9 450 läst · 12 svar
9k läst
12 svar
Ny fasad & nya ytskikt invändigt på gammalt timmerhus, hur gör jag?
Hej
Vi har köpt ett timmerhus från ca 1890 som har sett sina bättre dagar. Huset behöver ny panel och nya ytskikt invändigt, nya fönster mm.
Det är ett 1 1/2 plans hus med förhöjt väggliv. huset är 15,5x9m utvändigt och 15x8,5 invändigt.
Jag undrar hur jag ska utföra detta på bästa & billigaste sätt.
Som det är idag inifrån och ut: Tapet eller färg, tretex skiva, timmerstomme (chansar på 150-200mm), vindpapp, stående panel med lockläckt (utan luftspalt).
Ytterpanelen har varit faluröd och är totalt söndertorkad, delvis rötskadad längst ner, vindpappen verkar ha gjort sitt.
Ca 4-5m av syllstocken är dålig och behöver bytas. några ställen är rötskadade men det är hårt efter 1-3cm om man slår in ett stämjärn.
En stock är dålig över ett fönster och behöver bytas, ca 1,5m.
Bild på södersidan som är sämst.
Tankar utvändigt:
Vill ej tilläggsisolera pga takutsprång/kostnad.
Behålla eller ta bort gammal panel? (lockläckt samt röta i nederkant får givetvis avlägsnas)
Vindpapp, asfaboard eller annan typ av duk?
Vill ha stående panel med lockläckt, hur sätter jag reglar för luftspalt och spikläckt beroende på om jag behåller eller tar bort gammal panel?
Tankar invändigt:
Tretex får sitta kvar.
Ny el ska dras och fällas in så har tänkt på följande alternativ:
22mm brädor, osb, gips.
45mm regel, osb, gips. (vägg kan rätas upp)
45mm regel, 45mm isolering (linskiva eller liknande naturmaterial) osb, gips.
45mm regel, 45mm linskiva, diffusionsspärr, osb, gips.
Vad är bäst eller fler alternativ?
Innerväggar blir fråsta spår och gips direkt på.
Kan tillägga att vi snart lägger nya tegelpannor och kommer att isolera taket så det blir öppet till nock på andra våning. Diffspärr, cellulosa fiber, luftspalt är en tanke.
Mycket tacksam för svar och rekommendationer.
Vi har köpt ett timmerhus från ca 1890 som har sett sina bättre dagar. Huset behöver ny panel och nya ytskikt invändigt, nya fönster mm.
Det är ett 1 1/2 plans hus med förhöjt väggliv. huset är 15,5x9m utvändigt och 15x8,5 invändigt.
Jag undrar hur jag ska utföra detta på bästa & billigaste sätt.
Som det är idag inifrån och ut: Tapet eller färg, tretex skiva, timmerstomme (chansar på 150-200mm), vindpapp, stående panel med lockläckt (utan luftspalt).
Ytterpanelen har varit faluröd och är totalt söndertorkad, delvis rötskadad längst ner, vindpappen verkar ha gjort sitt.
Ca 4-5m av syllstocken är dålig och behöver bytas. några ställen är rötskadade men det är hårt efter 1-3cm om man slår in ett stämjärn.
En stock är dålig över ett fönster och behöver bytas, ca 1,5m.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på södersidan som är sämst.
Tankar utvändigt:
Vill ej tilläggsisolera pga takutsprång/kostnad.
Behålla eller ta bort gammal panel? (lockläckt samt röta i nederkant får givetvis avlägsnas)
Vindpapp, asfaboard eller annan typ av duk?
Vill ha stående panel med lockläckt, hur sätter jag reglar för luftspalt och spikläckt beroende på om jag behåller eller tar bort gammal panel?
Tankar invändigt:
Tretex får sitta kvar.
Ny el ska dras och fällas in så har tänkt på följande alternativ:
22mm brädor, osb, gips.
45mm regel, osb, gips. (vägg kan rätas upp)
45mm regel, 45mm isolering (linskiva eller liknande naturmaterial) osb, gips.
45mm regel, 45mm linskiva, diffusionsspärr, osb, gips.
Vad är bäst eller fler alternativ?
Innerväggar blir fråsta spår och gips direkt på.
Kan tillägga att vi snart lägger nya tegelpannor och kommer att isolera taket så det blir öppet till nock på andra våning. Diffspärr, cellulosa fiber, luftspalt är en tanke.
Mycket tacksam för svar och rekommendationer.
är virket torkat på dom andra sidorna?J jonatan86 skrev:
alltså sprucken i "vävnaden"
Lockläckten är nog lite sprickor i men den måste ju bort oavsett. Annars är övriga sidor mycket bättre. Dock är nedersta 20cm sprickor i och viss röta. Tänker att om man ska spara panelen så kan man kapa bort detta och ersätta med en liggande bräda längst ner.henke_benke skrev:
Sen vindpapp på det.
Fräs inte spår för installationer i timret!
Jag har timrat en hel del och reparerat skadade timmerstommar yrkesmässigt och sett hur det brukar gå när folk sågar i timran på det viset. Efter ett par smärre ombyggnader på rad finns inget timmer kvar.
Insågade spår försämrar både hållfastheten och styvheten i timran så glöm det!
Jag skulle vara mycket förvånad om timret är över 16,5 cm tjockt. Någon gång hände det att de skrädde timret till 7 tum och så slätbilade de väggarna efter upptimringen och så blev det ungefär det måttet.
Vanligen skrädde de timret till 6 tum vilket gav slutligt mått kring 14 cm.
Jag skulle absolut ta bort den gamla panelen för att få bort alla frön till röta och för att komma åt timmerstommen. Att riva bräderna tar bara några timmar per vägg.
Sedan skulle jag granska timret för att se om det är ruttet och behöver repareras någonstans. Rötskador som är under 2 cm djupa skulle jag strunta i. Jag skulle driva alla springor med linblånor.
Sedan skulle jag skåla på 5 cm utåt och isolera med ekofiber skivor. Det blir bara 2,5 cm tjockare än en kvarlämnad gammal brädslåning men ger mycket mer isoleringsvärde.
Utanpå det skulle jag spika en träfiberbaserad vindskyddsskiva typ Hunton.
Utanpå den spikreglar och ny brädslåning lik den gamla.
Invändigt skulle jag spara pengar och strunta i att räta upp väggarna. Treetex är lika bra i dag som den var då. Bara i badrumet och bakom köksinredningen och vid elcentralen skulle jag skåla på för att få rum för dolda installationer och för att få raka väggar så alltig passar. I övrigt skulle jag dra installationerna i golv och mellantak med bara nedtagen vägguttag och brytare synliga utanpå treetexen. Det hör till charmen med ett timmerhus att det inte är absolut rakt.
Jag har timrat en hel del och reparerat skadade timmerstommar yrkesmässigt och sett hur det brukar gå när folk sågar i timran på det viset. Efter ett par smärre ombyggnader på rad finns inget timmer kvar.
Insågade spår försämrar både hållfastheten och styvheten i timran så glöm det!
Jag skulle vara mycket förvånad om timret är över 16,5 cm tjockt. Någon gång hände det att de skrädde timret till 7 tum och så slätbilade de väggarna efter upptimringen och så blev det ungefär det måttet.
Vanligen skrädde de timret till 6 tum vilket gav slutligt mått kring 14 cm.
Jag skulle absolut ta bort den gamla panelen för att få bort alla frön till röta och för att komma åt timmerstommen. Att riva bräderna tar bara några timmar per vägg.
Sedan skulle jag granska timret för att se om det är ruttet och behöver repareras någonstans. Rötskador som är under 2 cm djupa skulle jag strunta i. Jag skulle driva alla springor med linblånor.
Sedan skulle jag skåla på 5 cm utåt och isolera med ekofiber skivor. Det blir bara 2,5 cm tjockare än en kvarlämnad gammal brädslåning men ger mycket mer isoleringsvärde.
Utanpå det skulle jag spika en träfiberbaserad vindskyddsskiva typ Hunton.
Utanpå den spikreglar och ny brädslåning lik den gamla.
Invändigt skulle jag spara pengar och strunta i att räta upp väggarna. Treetex är lika bra i dag som den var då. Bara i badrumet och bakom köksinredningen och vid elcentralen skulle jag skåla på för att få rum för dolda installationer och för att få raka väggar så alltig passar. I övrigt skulle jag dra installationerna i golv och mellantak med bara nedtagen vägguttag och brytare synliga utanpå treetexen. Det hör till charmen med ett timmerhus att det inte är absolut rakt.
Tack för ett bra svar!H heimlaga skrev:Fräs inte spår för installationer i timret!
Jag har timrat en hel del och reparerat skadade timmerstommar yrkesmässigt och sett hur det brukar gå när folk sågar i timran på det viset. Efter ett par smärre ombyggnader på rad finns inget timmer kvar.
Insågade spår försämrar både hållfastheten och styvheten i timran så glöm det!
Jag skulle vara mycket förvånad om timret är över 16,5 cm tjockt. Någon gång hände det att de skrädde timret till 7 tum och så slätbilade de väggarna efter upptimringen och så blev det ungefär det måttet.
Vanligen skrädde de timret till 6 tum vilket gav slutligt mått kring 14 cm.
Jag skulle absolut ta bort den gamla panelen för att få bort alla frön till röta och för att komma åt timmerstommen. Att riva bräderna tar bara några timmar per vägg.
Sedan skulle jag granska timret för att se om det är ruttet och behöver repareras någonstans. Rötskador som är under 2 cm djupa skulle jag strunta i. Jag skulle driva alla springor med linblånor.
Sedan skulle jag skåla på 5 cm utåt och isolera med ekofiber skivor. Det blir bara 2,5 cm tjockare än en kvarlämnad gammal brädslåning men ger mycket mer isoleringsvärde.
Utanpå det skulle jag spika en träfiberbaserad vindskyddsskiva typ Hunton.
Utanpå den spikreglar och ny brädslåning lik den gamla.
Invändigt skulle jag spara pengar och strunta i att räta upp väggarna. Treetex är lika bra i dag som den var då. Bara i badrumet och bakom köksinredningen och vid elcentralen skulle jag skåla på för att få rum för dolda installationer och för att få raka väggar så alltig passar. I övrigt skulle jag dra installationerna i golv och mellantak med bara nedtagen vägguttag och brytare synliga utanpå treetexen. Det hör till charmen med ett timmerhus att det inte är absolut rakt.
Att inte fräsa spår köper jag. Golven är fina så de vill jag inte röra men väggar och tak blir nya ytskikt på så där finns chans att dra el. All el måste bytas så det blir en del dragning.
Mycket möjligt att timret är 6" Har bara grovmätt huset då vi inte har tillträde än på någon vecka.
Skulle säga att det finns många ställen, framförallt på syllstock där det är ca 2cm som är mjukt/rötet. Kan jag låta det vara som det är eller måste man hugga bort det dåliga?
Måste man inte dreva både utifrån och inifrån samtidigt för att undvika snedställning?
Just nu är ytterpanel direkt på timret och bygger bara ut brädans tjocklek ~25mm.
Om jag går på ditt förslag blir det ca: 45 regel, 10? skiva, 10 distans luftspalt, 28 spikläckt, 22 panel. totalt 115mm, ca 90mm mer än idag vilket är ok men jag får nog sätta de nya fönstren lite längre ut.
Eller förstår jag dig fel?
Är det inte enklare att isolera lite invändigt om jag nu ändå vill ha lite utrymme i yttervägg för ny el?
Om ens isolering är nödvändigt. Läste någonstans att timret motsvarar ca 50mm isolering så 45mm extra bör ju göra någon skillnad iaf. Om jag ändå reglar invändigt för elen så kan jag lika väl ta 45 regel så en isolering får plats.
Hur ska jag tänka med det nya badrummet? Ska det vara någon invändig luftspalt eller liknande bakom kakel och tätskickt?
Tack för svar.S sinuslinus skrev:
Jag har haft ute en som renoverar fönster men tyvärr var det bara några få fönster som var värda att rädda. Så ny får det bli nya överallt. Dock var de gamla halvmånarna i ok skick så de ska vi renovera. Jättefint glas i dom.
J jonatan86 skrev:Hej
Vi har köpt ett timmerhus från ca 1890 som har sett sina bättre dagar. Huset behöver ny panel och nya ytskikt invändigt, nya fönster mm.
Det är ett 1 1/2 plans hus med förhöjt väggliv. huset är 15,5x9m utvändigt och 15x8,5 invändigt.
Jag undrar hur jag ska utföra detta på bästa & billigaste sätt.
Som det är idag inifrån och ut: Tapet eller färg, tretex skiva, timmerstomme (chansar på 150-200mm), vindpapp, stående panel med lockläckt (utan luftspalt).
Ytterpanelen har varit faluröd och är totalt söndertorkad, delvis rötskadad längst ner, vindpappen verkar ha gjort sitt.
Ca 4-5m av syllstocken är dålig och behöver bytas. några ställen är rötskadade men det är hårt efter 1-3cm om man slår in ett stämjärn.
En stock är dålig över ett fönster och behöver bytas, ca 1,5m.
[bild]
Bild på södersidan som är sämst.
Tankar utvändigt:
Vill ej tilläggsisolera pga takutsprång/kostnad.
Behålla eller ta bort gammal panel? (lockläckt samt röta i nederkant får givetvis avlägsnas)
Vindpapp, asfaboard eller annan typ av duk?
Vill ha stående panel med lockläckt, hur sätter jag reglar för luftspalt och spikläckt beroende på om jag behåller eller tar bort gammal panel?
Tankar invändigt:
Tretex får sitta kvar.
Ny el ska dras och fällas in så har tänkt på följande alternativ:
22mm brädor, osb, gips.
45mm regel, osb, gips. (vägg kan rätas upp)
45mm regel, 45mm isolering (linskiva eller liknande naturmaterial) osb, gips.
45mm regel, 45mm linskiva, diffusionsspärr, osb, gips.
Vad är bäst eller fler alternativ?
Innerväggar blir fråsta spår och gips direkt på.
Kan tillägga att vi snart lägger nya tegelpannor och kommer att isolera taket så det blir öppet till nock på andra våning. Diffspärr, cellulosa fiber, luftspalt är en tanke.
Mycket tacksam för svar och rekommendationer.
Ingen ångspärr, du förstör huset,huset är byggt för att andas så allt som gör att det blir tätt kommer att förstöra huset
Dag att väcka denna tråd. Jag har samma projekt, byta fasadpanel på ett gammalt hus där brädorna står direkt på timmerstockorna.J jonatan86 skrev:Tack för ett bra svar!
Att inte fräsa spår köper jag. Golven är fina så de vill jag inte röra men väggar och tak blir nya ytskikt på så där finns chans att dra el. All el måste bytas så det blir en del dragning.
Mycket möjligt att timret är 6" Har bara grovmätt huset då vi inte har tillträde än på någon vecka.
Skulle säga att det finns många ställen, framförallt på syllstock där det är ca 2cm som är mjukt/rötet. Kan jag låta det vara som det är eller måste man hugga bort det dåliga?
Måste man inte dreva både utifrån och inifrån samtidigt för att undvika snedställning?
Just nu är ytterpanel direkt på timret och bygger bara ut brädans tjocklek ~25mm.
Om jag går på ditt förslag blir det ca: 45 regel, 10? skiva, 10 distans luftspalt, 28 spikläckt, 22 panel. totalt 115mm, ca 90mm mer än idag vilket är ok men jag får nog sätta de nya fönstren lite längre ut.
Eller förstår jag dig fel?
Är det inte enklare att isolera lite invändigt om jag nu ändå vill ha lite utrymme i yttervägg för ny el?
Om ens isolering är nödvändigt. Läste någonstans att timret motsvarar ca 50mm isolering så 45mm extra bör ju göra någon skillnad iaf. Om jag ändå reglar invändigt för elen så kan jag lika väl ta 45 regel så en isolering får plats.
Hur ska jag tänka med det nya badrummet? Ska det vara någon invändig luftspalt eller liknande bakom kakel och tätskickt?
hur ska man göra det? Reglar för att få luftspalt osv. Flytta fönstren? Helst så vill jag dela bytet, inte allt på samma sommar, det är mest en sida som måste bytas, de andra kan bytas senare. Eftersom huset har englasfönster så tänkte vi byta ut några fönster, kanske bästa byta fasaden först och fönster sedan eller bara byta salningen?
Medlem
· Västernorrland
· 10 857 inlägg
om du ska ha luftspalt eller inte beror mycket på vad du ska måla med sen. Ska du ha slamfärg eller linoljefärg så kan man göra lika som tidigare, dvs utan spalt. Andra moderna tätare färger kräver luftväxling så trät kan torka.