Valde att måla golvet med en av de få kvarvarande alkydfärgerna. Tyvärr är glansen endast 50, dvs halvblank.

När man använder linoljefärg kan man ju öka glansen genom att blanda i linoljelack. Går det att öka glansen på alkydfärgen genom att blanda i högblank golvlack?

Ska nog inte försöka dig på att blanda i en lack, däremot kan du lacka ovanpå, men då kan du o andra sidan köpa en högblank färg till slutstrykning.

Martin321 Martin321 skrev:
Ska nog inte försöka dig på att blanda i en lack, däremot kan du lacka ovanpå, men då kan du o andra sidan köpa en högblank färg till slutstrykning.
Mnja, det där med att lacka ovanpå har jag provat. Det blir ofta gula spår som inte ser bra ut. Och högblank golvfärg är inte lätt att hitta, de blanka färgerna har oftast bara glans 60.

Varför skulle man inte blanda lack i färgen?

Har egentligen inget att tillföra, undrar bara varför man vill ha ett högblankt golv?

• Gilla
1
  • Laddar…
H
A Andreas12345 skrev:
Mnja, det där med att lacka ovanpå har jag provat. Det blir ofta gula spår som inte ser bra ut. Och högblank golvfärg är inte lätt att hitta, de blanka färgerna har oftast bara glans 60.

Varför skulle man inte blanda lack i färgen?
testa själv.

Golvfärg skulle jag strunta i om det kallas eller inte. Kör med Jotun Lady Supreme, superblank (90 i glansgrad vill jag minnas). Nackdelen med denna färg är att det tar tid innan du får en hård yta. Skulle vänta åtminstone 4 veckor innan jag börjar använda golvet efter att ha målat med den. När du väl väntat så är dock ytan väldigt hård och hållbar.

Jag provade att blanda högblank lack i färgen. Testade med 4 delar färg och 1 del lack (baserat på vikt), och det blev verkligen blankare. Inte högblankt, men blankare.

Anledningen att jag vill ha högblank färg är att det är snyggare. Dessutom tycker jag att smuts fastnar sämre, i alla fall på de gamla högblanka oljefärgerna.

H
sen finns ju dom som lägger lack ovanpå

Vet inte vilken färg du tänk, men jag har tidigare använt en täckande vit lackbets med marmofloor lack på. Buffade upp ytan och det blev spegelblankt. Var i en liten inte hall med måttligt slitage.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.