6 248 läst · 70 svar
6k läst
70 svar
Vad pratar elektrikern om?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 450 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 450 inlägg
Åh, kanske mitt fel. Klart det var grävning jag refererade över.
Men det var ju du som började prata om måttsatser!
Killen som grävde ner min inkommande el från stolpen med ett förberedande 50mm gult tomrör sa att ca 50 meter i timmen skulle man klara av som standard på 60cm djup som grävmaskinist.
Vad vet jag, jag är ju bara en enkel rörkrökare!
[END OffTopic]
Men det var ju du som började prata om måttsatser!
Killen som grävde ner min inkommande el från stolpen med ett förberedande 50mm gult tomrör sa att ca 50 meter i timmen skulle man klara av som standard på 60cm djup som grävmaskinist.
Vad vet jag, jag är ju bara en enkel rörkrökare!
[END OffTopic]
Redigerat:
Renoverare
· Kalmar
· 2 825 inlägg
Fick 1 av 10 rätt, men ändå fick jag alla svar gröna hur går det ihop?
Sista frågan och grävdjup var kluriga.
Sista frågan och grävdjup var kluriga.
Medlem
· Västerbotten
· 887 inlägg
Av alla hantverkartyper verkar elektriker vara den grupp som är mest lättillgängligt på det här forumet.
F fsn skrev:Absolut. Kan nån redogöra för reglerna angående förläggningsdjup och vad som gäller. Både på egen och allmän mark? Trodde det var 60cm i gata/allmän mark och 40cm på tomt. Sen googlade jag fram nåt om 55cm som Sydkraft skrev nåt om?????
Vad gäller?
Lite urgent då jag har en debatt med ett kraftbolag som har en kabel på 35cm förläggningsdjup helt utan skyddsrör.
Enligt EBR som är en typ av standard mellan elbolagen via svensk energi så är det 30cm i tomt för LSP=upp till 1000V. sen är det 0,5 som är lägst för upp till 24kV, men den läggs oftast med ett djup på 0,7. och lsp med 0,5 om de ej ligger i samma schakt. ligger de i samma är det djupaste måttet som gäller.
Tack för det.T tomjakob skrev:Enligt EBR som är en typ av standard mellan elbolagen via svensk energi så är det 30cm i tomt för LSP=upp till 1000V. sen är det 0,5 som är lägst för upp till 24kV, men den läggs oftast med ett djup på 0,7. och lsp med 0,5 om de ej ligger i samma schakt. ligger de i samma är det djupaste måttet som gäller.
Vet du vad som gäller utanför tomt? Vi har en installation med matningskabel till en fastighet som ligger i ett område som det mycket väl skulle kunna grävas i i framtiden. Det är inte inne på tomtmark. Är i anslutning till (tvärs) asfalterad väg och ett kulverterat dike. Kablarna ligger helt oskyddade utan nåt mer än en gul visuell plastremsa, kabeln ligger på ca 30-35cm djup dikt an mot kulvertrör. Inget kabelrör eller nåt annat sten/grävskydd. Är mycket nyfiken på vad som gäller eller vad som är praxis bland våra elnätbolag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 401 inlägg
EBR KJ 41:09 som jag har ett utdrag ifrån säger detsamma som SS 437 01 37, dvs lite förenklat
35 cm i mark utan jordbearbetning och
55 cm i jordbruksmark, under och längs med vägar
Grundare utförande kräver förstärkta rör.
35 cm i mark utan jordbearbetning och
55 cm i jordbruksmark, under och längs med vägar
Grundare utförande kräver förstärkta rör.
Administrator
· Skåne
· 6 536 inlägg
Jag fick 8 av 10. Trodde också det var 40 cm grävdjup på tomten och har heller aldrig en elektriker säga tungsten.