Misstänker jag har en tjurig luftbubbla nånstans i systemet. Elementen är kall på ena sidan av huset samt en gavel. Jag har prövat lufta elementen utav tusen men får inte fyr i dom.

Då jag luftat har jag gjort följande:

Stängt av cirkulationspumpen
Börjat med elementen nere och närmast pannan, arbetat metodiskt runt för att avsluta med elementet på högsta punkten.

Luftat flera timmar i går och fyllde på systemet mellan varven så trycket ligger på 1,2 bar (slutetsystem).

Finns det några andra "tjyvtricks" som att exempelvis öppna två samtidigt på nått strategiskt sätt?
 
Varför stänger du av cirkulationspumpen? Det blir väl bättre blås på luftningen om den är igång?
 
Det beror ju på var den sitter.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Varför stänger du av cirkulationspumpen? Det blir väl bättre blås på luftningen om den är igång?
Absolut, från börjam hade jag den på så jag har testat med både av och påslagen cirk.pump. Läste på sen på massa sidor med instruktioner om lufning att man skulle ha den avslagen, men vet inte varför riktigt, men gjorde som det stod
 
Har du luftat flera timmar så måste du ha mycket luft i systemet.
Du får fortsätta lufta dagligen till all luft är borta.
Om det fortsätter komma ny luft i systemet så har du en läcka någonstans.
 
Testat att lufta av via expansionskärlets säkerhetsventil?
 
S sblixten skrev:
Har du luftat flera timmar så måste du ha mycket luft i systemet.
Du får fortsätta lufta dagligen till all luft är borta.
Om det fortsätter komma ny luft i systemet så har du en läcka någonstans.
Ja
GoForIt GoForIt skrev:
Testat att lufta av via expansionskärlets säkerhetsventil?

Nä icke det. Men elementen blir rätt varm när cirka.pumoen är avslagen. Det verkar som då den är på som hälften av elementen blir kall
 
Åsa Lund
Har systemet funkat tidigare?
 
W Wiggen skrev:
Men elementen blir rätt varm när cirka.pumoen är avslagen. Det verkar som då den är på som hälften av elementen blir kall
När cirkulationspumpen är avstängd stiger varmt vatten från ett varmt element till ett kallt element.
Lufta gör man bäst med cirkulationspumpen på och termostaten fullt öppen för då trycks luftbubblan fram mot luftningsventilen.
Luftar gör man bara tills det kommer vatten, när det slutat att spotta och fräsa är det ingen mening med att lufta mer.
På sommaren skall man aldrig ha termostaten på noll för då rostar nålen fast i stängt läge.

Testa detta. Starta cirkulationspumpen, vrid de varma elementen till noll och öppna de kalla elementen till Max.
Vänta en timma, nu skall de kalla elementen kännas varma.
Gör de inte det så skruva bort termostaten med en STOR skiftnyckel
lägg örat mot ventilen och lyssna. Man kan höra cirkulationspumpen men man borde även höra ett susande ifrån termostat ventilen.
Banka nu tio gånger med en träbit hårt på stiftet som sticker ut från ventilen (hammare kan förstöra nålsätet om man inte vet hur hårt man får slå)
Lyssna nu om ljudet har ökat, banka annars mer. Ökar ljudet så skall ni snart känna att det kommer värme i röret.
(Dra aldrig i stiftet för då lossnar stiftet och det sprutar vatten. )
Montera sedan tillbaka termostaten. Och öppna alla termostater lagom.
(Moderna ventiler särskilt på hyreshus är konstruerade så att om termostaten är borta och nålen då är helt ute så är flödet stängt för att ingen skall kunna manipulera värmen)
 
Redigerat:
  • Gilla
KungAnka och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har systemet funkat tidigare?
Japp i
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har systemet funkat tidigare?
Jajemän, det är ett gammalt hus med grova rör, byggt 1917 ( på den tiden det inte fanns annat än järnspis :p)... vet inte riktigt när värmesystemet blev monterat men kan tänka mig det håller på va en 80-85 år sen nu.... för 10 år sedan renoverades badrummet och ett nytt element sattes in och just till det elementet går det ett modernt smalt rör, då byttes även cirkulationspumpen och termostatvred monterades på samtliga element....innan var det bara enkelt vred...... I samband med det övriga ändrades även till att systemet blev slutet...
Cirkulationspumpen hade varit trasig i ett par år utan att vi visste det då elementen alltid blev varm.
 
iMikael Lundgren iMikael Lundgren skrev:
När cirkulationspumpen är avstängd stiger varmt vatten från ett varmt element till ett kallt element.
Lufta gör man bäst med cirkulationspumpen på och termostaten fullt öppen för då trycks luftbubblan fram mot luftningsventilen.
Luftar gör man bara tills det kommer vatten, när det slutat att spotta och fräsa är det ingen mening med att lufta mer.
På sommaren skall man aldrig ha termostaten på noll för då rostar nålen fast i stängt läge.

Testa detta. Starta cirkulationspumpen, vrid de varma elementen till noll och öppna de kalla elementen till Max.
Vänta en timma, nu skall de kalla elementen kännas varma.
Gör de inte det så skruva bort termostaten med en STOR skiftnyckel
lägg örat mot ventilen och lyssna. Man kan höra cirkulationspumpen men man borde även höra ett susande ifrån termostat ventilen.
Banka nu tio gånger med en träbit hårt på stiftet som sticker ut från ventilen (hammare kan förstöra nålsätet om man inte vet hur hårt man får slå)
Lyssna nu om ljudet har ökat, banka annars mer. Ökar ljudet så skall ni snart känna att det kommer värme i röret.
(Dra aldrig i stiftet för då lossnar stiftet och det sprutar vatten. )
Montera sedan tillbaka termostaten. Och öppna alla termostater lagom.
(Moderna ventiler särskilt på hyreshus är konstruerade så att om termostaten är borta och nålen då är helt ute så är flödet stängt för att ingen skall kunna manipulera värmen)

Tack för tipset, ska pröva i kväll då jag kommer hem!
En fråga bara om stiftet, är det stängt eller öppet då stiftet är ute respektive "intryckt"?
 
W Wiggen skrev:
Tack för tipset, ska pröva i kväll då jag kommer hem!
En fråga bara om stiftet, är det stängt eller öppet då stiftet är ute respektive "intryckt"?
Intryckt stift är stängt
Utåt öppnar ventilen
Nästan helt ute är öppen ventil
Helt ute kan som sagt också vara stängt på moderna ventiler.
Det kan finnas ett yttre och ett inre stift.
Det yttre trycker på det inre stiftet.
Alltså hjälper det inte att dra i stiftet, man skall knacka loss det om det fastnat. det kan dessutom hoppa ur och spruta vatten om man drar i stiftet.
 
iMikael Lundgren iMikael Lundgren skrev:
När cirkulationspumpen är avstängd stiger varmt vatten från ett varmt element till ett kallt element.
Lufta gör man bäst med cirkulationspumpen på och termostaten fullt öppen för då trycks luftbubblan fram mot luftningsventilen.
Luftar gör man bara tills det kommer vatten, när det slutat att spotta och fräsa är det ingen mening med att lufta mer.
På sommaren skall man aldrig ha termostaten på noll för då rostar nålen fast i stängt läge.

Testa detta. Starta cirkulationspumpen, vrid de varma elementen till noll och öppna de kalla elementen till Max.
Vänta en timma, nu skall de kalla elementen kännas varma.
Gör de inte det så skruva bort termostaten med en STOR skiftnyckel
lägg örat mot ventilen och lyssna. Man kan höra cirkulationspumpen men man borde även höra ett susande ifrån termostat ventilen.
Banka nu tio gånger med en träbit hårt på stiftet som sticker ut från ventilen (hammare kan förstöra nålsätet om man inte vet hur hårt man får slå)
Lyssna nu om ljudet har ökat, banka annars mer. Ökar ljudet så skall ni snart känna att det kommer värme i röret.
(Dra aldrig i stiftet för då lossnar stiftet och det sprutar vatten. )
Montera sedan tillbaka termostaten. Och öppna alla termostater lagom.
(Moderna ventiler särskilt på hyreshus är konstruerade så att om termostaten är borta och nålen då är helt ute så är flödet stängt för att ingen skall kunna manipulera värmen)
Å fan! Det va intressant. Goda råd.
 
Känner igen problemet; vissa element blir varma, andra förblir kalla.
Jag letade som fn och krånglade, men det var enklare än man tror att få igång systemet.
Hos mig var det cirkulationspumpen som hängt sig, det låter om den, men den pumpar inte!
Kolla om du har en "lucka" (stor som en enkrona) på cirkulationspumpen, vrid loss den, då ser du om pumpen snurrar. Snurrar den inte, stäng av pumpen och "motionera" den lite, starta pumpen igen och se om den snurrar!
 
Luftning när man skall lufta behöver man stänga cirkulationspumpen för att luften skall ha möjlighet att stiga längst upp därav sitter luftningen där. man skall börja längst ner för att luften skall följa med upp och längst upp försvinner den sista. Om inte det hjälper med att varmt på alla element kan det bero på att elementen inte är injusterade (om det inte gjordes när det bytes ventiler).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.