att beställa där, nere i Sthlm hittar man många likvärdiga för bättre pengar.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
chaser chaser skrev:
Göinge 3 stav ek mattlackad.
Jag betalade 220 ex moms. Vill minnas att ordinare var 349-379kr ink moms eller liknande så lite rabatt vart det iallafall. Var framför allt enkelt för mig att beställa där, nere i Sthlm hittar man många likvärdiga för bättre pengar.
Hur är kvaliteten och hur var det att lägga?

A Acer767 skrev:
Ok, inga svar.
Jag köpte 10 kvm trestav ekgolv av Colorama. 249:- kvadraten betalade jag.
Golvet var ruskigt lätt att lägga, mycket enklare än det laminatgolv jag la in i gamla lägenheten.
Hur blir skarvarna då?
Helt ok. på långsidan syns eller känns inte skarvarna alls. På kortsidan syns skarvarna och några få känns men långt ifrån alla. Jag antar att det handlar mer om golvläggaren här. :)

Jag fick lämna tillbaks två brädor på 10 kvm inköpt golv. Den ena hade en lite för rå långsida och den andra hade en kvist som var lite dåligt spacklad.

Jag kommer fortsätta med deras golv i övriga rum, om inte någon annan lokal firma kommer med billigare golv.
Hur har golvet stått sig, fortfarande nöjd?

N noone70 skrev:
Hur har golvet stått sig, fortfarande nöjd?
Kvaliten på själva golvet är bra tycker jag, hade ca 10st brädor med kvalitetsfel på 110m2 vilket får vara helt OK.
Tycker att kortsidoskarvarna blir sådär, även när jag lagt andra golv med 5Gc låsningen tycker jag inte det blir hundra. Men det är väl en billigare typ av låsning.
Lätt att lägga iallafall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.