10 583 läst · 6 svar
11k läst
6 svar
Får inte upp värmen på övervåningen, blandat golvvärme och element i huset - bergvärme
Hej!
Vi har precis köpt nytt hus (september) med bergvärme, en Nibe fighter 1215 pump. Har försökt läsa mig till hur man ska ställa in allting men det är ju en hel djungel! Huset har gamla tvåglasfönster, vet inte om man måste kompensera för det när man värmer upp?
Pannan är inställd på kurva 9 och just nu +2-3 på "ratten" men det är skitkallt på övervåningen och element och handdukktork på bv blir bara fis-ljumna men där räddar nog golvvärmen upp det så det inte upplevs lika kallt. Igår lyckades jag öppna ventilerna till två element på övervåningen och trodde att det skulle göra skillnad men det är fortfarande kallt, gissar på ca 16-17 grader på övervåningen. Alla element är luftade, står på max och det är bra tryck i systemet. Hur bär jag mig åt för att få upp värmen?? När vi höll på att starta upp systemet kändes det väldigt ostagigt, vissa element blev kokheta, även handdukstorken men nu när allt är igång så är det bara ljummet överallt? Vet inte i vilken ände jag ska börja? ska man räkna in golvvärmen eller är dom oberoende av varandra? till golvvärmen finns det tre trådlösa givare i de olika rummen. tacksam för alla tips jag kan få för jag är vilsen..
Det gröna betyder golvvärme, röda markeringar är element.
Vi har precis köpt nytt hus (september) med bergvärme, en Nibe fighter 1215 pump. Har försökt läsa mig till hur man ska ställa in allting men det är ju en hel djungel! Huset har gamla tvåglasfönster, vet inte om man måste kompensera för det när man värmer upp?
Pannan är inställd på kurva 9 och just nu +2-3 på "ratten" men det är skitkallt på övervåningen och element och handdukktork på bv blir bara fis-ljumna men där räddar nog golvvärmen upp det så det inte upplevs lika kallt. Igår lyckades jag öppna ventilerna till två element på övervåningen och trodde att det skulle göra skillnad men det är fortfarande kallt, gissar på ca 16-17 grader på övervåningen. Alla element är luftade, står på max och det är bra tryck i systemet. Hur bär jag mig åt för att få upp värmen?? När vi höll på att starta upp systemet kändes det väldigt ostagigt, vissa element blev kokheta, även handdukstorken men nu när allt är igång så är det bara ljummet överallt? Vet inte i vilken ände jag ska börja? ska man räkna in golvvärmen eller är dom oberoende av varandra? till golvvärmen finns det tre trådlösa givare i de olika rummen. tacksam för alla tips jag kan få för jag är vilsen..
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Jag är ingen expert, men jag tror du kan få mer svar från de som kan, om du ger mer detaljer om systemet.
Du har blandat golvvärme och radiatorer. Golvvärme arbetar med lägre temperatur än radiatorer, och det måste vara låg temperatur på golvvärmen för att inte skada golvet. Därför har man vid blandade system en shuntgrupp för golvvärmen. Din värmepump skall alltså tillverka varmvatten med en temperatur som är lagom för radiatorerna. Från detta varma vatten leds sedan en del till golvvärmen, där en extra cirkulationspump pumpar runt vattnet. På varje varv byts en del av vattnet ut mot nytt varmt vatten. På så sätt skickar man alltså runt lite svalare vatten i slingorna.
Detta alltså om det är rätt gjort. Annars om man bara har golvvärme så låter man värmepumpen tillverka varmt vatten med max temperatur på typ 38 grader (om jag minns rätt). Är det så, och det vattnet även skickas till radiatorerna så blir det för kallt (om du inte har radiatorer som är lika stora som golvytan...).
Du har blandat golvvärme och radiatorer. Golvvärme arbetar med lägre temperatur än radiatorer, och det måste vara låg temperatur på golvvärmen för att inte skada golvet. Därför har man vid blandade system en shuntgrupp för golvvärmen. Din värmepump skall alltså tillverka varmvatten med en temperatur som är lagom för radiatorerna. Från detta varma vatten leds sedan en del till golvvärmen, där en extra cirkulationspump pumpar runt vattnet. På varje varv byts en del av vattnet ut mot nytt varmt vatten. På så sätt skickar man alltså runt lite svalare vatten i slingorna.
Detta alltså om det är rätt gjort. Annars om man bara har golvvärme så låter man värmepumpen tillverka varmt vatten med max temperatur på typ 38 grader (om jag minns rätt). Är det så, och det vattnet även skickas till radiatorerna så blir det för kallt (om du inte har radiatorer som är lika stora som golvytan...).
Golvvärmesystemet har egen cirkulationspump så då borde det ju fungera på "egen hand" som du sa med att själv byta vattnet det skickar runt. Elementen är jag nästan hundra på att det är ett två-rörs system. Ska gå ner och skriva upp inställningarna på pannan.
Efter att ha läst ännu mer börjar jag nu misstänka att det kan vara växelventilen som är trasig? Så fort solen har varit framme och det blir varmare i huset blir vissa element jättevarma.
Här kommer iaf värdena som står på pannan nu..
VB-fram 35 (47)
Varmvatten 42
Utetemp 0
VB-r 27 (53) detta betyder att vattnet sjunkit 26 grader på vägen tillbaka?
VV start 45 (49)
KB-f 4
KB-r 3 (-12)
Kurvlutning 9
VP starter 58931
VP till
VP-tid 41158h
TS-tid 577
Grundinställning 0 12
Här kommer iaf värdena som står på pannan nu..
VB-fram 35 (47)
Varmvatten 42
Utetemp 0
VB-r 27 (53) detta betyder att vattnet sjunkit 26 grader på vägen tillbaka?
VV start 45 (49)
KB-f 4
KB-r 3 (-12)
Kurvlutning 9
VP starter 58931
VP till
VP-tid 41158h
TS-tid 577
Grundinställning 0 12
Hej! Hade exakt samma situation i vårt hus för 6 år sedan. Då var det inte ett fel utan flera, så jag listar vad jag gjorde så kan du kolla att allt är gjort (förutsätter så klart att saker är rätt installerade och dimensionerade från början). Hus från 20-talet, blandat golvvärme och element, bergvärme med Fighter 1215.A amaelamin skrev:Hej!
Pannan är inställd på kurva 9 och just nu +2-3 på "ratten" men det är skitkallt på övervåningen och element och handdukktork på bv blir bara fis-ljumna men där räddar nog golvvärmen upp det så det inte upplevs lika kallt. Igår lyckades jag öppna ventilerna till två element på övervåningen och trodde att det skulle göra skillnad men det är fortfarande kallt, gissar på ca 16-17 grader på övervåningen. Alla element är luftade, står på max och det är bra tryck i systemet. Hur bär jag mig åt för att få upp värmen?? När vi höll på att starta upp systemet kändes det väldigt ostagigt, vissa element blev kokheta, även handdukstorken men nu när allt är igång så är det bara ljummet överallt? Vet inte i vilken ände jag ska börja? ska man räkna in golvvärmen eller är dom oberoende av varandra? till golvvärmen finns det tre trådlösa givare i de olika rummen. tacksam för alla tips jag kan få för jag är vilsen..[bild]
1. Luft i systemet, inkl. golvvärmen. Luftade av i flera omgångar, även golven alltså inte bara elementen. Lutftningen på golvvärmen sitter normalt vid schunten som sköter cirkulationen för golvvärmen, du har sannolikt minst en på plan två.
2. Bytte golvvärmeschunt i kök då det visade sig att den inte cirkulerade någon värme....
3. Bytte cirkluationspumpen i pannan då det visade sig att den höll på att klappa ihop (kostade några tusenlappar inkl. jobbet och pannan blev som ny)
Med detta gjort blev andra vintern väldigt angenäm och elräkningen sjönk med typ 50%.... Kör pannan numera på knappt +1 på vintern mot som du +3 första vintern och ändå kallt.
Kan detta hjälpa?
Hej och tack för svarB bingoberra skrev:Hej! Hade exakt samma situation i vårt hus för 6 år sedan. Då var det inte ett fel utan flera, så jag listar vad jag gjorde så kan du kolla att allt är gjort (förutsätter så klart att saker är rätt installerade och dimensionerade från början). Hus från 20-talet, blandat golvvärme och element, bergvärme med Fighter 1215.
1. Luft i systemet, inkl. golvvärmen. Luftade av i flera omgångar, även golven alltså inte bara elementen. Lutftningen på golvvärmen sitter normalt vid schunten som sköter cirkulationen för golvvärmen, du har sannolikt minst en på plan två.
2. Bytte golvvärmeschunt i kök då det visade sig att den inte cirkulerade någon värme....
3. Bytte cirkluationspumpen i pannan då det visade sig att den höll på att klappa ihop (kostade några tusenlappar inkl. jobbet och pannan blev som ny)
Med detta gjort blev andra vintern väldigt angenäm och elräkningen sjönk med typ 50%.... Kör pannan numera på knappt +1 på vintern mot som du +3 första vintern och ändå kallt.
Kan detta hjälpa?
Jag gav faktiskt upp och ringde ut installatören, var nästan hundra på att det var växelventilen. Men det var värre.. Cirkulationspumpen stod still och växelventil och tryckkärl var trasigt. Kompressorn var även så dålig så igår beställde jag ny panna som blir installerad om en vecka eller två. Men vi har iaf haft varm och skönt hela vintern sen han va här
Sedär, ännu en felkombination! Skönt att det blev varmt hos er medA amaelamin skrev:Hej och tack för svar
Jag gav faktiskt upp och ringde ut installatören, var nästan hundra på att det var växelventilen. Men det var värre.. Cirkulationspumpen stod still och växelventil och tryckkärl var trasigt. Kompressorn var även så dålig så igår beställde jag ny panna som blir installerad om en vecka eller två. Men vi har iaf haft varm och skönt hela vintern sen han va här
Liknande trådar
-
ASSAB DYBLOY 565 låshus. Låset haka upp sig på halvöppet. Öppnade låset men får inte ihop igen. En sprängskiss vore till hjälp. Tackar!
Fönster & Dörrar -
Får inte upp sängen
Byggmaterial & Byggteknik -
Varför får jag inte upp framledningstemperaturen på F370 m LLVP
Värmepumpar -
Hjälp! Köpt min första villa och får inte upp temperaturen!
Värmepumpar -
Varför får jag inte upp temperaturen i ackumulatortanken ?
Ved, Pellets, Flis