Z zsimpey skrev:
ett vanligt badkar har väl minst 6 tassar och rymmer max 200l/kg. det är 33kg per fot. inte särskilt stor punktlast. sen vet du inte hur mattan reagerar på kemikalerna i betongen. hade sett ut som en halvdan tillfällig lösning i mina ögon. oavsett kakel.
Well, det ser redan ut som en hemsk halvdan lösning som det är. Alternativet är att riva upp allt och kakla om väggar och tak, och det är inte ett alternativ just nu. Sen var flytspackel bara en tanke. Vet inte om det går att köra frigolit/träram med typ våtrumsgips ovanpå innan kakel, och hur fuktbeständigt man kan göra det. Lyssnar gärna på förslag.

Tanken är att ha ett badar utan fötter, typ som på bilden.

• Modernt frittstående badkar i ett badrum med kaklade väggar och mörkt golv, inrett med växter och handdukar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Som jag skrev tidigare så sattes klinker med flyt och fix direkt på linoliummatta och det höll , det var en lösning , för tätskiktet fanns redan på plats i badet
Men inte att flyta in en EL-värmekabel , då blev det inte bra

Klinkers på linoleum håller inte i en fuktig miljö

nino nino skrev:
Klinkers på linoleum håller inte i en fuktig miljö
Ska inte lägga klinkers direkt på mattan, tanken att bygga över hela klacken isåfall och kakla på den nya delen

BirgitS
Måste man inte ha fall över hela golvet mot golvbrunnen?

Sen bör man nog kolla upp om befintlig matta har ett opåverkat tätskikt om man börjar slipa, lägga på primer etc., t.ex. är det ju bara en del våtrumsmattor som är tillåtna att kakla.

Går det att ansluta ett sånt badkars utlopp till befintlig golvbrunnen på ett bra sätt eller ställer det krav på att golvbrunnen finns på ett särskilt ställe?

BirgitS BirgitS skrev:
Måste man inte ha fall över hela golvet mot golvbrunnen?

Sen bör man nog kolla upp om befintlig matta har ett opåverkat tätskikt om man börjar slipa, lägga på primer etc., t.ex. är det ju bara en del våtrumsmattor som är tillåtna att kakla.

Går det att ansluta ett sånt badkars utlopp till befintlig golvbrunnen på ett bra sätt eller ställer det krav på att golvbrunnen finns på ett särskilt ställe?
Frågor jag funderar på med. Och kakla direkt på mattan är inte aktuellt, tanken är att bygga ut och över den befintliga klacken om det är möjligt.

BirgitS
Men jag förstod det som att du tänkte använda den befintliga mattan som tätskikt?
Och det var det som jag var osäker på om det går när man börjar göra saker med mattan.

BirgitS BirgitS skrev:
Men jag förstod det som att du tänkte använda den befintliga mattan som tätskikt?
Och det var det som jag var osäker på om det går när man börjar göra saker med mattan.
Jo det stämmer. Tanken är dock inte att kakla direkt på den, utan på den eventuellt uppbyggda formen. Men det undrar jag med, om det går att använda den befintliga spärren i ett sånt här scenario. Och om det är nån vits att fuktspärra den nya ramen, om det hjälper till. Och klacken skulle uppta ca 40% av badrummets yta, tänker att om man kantspärrar den och har litet fall mot befintlig brunn? Idag finns det inget fall för vatten utanför klacken som det är heller.

Jag skulle inte ha gjort något alls åt golvet utan byggt en trall av lärk som anpassas till den klack som finns, med en täckbräda mot golvet som döljer höjdskillnaderna. Sedan bara ställt badkaret på det. Allt i avvaktan på en renovering av badrummet förstås.

• Gilla
zsimpey
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Jag skulle inte ha gjort något alls åt golvet utan byggt en trall av lärk som anpassas till den klack som finns, med en täckbräda mot golvet som döljer höjdskillnaderna. Sedan bara ställt badkaret på det. Allt i avvaktan på en renovering av badrummet förstås.
Ja det kanske är det lättaste. Hur menar du att täcka höjdskillnaden? Det kommer inte gå att täcka över hela golvet för höjdskillnaden, det blir lite för högt

Jaså? Tänkte mig en lärkbräda på högkant framför och tvärsöver hela rummet.

K Kurtivan skrev:
Jaså? Tänkte mig en lärkbräda på högkant framför och tvärsöver hela rummet.
Nej det går inte, klacken är redan 5cm hög, då skulle lärkbrädan gå över golvlisten och skulle se väldigt konstigt ut mot toastolen bland annat.

Förstår inte riktigt, var det inte det som du tänkte, att höja upp till jämns med klacken?

K Kurtivan skrev:
Förstår inte riktigt, var det inte det som du tänkte, att höja upp till jämns med klacken?
Bara enligt den streckade linjen på 3D-skissen från första inlägget.

Precis så uppfattade jag det också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.