Någon som kör med Apples lösning på hemautomation?
Fungerar det bra?
Vad behöver man för att komma igång?
 
ullberg
vad du behöver är väl lite beroende på vad du vill interagera med. I mitt fall är det en KNX-anläggning och jag har en Thinka som tillsammans med en KNX/IP-router ser till att jag kan styra min anläggning.

Det funkar men hur bra är jag nog inte rätt person att svara på då jag inte använder det speciellt mycket - jag har redan alpstyrning och har inte haft några behov av att kunna använda Siri. Fördelen som jag ser det är när man samlar/blandar styrning av många olika automationslösningar vilket inte jag har behov av i dagsläget

/U
 
För den som söker HomeKit-kompatibla produkter finns nu en sida som listar produkterna innan Apple gör det.

https://homekitty.world
 
Börjat snegla på homekit jag med. Kör idag en Telldus znet lite och lite blandade z-wave och 433-brytare. Kan jag återanvända dessa och koppla ihop med homekit på något finurligt sätt?Helst plug & play och så lite hackande som möjligt (jag är hyfsat teknisk men ganska lat ;)) Eller är bästa sättet att fimpa min znet, köpa en nyare ATV och en homekit-kompatibel z-wavebrygga?
 
Jag kör med HomeKit via homebridge med gränssnitt för KNX; det funkar prima och möjliggör att använda automatisering från iPad:en tillsammans med annan automatisering, typ ljusrelä och rörelsevakt som ingår i KNX-installationen.

Att installera homebridge är lite pyssligt, men har man väl fått igång det funkar det fint, och då är man inte heller begränsad till produkter som stödjer HomeKit utan kan använda närapå vilka prylar som helst.
 
M Millox skrev:
Jag kör med HomeKit via homebridge med gränssnitt för KNX; det funkar prima och möjliggör att använda automatisering från iPad:en tillsammans med annan automatisering, typ ljusrelä och rörelsevakt som ingår i KNX-installationen.

Att installera homebridge är lite pyssligt, men har man väl fått igång det funkar det fint, och då är man inte heller begränsad till produkter som stödjer HomeKit utan kan använda närapå vilka prylar som helst.
Trevligt. Kör du homebridge på en Raspberry Pi då eller har du nån annan burk som står och snurrar?
 
M
Jag skulle faktiskt säga att node-red med HomeKit- och Telldusplugin fungerar betydligt stabilare här hemma hos mig.

I Node-reds plug-in för Telldus så kan man dessutom ställa in att kommandon skall skickas X antal gånger eftersom 433MHz bara är envägskommunikation och ibland tenderar att hoppa över en tändning.

Finns även plug-in för Z-Wave och antagligen knx med.
 
Det är en annan burk, jag kör med begagnade maskiner för hela slanten ;-)

Jag har även integrerat KNX med en MQTT som ligger på samma maskin, så att jag enkelt kan skapa egna daemoner som byter data med varandra, har dock inte fixat in homebridge där ännu, men jag vet att det finns ett sådant plugin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.