Behövde en liten avlastningsyta under bordsnivå. En bit hängränna i plast passade perfekt i T-spåren.

Plast hängränna monterad i T-spår som extra avlastningsyta under arbetsbänk med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alko och 8 till
  • Laddar…
Nästan idag. Jag håller på att städa ur ett byggrum, men eftersom en massa saker inte har någon riktigt plats går det rätt långsamt. Man får ju passa på att bygga förvaring undan för undan. Som här för tvingar.
 
  • Byggrum med organiserad förvaring av tvingar monterade på en trävägg, omringat av andra byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jonmo och 3 till
  • Laddar…
Fick hjälp av Daniel_N att vicka upp Arbogan på underredet jag svetsade förra helgen. Nu är maskinen hjulburen och inrullad på sin plats!

Återstår någon form av fix av inkommande el till den. Får se vilken ambitionsnivå det landar på...
 
  • Gilla
Björn Melander
  • Laddar…
En kollega slutar i dagarna så fixade till en liten pryl.

Handhållen hemmagjord trähammare med inskription, på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
wiz och 2 till
  • Laddar…
Elnätstavla med många kopplade säkringsdosor och trassliga kablar, föreslagen lösning i diskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

@phl
Är det något sådant här du tänker dig? ;)

//Ronnie
 
Tror han menar han måste lösa yttre matning först... :)

_mg_3357-800x600.jpg
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
En kollega slutar i dagarna så fixade till en liten pryl
Ahh, just det, min chef slutade ju häromdagen och jag fixade en liten pryl till honom. Jag gillar 3D men tycker 2D ritningar är rätt trista o menlösa och ganska oviktiga i det jag sysslar med då 3Dn styr 99.5%. Resultatet av detta är att mina 2D ritningar görs med minsta möjliga insats. Hursomhelst, chefen gick igång på att granska 2D-ritningar, allt han var skeptisk till eller underkände blev markerat med röd penna, allt godkänt med grön penna och jag tyckte alltid han rödmarkerade oviktigheter och sen gnabbade vi. Så, det här stället inklusive pennor blev min avskedspresent till honom. Paybacktime:)

En träställning med fyra röda pennor och en grön penna som avskedspresent symboliserar granskning av 2D-ritningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 19 till
  • Laddar…
Påminner mig om den här...

IonlyGiveNegativeFeedback20.jpg
 
Mobilhållare i björkplywood framtagen med CNC-maskin, obehandlad yta med synlig frasning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handgjord mobilhållare i björkplywood med synligt lager från CNC-fräsning i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlad mobilhållare i björkplywood på en arbetsyta, tillverkad med CNC-maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Behövde en julklapp till syskonbarnen. Mär man har så många som jag då är det läge att försöka massproducera. Så 7st mobilhållare i björkplywood på cncn blir det.

Plywooden har en förmåga att fnasa lite vad tror ni man kan göra för att undvika detta?
 
  • Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Vassa stål är a och o. Sen kan det hjälpa ordentligt att minska matningshastigheten (men då kan du få problem med att det bränner).

I ditt fall tror jag att det som hjälper mest är att tejpa. Dvs sätt bra maskeringstejp rakt över ytan där du ska fräsa, det håller ihop ytafaneret och hindrar att det bryts av istället för att skäras av. Var försiktig när du drar av tejpen.

En annan grej som säkert hjälper (men som kan skapa problem på andra ställen) är att ändra matningsriktningen. Om man ser till den stora skadan nere i höger hörn så tror jag att du hade sluppit den helt om du hade kört omvänd riktning. Har du både höger- och vänsterstål och kan ändra rotationsriktning på spindeln? Då är din dag räddad bara där skulle jag gissa:)

Öka varvtalet kan hjälpa men jag tror inte det är där det felar. Att kontrollera att du har en stabil uppspänning är alltid bra också.
 
Smidde om några långa noname snabbtvingar till MFT/bordet.

Modifierad snabbtving liggande på ett verktygsbord med hål för arbete med MFT-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Plywooden har en förmåga att fnasa lite vad tror ni man kan göra för att undvika detta?
När jag kör Plyfa på min cnc så kör jag med nedåtgående spiral fräs. Då får du en väldigt fin yta upptill. De kan bli lite sämre neråt men du får inte urslagen som man får med uppåtgående spiral så de brukar aldrig vara några problem.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Fixade förvaring till MFT tvingarna.

Arbetsbänk med integrerad förvaring för tvingar under bänkskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppen verktygslåda med förvaring för MFT tvingar under arbetsbänk med perforerad yta ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bulleribock och 3 till
  • Laddar…
Handgjord träställning för mobiltelefon med graverad kontur av en smartphone.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde en v2 med graverad mobil, blev bättre. Ska dock inte ge upp utan jag ska köpa stålen ni rekommenderar. Mina stål kommer från ebay kina och det säger kanske en del.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Gjorde en arbetsbänk av lite spillvirke och återvunna möbler idag.. Nu är det bara frågan att hitta en lämplig framtång och baktång. Hemmagjord arbetsbänk av spillvirke med en låda, i ett verkstadsrum med diverse verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.