4 379 läst · 8 svar
4k läst
8 svar
Öka glans på färg med lack?
Valde att måla golvet med en av de få kvarvarande alkydfärgerna. Tyvärr är glansen endast 50, dvs halvblank.
När man använder linoljefärg kan man ju öka glansen genom att blanda i linoljelack. Går det att öka glansen på alkydfärgen genom att blanda i högblank golvlack?
När man använder linoljefärg kan man ju öka glansen genom att blanda i linoljelack. Går det att öka glansen på alkydfärgen genom att blanda i högblank golvlack?
Mnja, det där med att lacka ovanpå har jag provat. Det blir ofta gula spår som inte ser bra ut. Och högblank golvfärg är inte lätt att hitta, de blanka färgerna har oftast bara glans 60.Martin321 skrev:
Varför skulle man inte blanda lack i färgen?
Golvfärg skulle jag strunta i om det kallas eller inte. Kör med Jotun Lady Supreme, superblank (90 i glansgrad vill jag minnas). Nackdelen med denna färg är att det tar tid innan du får en hård yta. Skulle vänta åtminstone 4 veckor innan jag börjar använda golvet efter att ha målat med den. När du väl väntat så är dock ytan väldigt hård och hållbar.
Jag provade att blanda högblank lack i färgen. Testade med 4 delar färg och 1 del lack (baserat på vikt), och det blev verkligen blankare. Inte högblankt, men blankare.
Anledningen att jag vill ha högblank färg är att det är snyggare. Dessutom tycker jag att smuts fastnar sämre, i alla fall på de gamla högblanka oljefärgerna.
Anledningen att jag vill ha högblank färg är att det är snyggare. Dessutom tycker jag att smuts fastnar sämre, i alla fall på de gamla högblanka oljefärgerna.