L Lars48 skrev:
Nej, det spricker inte. Det är 2 m tjock. Det blir som en platta.
Jag hade problem med sviktande badrumsgolv fast det var 60 reglar. Iofs stärkte golvet med 30 mellanrum och sen lättbetong. Sen dess har jag inte haft nåt problem. Tror inte på skivor i badrum. De sviktar mer eller mindre allihopa. Det blir sprickor i klinker och påverkar lutningen. Speciellt om lutningen är mager typ 2 mm/meter vilken vissa badrumsbyggare har som standard.
Be byggaren fixa högre lutning än standard. Nu är det bästa läge att driva det igenom.
Här rekomnederar du en kaka på 2 cm, veta att du skrev 2m men ändrat det.
Det räcker aldrig, kommer att knäckas...

H
T Tiger79 skrev:
senare skriver han 5cm.

henke_benke skrev:
senare skriver han 5cm.
Ja att han gjorde 5cm men ändrade inte rekommendationen.

• Gilla
1
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Han skrev ju även lättbetong vilket det inte är på bilderna.

Tycker hela detta upplägget känns märkligt och kan därför inte se att det är nått man ska rekommendera andra, är ju jätterörigt vad som är gjort och inte.
Lika så tar det ju väldigt lång tid innan man kan börja göra nått med badrummet om man blandat in betong i arbetet.
Därav att man väljer EPS och flytspackel som inte kräver speciellt många dagars torktid och blir mycket stabilt.

• Gilla
Tiger79
  • Laddar…
T
L Lars48 skrev:
Fylla bjälklaget är oxå ett alternativ. Men det var inte så jag menar. Se mina bilder. I mitt fall blev det tjockare armerad betong platta.. Det går lika bra med 2-3 cm platta oxå.

[bild] [bild] [bild]
Vad i helsicke har du gjort karl? :rofl::surprised::thinking:

Konstigaste hittills jag har sett på byggahus.se:)

T tank77 skrev:
Vad i helsicke har du gjort karl? :rofl::surprised::thinking:

Konstigaste hittills jag har sett på byggahus.se:)
Det behövs tillräcklig mycket kunskap i byggteknik för att förstå sig på arbetet.

henke_benke skrev:
tyvärr alltså. men du har gjort en risk konstruktion..

först två lager gips. förmodligen bara skruvade.
sedan en oklassad betonggjutning ovanpå detta.
jag hoppas du ändrar badrummet innan du säljer
Först klagar du på att gipsskivorna saknar underlag. Du får tillräcklig mycket förklaring att de har ännu bättre underlag jämfört med om de låg på spånskivor, där trycket utförs.
Sen saknar du helt plötsligt argument och vet inte hur du ska förklara dig. Börjar skriva om riskkonstruktion och underförstod besiktning.
Jag ska upplysa dig om att du behöver inte vara orolig eftersom badrummet är besiktad av folk som har rätt kunskap att bedöma jobbet. Det är snart 11 år gammal utan anmärkning.

L Lars48 skrev:
Först klagar du på att gipsskivorna saknar underlag. Du får tillräcklig mycket förklaring att de har ännu bättre underlag jämfört med om de låg på spånskivor, där trycket utförs.
Sen saknar du helt plötsligt argument och vet inte hur du ska förklara dig. Börjar skriva om riskkonstruktion och underförstod besiktning.
Jag ska upplysa dig om att du behöver inte vara orolig eftersom badrummet är besiktad av folk som har rätt kunskap att bedöma jobbet. Det är snart 11 år gammal utan anmärkning.
Snälla Lars48.
Du har själv rört till det med att komma med olika påståenden hur du gjort ditt badrum, du benämner saker med konstiga uttryck, du ändrar dina måttangivelser.
I ditt första inlägg svarar du TS att du rekommenderar lättbetong innan flytspackling ist för skivor, sen visar du bilder på ditt eget golv där du har just skivor som underlag för en betongkaka på först 2m, sen 2cm, sen 5cm!? Sen skriver du dessutom att betongen torkat färdigt på ca 10dgr, men troligen går det fortare! Där är du också ute och cyklar, tar betydligt längre för betongen att torka/brinna färdigt.
Du säger emot dig själv hela tiden, därför får du så många mothugg här.
Innan du skriver här, så ska du nog ha lite mer på fötterna och koll på hur man bygger upp ett badrumsgolv, eller vilket golv som helst för den delen!
Varför har du inte enligt dina egna rekommendationer bara betong i ditt golv, inga skivor öht?
Oavsett vad som ligger som underlag på ditt eget golv! Din konstruktion/materialval är ingen vanlig konstruktion, inte då, inte nu, har aldrig varit.
Ledsen Lars48, men i detta fall är det du som inte har koll!

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
H
L Lars48 skrev:
förstå att du gjort fel.
har du gjort ditt badrum för 11år sedan eller vad menar du?

henke_benke skrev:
förstå att du gjort fel.
De bilder Lars48 lagt upp visar inte ett badrum så det måste vara tvättstugan som de föreställer, det är ju en ytterdörr på en av bilderna och det är ju inte direkt vanligt i badrum.

H
P Pumba skrev:
De bilder Lars48 lagt upp visar inte ett badrum så det måste vara tvättstugan som de föreställer, det är ju en ytterdörr på en av bilderna och det är ju inte direkt vanligt i badrum.
nä. men det förekommer. fanns annat tänk förr

J Jörgen Ö skrev:
Oavsett vad som ligger som underlag på ditt eget golv! Din konstruktion/materialval är ingen vanlig konstruktion, inte då, inte nu, har aldrig varit.
Ledsen Lars48, men i detta fall är det du som inte har koll!
Vad har du fått det ifrån, att jag inte har koll ! Jag måste upplysa det om att just i det här fallet har jag mycket bra koll. Sen finns det massa andra saker som jag har dålig koll på.
Eftersom du tycker att konstruktionen är påhittad då måste jag hänvisa dig till en rapport från SP. Den heter stabila träbjälklag för säkra våtrum. Den är skriven av Joakim Noren.
SP rapport 2010:84
Läs sidan 11 under tabel 1

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:962589/FULLTEXT01.pdf

henke_benke skrev:
förstå att du gjort fel.
Jag menar det jag skriver. Badrummet är 11 år gammal, det vill säga byggt som du ser på bilderna för 11 år sen. För ett år sen var jag i krypgrunden och bytte blindbotten skivor. Tog en titt på bjälklaget och gipsskivorna oxå. Det var liksom jag hade lagt dit de igår, var i mycket god skick.

P Pumba skrev:
Nej, bilderna visar inte tvättstugan utan ytterdörren. Badrummet ligger till höger om ytterdörren. Passade på att lägga granit skivor vid entren. Badrumsgolvet fortsätter vidare till hallen. Det kommer en vägg senare som skiljer badrummet från hall. Till höger om ytterdörren.

H
L Lars48 skrev:
Jag menar det jag skriver. Badrummet är 11 år gammal, det vill säga byggt som du ser på bilderna för 11 år sen. För ett år sen var jag i krypgrunden och bytte blindbotten skivor. Tog en titt på bjälklaget och gipsskivorna oxå. Det var liksom jag hade lagt dit de igår, var i mycket god skick.
det hör inte till saken du har byggt golvet fel.
samt att du rekommenderar något du gjort för tio år sedan.
finns regler hur man skall bygga golvet. så att ifall du får fuktskada har gjort enligt gällande regler

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.