köpte ny diskmaskin för 2 mån sedan, Husquarna GHE612CB3.
Diskmaskinen luktar illa. Har kört program på 65 eller 70 grader. Bättre i några timmar men lukten kommer inom en dag. Inte ens mina soppor luktar och min förra diskmaskin luktade inte. Diskar varannan dag. Finns alltid vatten i tråget. Ska det vara så och är det det som luktar? Hur blir jag av med lukten? Som sagt, Maskinen är ny och dessutom har jag även kört speciell diskmaskinrengöring.

BirgitS
Silvia Silvia skrev:
köpte ny diskmaskin för 2 mån sedan, Husquarna GHE612CB3.
Diskmaskinen luktar illa. Har kört program på 65 eller 70 grader. Bättre i några timmar men lukten kommer inom en dag. Inte ens mina soppor luktar och min förra diskmaskin luktade inte. Diskar varannan dag. Finns alltid vatten i tråget. Ska det vara så och är det det som luktar? Hur blir jag av med lukten? Som sagt, Maskinen är ny och dessutom har jag även kört speciell diskmaskinrengöring.
Hej och välkommen till forumet!

Hur är det med anslutningen av diskmaskinens avloppsslang, är den ansluten innan ett vattenlås?

Har du kollat om det finns fett och gamla matrester i det filter som brukar sitta i botten på maskinen? Går att göra rent med hett vatten och diskmedel om det sitter något illaluktande där.

BirgitS BirgitS skrev:
Hej och välkommen till forumet!

Hur är det med anslutningen av diskmaskinens avloppsslang, är den ansluten innan ett vattenlås?
Ja, det är den!

P Pin skrev:
Har du kollat om det finns fett och gamla matrester i det filter som brukar sitta i botten på maskinen? Går att göra rent med hett vatten och diskmedel om det sitter något illaluktande där.
Inga matrester, ingen fett, bara så där 3 cm vatten i botten.

Stefan N Stefan N skrev:
Går ju sätta in luftfräschare i maskin. [länk]
Kanske det blir det till slut, men vill förstå. Aldrig råkat ut för detta och ändå haft 5-6 diskmaskiner under mitt liv.

A
Det kommer troligen in avloppsvatten från vattenlåset
Prova att monter upp a-slangen högre än diskhoarna

• Gilla
Jeppeved och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Det kommer troligen in avloppsvatten från vattenlåset
Prova att monter upp a-slangen högre än diskhoarna
Det kan vara detta. Justerade dragningen och körde diskmaskin. Verkar bättre. Håller tummarna nu kommande 2 dagar. Tack för tipset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.