Jckssn Jckssn skrev:
Är du nöjd med patronfilterlösningen till spånsugen?
Jag antar att du har sett min tråd om montaget, annars finns den här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/eftermontera-patronfilter-pa-spansug.179807/

På senare tid så har jag faktiskt dessutom lyckats fylla några säckar och jag är fortfarande riktigt nöjd med hur bra det fungerar. Nu har jag inte gjort några mätningar men jag upplever inte att spånsugen är en källa till fint damm i luften. (Bortsett från de gånger en säck har gått sönder - det är numera slut med återanvändningen av säckar.)

Däremot så har jag börjat få problem med att få tätt runt själva säcken på senare tid. Jag tror det är en liten knäck på spännbandet precis vid spännet som är problemet men jag har inte lyckats hitta någon bra lösning på det ännu. Får kanske bli en separat tråd om det...
 
  • Gilla
Jckssn
  • Laddar…
jac jac skrev:
Jag antar att du har sett min tråd om montaget, annars finns den här:
[länk]

På senare tid så har jag faktiskt dessutom lyckats fylla några säckar och jag är fortfarande riktigt nöjd med hur bra det fungerar. Nu har jag inte gjort några mätningar men jag upplever inte att spånsugen är en källa till fint damm i luften. (Bortsett från de gånger en säck har gått sönder - det är numera slut med återanvändningen av säckar.)

Däremot så har jag börjat få problem med att få tätt runt själva säcken på senare tid. Jag tror det är en liten knäck på spännbandet precis vid spännet som är problemet men jag har inte lyckats hitta någon bra lösning på det ännu. Får kanske bli en separat tråd om det...
Jo snubblade över den tråden för ett tag sen men då den var så gammal lyfte jag inte och frågade hur det fungerat sen dess, nu när jag såg spåsugen på bild igen med samma filterlösning var jag tvungen att fråga!
Tack för svaret :)
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
heos
Det går lite trögt men har monterat ihop en ny hallmöbel och börjat fixa med lucka och lådfronter. Klart vilken vecka som helst 8)
 
  • En ny ihopmonterad hallmöbel som saknar fronter, med en öppen låda framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit hallmöbel under montering med öppen lucka i MDF och verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jckssn och 5 till
  • Laddar…
Två verktyg har fått tjäna idag!

- Handhyveln har riktat det sista bordsbenet till min arbetsbänk! Det är typ ett år sedan jag började med bygget, inser jag...
- Insexnyckeln har hjälpt mig rensa avlopp i badrummet. Mindre kul.
 
P pyro skrev:
Grattis Jac. Den blev man lätt avis på. Se till att slita ordentligt på den nu.
Det kan nog behövas...inte ens inkörd än. Vi satte en morsekona med B18-kona i andra änden och mätte så långt ner på konan vi kunde. Visst fanns det run-out, men inte så mycket: totalt 0,01mm, dvs 0,005 åt varje håll. Så kraven på Jacs alster har naturligtvis höjts rejält nu:)
 
  • Gilla
jac och 4 till
  • Laddar…
Härlig tråd o läsa detta! Nykomling här men börjat fastna helt i detta forumet. Intresse för träarbete/snickerier har bara växt mer och mer..sen är det ju jäkligt roligt med verktyg i alla dess former :D ser att det är fler än jag som bygger massa konstig arbetsbänkar hehe, vet inte vad man ska kalla detta men en såg/fräs/arbetsbänk under uppbyggnad iafl för en simpel hobbysnickare :) Hemmabyggd multifunktionell arbetsbänk för hobbysnickare med hålmönster och inbyggda verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RmK_71 och 12 till
  • Laddar…
Snyggt Chrille! Och välkommen!
 
Det är ju så kul att tälja, men nu måste jag sluta. Torr körsbär är bra hårt alltså, men jag SKA få till en smörkniv.
En påbörjad handtäljd smörkniv av körsbärsträ placerad på en träklots, bredvid en täljkniv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 3 till
  • Laddar…
Snida smörknivar är avkoppling :)
Skönt i händerna att få forma trä fritt en liten stund efter jobbet.
Började med att såga till några kilar.
Träkilar av poppel på ett arbetsbord inför tillverkning av smörknivar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter en vända med bandsåg, grovformning i kantputs, slutlig formning med kniv, putsning med 120papper, vätning och slutputs med 240 blev det så här.
Handsnidade smörknivar i poppelträ med rejäla skaft, formade och putsade, uppställda på bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att utgå från en kil gör skaften rejäla att hålla i.
Med lite experimenterande ang viktfördelning så gick de att ställa upp. Slipper grisa ner genom att lägga ifrån mig smörspackeln i fortsättningen :)

Mvh Findus

PS.Träslag poppel från spillådan DS.
 
  • Gilla
jonmo och 10 till
  • Laddar…
S
S Skooda skrev:
Ordning och reda på gång:) @Frustrator ;)
uppmärkning:)
En träbit med uppmärkta siffror 40, 60, 80, 120, 180, 240, 320, 400 i sekvens, troligen för mätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Daniel_N och 5 till
  • Laddar…
arbogafot.jpg

Underrede till pelarborrmaskinen. Hade nog inte tänkt mig en sådan mörk nyans på hammarlacken, så kan det gå... Kommer finnas möjlighet att låsa maskinen i golvet genom att skruva ner M10:surprised:r.

Avslutade med att elda upp 400 spänn elektronik...
 
  • Gilla
Seglartokig och 2 till
  • Laddar…
phl phl skrev:
[bild]

Underrede till pelarborrmaskinen. Hade nog inte tänkt mig en sådan mörk nyans på hammarlacken, så kan det gå... Kommer finnas möjlighet att låsa maskinen i golvet genom att skruva ner M10:surprised:r.

Avslutade med att elda upp 400 spänn elektronik...
Fint o smäckert som vanligt! Handtag att lyfta upp maskinen?

Flög du in med den ena drönaren i den andra eller hur eldade du?
 
Ola C Ola C skrev:
En Incahyvel, en Peugout 406a med strippade dragkroksgängor och en VW transportbil som inte startar finns alla snart på blocket till bästa kompis pris
Ni som sitter o uppdaterar blocketsidan dagarna i ända kan sluta, lessen att göra er besvikna. Enligt min högst pålitliga lokala bilmekaniker köpte han VW bussen för oslagbart bästa kompis +moms o skattad o klar pris av en skäggprydd herre redan innan den nådde blocket...

...och Incahyveln lämnade verkstan igår.

Bara Peugouten kvar alltså, med nybegagnad kylare håller den nog några år till så jag behåller den.
 
Redigerat:
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Ni som sitter o uppdaterar blocketsidan dagarna i ända kan sluta, lessen att göra er besvikna. Enligt min högst pålitliga lokala bilmekaniker köpte han VW bussen för oslagbart bästa kompis +moms o skattad o klar pris av en skäggprydd herre redan innan den nådde blocket...

...och Incahyveln lämnade verkstan igår
Så du menar att jag som suttit och tryckt uppdatera på blocket var 5e minut har gjort det helt i onödan?? :(
 
[
Frustrator Frustrator skrev:
Så du menar att jag som suttit och tryckt uppdatera på blocket var 5e minut har gjort det helt i onödan?? :(
Kom vi inte fram till i andra tråden att din verkstad är satt på köpstopp tills vidare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.