2 806 läst · 34 svar
3k läst
34 svar
Bygga upp klack ovanpå våtrumsmatta
Well, det ser redan ut som en hemsk halvdan lösning som det är. Alternativet är att riva upp allt och kakla om väggar och tak, och det är inte ett alternativ just nu. Sen var flytspackel bara en tanke. Vet inte om det går att köra frigolit/träram med typ våtrumsgips ovanpå innan kakel, och hur fuktbeständigt man kan göra det. Lyssnar gärna på förslag.Z zsimpey skrev:
Tanken är att ha ett badar utan fötter, typ som på bilden.
Som jag skrev tidigare så sattes klinker med flyt och fix direkt på linoliummatta och det höll , det var en lösning , för tätskiktet fanns redan på plats i badet
Men inte att flyta in en EL-värmekabel , då blev det inte bra
Men inte att flyta in en EL-värmekabel , då blev det inte bra
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 806 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 806 inlägg
Måste man inte ha fall över hela golvet mot golvbrunnen?
Sen bör man nog kolla upp om befintlig matta har ett opåverkat tätskikt om man börjar slipa, lägga på primer etc., t.ex. är det ju bara en del våtrumsmattor som är tillåtna att kakla.
Går det att ansluta ett sånt badkars utlopp till befintlig golvbrunnen på ett bra sätt eller ställer det krav på att golvbrunnen finns på ett särskilt ställe?
Sen bör man nog kolla upp om befintlig matta har ett opåverkat tätskikt om man börjar slipa, lägga på primer etc., t.ex. är det ju bara en del våtrumsmattor som är tillåtna att kakla.
Går det att ansluta ett sånt badkars utlopp till befintlig golvbrunnen på ett bra sätt eller ställer det krav på att golvbrunnen finns på ett särskilt ställe?
Frågor jag funderar på med. Och kakla direkt på mattan är inte aktuellt, tanken är att bygga ut och över den befintliga klacken om det är möjligt.BirgitS skrev:Måste man inte ha fall över hela golvet mot golvbrunnen?
Jo det stämmer. Tanken är dock inte att kakla direkt på den, utan på den eventuellt uppbyggda formen. Men det undrar jag med, om det går att använda den befintliga spärren i ett sånt här scenario. Och om det är nån vits att fuktspärra den nya ramen, om det hjälper till. Och klacken skulle uppta ca 40% av badrummets yta, tänker att om man kantspärrar den och har litet fall mot befintlig brunn? Idag finns det inget fall för vatten utanför klacken som det är heller.BirgitS skrev:
Jag skulle inte ha gjort något alls åt golvet utan byggt en trall av lärk som anpassas till den klack som finns, med en täckbräda mot golvet som döljer höjdskillnaderna. Sedan bara ställt badkaret på det. Allt i avvaktan på en renovering av badrummet förstås.
Ja det kanske är det lättaste. Hur menar du att täcka höjdskillnaden? Det kommer inte gå att täcka över hela golvet för höjdskillnaden, det blir lite för högtK Kurtivan skrev: