5 877 läst · 14 svar
6k läst
14 svar
Frysskåp - felsökning
Hej,
Jag har problem med mitt frysskåp.
Det är ett Elektro Helois FG3471X (produktnummer 922457126). Skåpet är ca 4-5 år gammalt. För ett tag sedan upptäckte vi att brödet inte längre var genomfruset. Vi körde då igång nedfrysningsläget varvid temperaturen i frysen går ner och brödet blev "hårt" igen. Jag har mätt temperaturen (trådlös givare placerade i låda näst längst ner, mäter alltså lufttemp i fryslåda) när nedfrysningsläget är på och efter något dygn ligger tempen på ~-30 grC (tar det för lång tid map givarens placering?). När så nedfrysningsläget slås av, ökar temperaturen i frysen igen. I helgen började frysen larma då min mätning ligger på ~-16 grC. Vid kvittering av larmet på skåpet visades under ett par sekunder en uppmätt temperatur (enligt instruktionsboken) på ~-6 grC.
Invändigt i toppen sitter ju själva fryspaketet med en fläkt. Kan fläkten vara kass (för långsam nedfrysning?). Det är torrt och ej någon isbildning i skåpet (dock ej kollat i kylpaketet). Kan det vara någon temp-givare som är kass?
Tacksam för idéer och hjälp! Hänvisa gärna till sprängskiss på https://shop.electrolux.se/search?q=:relevance:pnc:92245712600.
Jag har problem med mitt frysskåp.
Det är ett Elektro Helois FG3471X (produktnummer 922457126). Skåpet är ca 4-5 år gammalt. För ett tag sedan upptäckte vi att brödet inte längre var genomfruset. Vi körde då igång nedfrysningsläget varvid temperaturen i frysen går ner och brödet blev "hårt" igen. Jag har mätt temperaturen (trådlös givare placerade i låda näst längst ner, mäter alltså lufttemp i fryslåda) när nedfrysningsläget är på och efter något dygn ligger tempen på ~-30 grC (tar det för lång tid map givarens placering?). När så nedfrysningsläget slås av, ökar temperaturen i frysen igen. I helgen började frysen larma då min mätning ligger på ~-16 grC. Vid kvittering av larmet på skåpet visades under ett par sekunder en uppmätt temperatur (enligt instruktionsboken) på ~-6 grC.
Invändigt i toppen sitter ju själva fryspaketet med en fläkt. Kan fläkten vara kass (för långsam nedfrysning?). Det är torrt och ej någon isbildning i skåpet (dock ej kollat i kylpaketet). Kan det vara någon temp-givare som är kass?
Tacksam för idéer och hjälp! Hänvisa gärna till sprängskiss på https://shop.electrolux.se/search?q=:relevance:pnc:92245712600.
Redigerat:
förmodligen fel på tempgivaren eller termostaten. När man slår på snabbinfrysningen kopplar man förbi termostaten så att kompressorn går hela tiden.
Om det är samma tempgivare som används för att styra kompressorn och för att larma vid hög temp så borde iallafall den funka.
Om det är samma tempgivare som används för att styra kompressorn och för att larma vid hög temp så borde iallafall den funka.
Jag är enig i ditt resonemang gällande snabbinfrysning. Finns det både tempgivare och/eller termostat? Från panel är det digital inställning av önskad temp i frysen (börvärde). På reservdels-sidan enligt ovan finner jag två produkter under kategorin "termonstat" (jag har försökt finna fler under sprängskisser och genom att gå igenom de reservdelar som finns tillgängliga).
Kan det vara någon av ovan som är kass? Eller någon annan givare jag ej funnit?
- "Värmesäkring till frysskåp" (2426484172) - Skydd av kompressor? Placering på kylpaket? Position 22 på sprängskiss "Kylsys".
- "SENSOR,KPL" (2085614127) - Analog tempgivare? Den som ger är-värde och som larmar? Position 53 på sprängskiss "Kylsys".
Kan det vara någon av ovan som är kass? Eller någon annan givare jag ej funnit?
Jag tror inte att temperaturen ändras i frysen då jag ändrar börvärdet, eftersom den verkliga tempen i frysen sjunker bra under börvärdet (se ovan då den uppmätta tempen ökat till -6 grC och larmat ovan, då frysen var i normalt driftsläge).
Vore tacksam för input gällande vilket mätelement som kan vara kass.
Vore tacksam för input gällande vilket mätelement som kan vara kass.
Om det bara finns en tempgivare som används både för driften och för att larma så verkar det som att styrenheten har gått sönder. Man kan ju koppla ur givaren och mäta resistansen vid ett par kända temperaturer för att försäkra sig om att den fungerar. Men då måste man veta vad det är för typ av givare och vilken karaktäristik den har (förmodligen ett NTC-motstånd).
Aktuell mätning i frys visar -10 grC. Kylfläkt går ej.
Ja, det låter som en tänkbar orsak att det kan vara något fel på styrkortet. Aktuellt fenomen jag upplever kan kanske ha att göra med felaktig mätning av temperatur (givare)? På reservdelslistan finner jag tyvärr ingen lämplig artikel, typ NTC-motstånd som useless nämner.
Dock märkligt att kylning funkar då snabbinfrysningen går igång, vilket borde betyda att utgång från styrkort att starta kompressor bör då vara ok (samt kretsar som skyddar kompressorn)?
Ja, det låter som en tänkbar orsak att det kan vara något fel på styrkortet. Aktuellt fenomen jag upplever kan kanske ha att göra med felaktig mätning av temperatur (givare)? På reservdelslistan finner jag tyvärr ingen lämplig artikel, typ NTC-motstånd som useless nämner.
Dock märkligt att kylning funkar då snabbinfrysningen går igång, vilket borde betyda att utgång från styrkort att starta kompressor bör då vara ok (samt kretsar som skyddar kompressorn)?
Det är fläkten eller i värsta fall läcka men i ditt fall låter det som fläkt
Ingen termostat
Överhettnings skydd är till för avfrostningen mm.
Det finns två givare, en för temperaturhållning och en för avfrostning
Fläkten skall höras och stanna då dörren öppnas
Du kan alltid prova attmanuellt frosta av ett par dagar i fall det bara är att fläkten frusit fast.
Ingen termostat
Överhettnings skydd är till för avfrostningen mm.
Det finns två givare, en för temperaturhållning och en för avfrostning
Fläkten skall höras och stanna då dörren öppnas
Du kan alltid prova attmanuellt frosta av ett par dagar i fall det bara är att fläkten frusit fast.
elektroluxaren; Du menar att fläkten inte alltid går igång pga att den är defekt eller frusit fast på något vis? Vanligt att den bara går "ibland"?
Jag är ganska säker på att fläkten går även då skåpet är öppet. Det finns ingen dörrgivare (åtminstone ingen mekanisk som på dess kompis bredvid [kylskåpet]) vad jag kan se. Kanske någon beröringsfri, men hittar ingen sådan givare bland reserverdelar elux-sidan.
Hur kommer det då sig att tempen i frysen sjunker då man startar snabbinfrysning (52h körning enligt manual)? Fläkten bör ju onekligen starta då. Och gör den det vid snabbinfrysning, borde den ju även starta vid normal drift!?
Jag är ganska säker på att fläkten går även då skåpet är öppet. Det finns ingen dörrgivare (åtminstone ingen mekanisk som på dess kompis bredvid [kylskåpet]) vad jag kan se. Kanske någon beröringsfri, men hittar ingen sådan givare bland reserverdelar elux-sidan.
Hur kommer det då sig att tempen i frysen sjunker då man startar snabbinfrysning (52h körning enligt manual)? Fläkten bör ju onekligen starta då. Och gör den det vid snabbinfrysning, borde den ju även starta vid normal drift!?
på detta skåp är "fläkt givaren" bortrationaliserad. fläkten går då även om dörren är öppen.
du kan ej heller få larm för öppen dörr.
luftsensorns placering gör att skåpet tror att det har rätt temp när fläkten inte går.
fläkten går inte när skåpet är under avfrostning.
fläktmotorn kan kärva.
om avfrostningen har klickat så kan fläkten frusit fast eller så är det fullt av is/snö i förångaren så att luftcirkulationen hämmas.
man kan ju alltid prova att koppla ifrån skåpet helt från el matningen en liten stund och se om det gör en avfrostning .
du kan ej heller få larm för öppen dörr.
luftsensorns placering gör att skåpet tror att det har rätt temp när fläkten inte går.
fläkten går inte när skåpet är under avfrostning.
fläktmotorn kan kärva.
om avfrostningen har klickat så kan fläkten frusit fast eller så är det fullt av is/snö i förångaren så att luftcirkulationen hämmas.
man kan ju alltid prova att koppla ifrån skåpet helt från el matningen en liten stund och se om det gör en avfrostning .
elektroluxaren; Du nämner luftsensorn (och dess placering). Syftar du på "SENSOR, KPL" (2085614127, pos 53) enligt #3 ovan? Enligt sprängskiss är den då placerad strax innanför gallret vid kylpaketet (evaporatorn). (Hur kan styrenheten mäta korrekt temp i skåpet när kylfläkten går om tempgivaren är placerad i det kylda luftflödet?)
Att bryta spänning en stund och sedan starta om innebär att en avfrostning kommer att genomföras? Mellan tummen och pekfingrit, vad tar en sådan avfrostningscykel? Hur märker man om en avfrostning påbörjas? Detta kan vara värt att prova innan jag tömmer hela frysen (som nu är välfylld) och avfrostar hela skåpet en dag.
Min trådlösa tempgivare är placerade i en låda näst längst ner i frysen. Om frysskåpets givare är placerad i skåpets topp och frysens temp-reglering är OK, hur mycket bör de diffa (tex strax efter att kylfläkten stannat efter en kylkörning)? Syftar på skillnad i placering. Jag vill veta hur hur jag ska bekräfta att skåpet är OK (eller inte) annat än att bedöma det infrysta brödets hårdhet (måttligt ovetenskapligt).
Att bryta spänning en stund och sedan starta om innebär att en avfrostning kommer att genomföras? Mellan tummen och pekfingrit, vad tar en sådan avfrostningscykel? Hur märker man om en avfrostning påbörjas? Detta kan vara värt att prova innan jag tömmer hela frysen (som nu är välfylld) och avfrostar hela skåpet en dag.
Min trådlösa tempgivare är placerade i en låda näst längst ner i frysen. Om frysskåpets givare är placerad i skåpets topp och frysens temp-reglering är OK, hur mycket bör de diffa (tex strax efter att kylfläkten stannat efter en kylkörning)? Syftar på skillnad i placering. Jag vill veta hur hur jag ska bekräfta att skåpet är OK (eller inte) annat än att bedöma det infrysta brödets hårdhet (måttligt ovetenskapligt).
sensor kpl sitter i luftströmmen för returen, datorn approximerar därefter matvarornas temperatur.
OM ditt skåp gör som övriga så startar det efter återställning av elmatning och genomför en avfrostning efter 12 minuter, då stannar fläkten, avfrostningen pågår till "Värmesäkring till frysskåp" (2426484172) - Position 22 på sprängskiss löser för 8C.
kolla innan om du ser någon frost innanför gallret och jämför efteråt.
ingen skillnad = fel i avfrostnings kretsen.
När ditt skåp fungerar korrekt skall det hålla samma temp i hela utrymmet dvs ingen diff uppe som nere. däremot är det inte säkert att visad temp på skåpet är samma som din trådlösa visar då din givare ligger i luften och skåpet visar matens inre temperatur. misstänker att din givares temp är ett par minus lägre än skåpets.
Förresten visar skåpet aktuell temperatur? eller är det bara börvärde? Electrolux tog nämligen bort visandet av aktuell temperatur då displayerna flyttades till dörren.
brödets hårdhet är perfekt att kolla i vilken frys som helst om man inte har termometer.
OM ditt skåp gör som övriga så startar det efter återställning av elmatning och genomför en avfrostning efter 12 minuter, då stannar fläkten, avfrostningen pågår till "Värmesäkring till frysskåp" (2426484172) - Position 22 på sprängskiss löser för 8C.
kolla innan om du ser någon frost innanför gallret och jämför efteråt.
ingen skillnad = fel i avfrostnings kretsen.
När ditt skåp fungerar korrekt skall det hålla samma temp i hela utrymmet dvs ingen diff uppe som nere. däremot är det inte säkert att visad temp på skåpet är samma som din trådlösa visar då din givare ligger i luften och skåpet visar matens inre temperatur. misstänker att din givares temp är ett par minus lägre än skåpets.
Förresten visar skåpet aktuell temperatur? eller är det bara börvärde? Electrolux tog nämligen bort visandet av aktuell temperatur då displayerna flyttades till dörren.
brödets hårdhet är perfekt att kolla i vilken frys som helst om man inte har termometer.
Kyld luftström transporteras av fläkt med början upptill i bakkant och vidare ner på alla lådors baksida. Värmd luftström sker mellan lådors framkant och dörren uppåt mot intaget i fronttoppen (vid gallret) där sensor kpl är placerad? Styrkort gör sedan beräkning utifrån temp (även fuktighet?) som sensor ger? Har jag fattat det korrekt?
I panelen i skåpsdörren visas endast börvärde (tyvärr). Enda tillfälle som aktuell temp visas är ett par sekunder i samband med att kvittering av hög-tempslarm.
Den trådlösa givaren är ju inte säkert att den visar korrekt/samma som frysskåpets (är en utomhusgivare, temp och rel. fuktighet till en Oregon Scientific väderstation). Däremot vill jag att den ska visa hyffsat jämt under något dygn och även hyffsat lika i hela frysen (i både hög och lågt frysfack).
Vid avfrostning, värms även fläkten så att eventuell isbildning (som kanske stör fläkten) även smälter? Hur ofta (i normalfallet) gör skåpet avfrostning?
Ska hem och testa ikväll. Tack electroluxaren och useless före era svar hitintills! Återkommer med resultat (och troligen fler frågor).
I panelen i skåpsdörren visas endast börvärde (tyvärr). Enda tillfälle som aktuell temp visas är ett par sekunder i samband med att kvittering av hög-tempslarm.
Den trådlösa givaren är ju inte säkert att den visar korrekt/samma som frysskåpets (är en utomhusgivare, temp och rel. fuktighet till en Oregon Scientific väderstation). Däremot vill jag att den ska visa hyffsat jämt under något dygn och även hyffsat lika i hela frysen (i både hög och lågt frysfack).
Vid avfrostning, värms även fläkten så att eventuell isbildning (som kanske stör fläkten) även smälter? Hur ofta (i normalfallet) gör skåpet avfrostning?
Ska hem och testa ikväll. Tack electroluxaren och useless före era svar hitintills! Återkommer med resultat (och troligen fler frågor).
Orsak till fel var glapp i ändhylsa som var nedtryckt i snabbkopplings-kontakt på kabel mellan kretskort (under frysskåpet) och kabel till tempgivare. Tillverkningsfel/montagefel?
Det tog firma som vi anlitat för reparationen tre (3!) besök att identifiera detta. Första besök bestod av "felsökning" där de tittade på panelen och de bilder jag skrivit ut (ingen fysisk undersökning mao). Vid andra tillfället bytte de temp-givaren. Vid tredje tillfället skulle kretskortet bytas, men firman hade beställt fel kort så det passade inte. I samband med det sista besöket fann reparatören att det var kabelbrott på temp-givaren till kretskortet.
Behöver jag nämna att hela processen med den här firman har tagit fem (5!) veckor...!?
Fakturan har inte kommit än, men de kan inte räkna med att få betalt för mer än ett besök och två skarvhylsor. Max.
Det tog firma som vi anlitat för reparationen tre (3!) besök att identifiera detta. Första besök bestod av "felsökning" där de tittade på panelen och de bilder jag skrivit ut (ingen fysisk undersökning mao). Vid andra tillfället bytte de temp-givaren. Vid tredje tillfället skulle kretskortet bytas, men firman hade beställt fel kort så det passade inte. I samband med det sista besöket fann reparatören att det var kabelbrott på temp-givaren till kretskortet.
Behöver jag nämna att hela processen med den här firman har tagit fem (5!) veckor...!?
Fakturan har inte kommit än, men de kan inte räkna med att få betalt för mer än ett besök och två skarvhylsor. Max.
Liknande trådar
-
Felsökning och ersättare til Uponor Smartrix R-167?
Värme allmänt -
Felsökning Husqvarna frysskåp (Electrolux FZFF250) frysskåp - automatisk avfrostning fryser igen
Vitvaror -
Elradiator - felsökning
El -
Vilka integrerade frysskåp för underbänk- placering passar IKEA?
Kök -
Felsökning kyl-frysskåp! Varför varm kyl men opåverkad frys?
Vitvaror