Måste ju finnas fler än jag som gillar julen härinne?
Då tycker jag vi kan posta lite roliga, mysiga, juliga saker i denna tråd..

- Brukar ni göra något speciellt till jul?
- Snickra/pyssla ihop julbockar?
- Sätta upp julbelysningar?
- Andra arrangemang?
- Ute .. inne?

Kanske ni rent av hittat på/tillverkat nått eget som ni sätter upp vid jul? (stor träljusstake ute på väggen tex, skyltar osv)

Kom igen nu..

JULANDA boys and girls :heart:
 
  • Gilla
Pagno och 1 till
  • Laddar…
Bara för att börja med nått, så blir det ett småkul pysseltips till pynt/gran ..

DIY-instruktioner för att göra en julgransdekoration med vita sugrör och en skumplastboll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Älskar julstämning och jul men brukar inte orka julpynta så mycket. Det är ett heltidsjobb att bara hålla någelunda städat när man har småbarn... :sleep:
 
Här är en till som gillar julen. Traditionerna är:

- Baka pepparkakor med sonen hemma hos mormor i Småland
- Hänga upp adventsstjärnor i växthuset och adventsljusstakar inne i huset
- Julbelysning på balkongräcket och i en buske
- julkrans på ytterdörren
- Ibland blir det ett prefab pepparkakshus (förra året kraschade vi det innan det var färdigbyggt och det blev inte av att vi köpte nytt)
- lussekattsbak
- julgodis
- med mera

Jag får återkomma med bilder när det sätter igång ...
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
S johd01 skrev:
Älskar julstämning och jul men brukar inte orka julpynta så mycket. Det är ett heltidsjobb att bara hålla någelunda städat när man har småbarn... :sleep:
Man brukar ha fått ihop en del när väl julen är här, även när man inte känner att man har tiden :) Man behöver ju inte ha tomtar i varje hörn för att det ska kännas juligt..

Förra året hade jag inte mycket framme (jag brukar ha massor..) men det var mycket annat i livet just då och jag var nöjd med typ en tomte en ljusstake.. och så min viktigaste (numer julgrej..) flaggstångsbelysning :)

Är småbarnen i pysselålder, eller är de för små än så länge?
 
JULPYSSEL TILL TRÄDGÅRDEN: Om ni har några skrangliga, slitna bildäck liggandes i trädgården.. så kommer här ett lite juligt tips om vad ni kan göra med dem :)

Återvunna bildäck målade vita staplade för att likna snögubbar med hattar och dekorationer som knappar och armar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(lånad bild)
 
  • Gilla
Annelie Carlsson och 8 till
  • Laddar…
JULPYSSEL / INSPIRATION: Har du något fönster (med eller utan glas) över kan detta vara ett roligt sätt att "pyssla till det" inför julen..

Gammalt fönster omvandlat till julpynt med målade snögubbar och texten "LET IT SNOW".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
PYSSELTIPS:

Attans att jag inte visste om detta innan jag rensade bort dem i trädgården tidigare.. måste kolla om jag kan hitta någon kvarvarande liten "alliumboll" någonstans.. perfekt julpynt (både inom och utomhus) (y)

Spraymålning av alliumblommor till vita julgranskulor och dekoration i vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Nu är det väl snart dags att börja öva:
 
  • Gilla
Martin.ke och 5 till
  • Laddar…
T
Postade detta i "Vad har du gjort med ditt hus idag"-tråden, helt ovetandes om denna tråds existens, men självklart ska det ju postas här :)

Höjden av fåneri!
Jag hatar julpynt över lag, så självklart va jag ju tvungen att överkompensera för det genom att göra en 1,5m hög adventsljusstake!
Själva "lågan", överdelen av ljusen samt en fot som håller ljusen i lådan är 3D-printade i Colorfabb naturell och vit.
En bit 20mm VP-rör svartmålat som veke, och en 4W G4 LED i vardera ljus.
Vitmålat 110mm avloppsrör som själva ljuset.
Lådan är gjord i spillvirke från badrumsrenoveringen (plyfa)

Hade jag haft tid till det så hade jag satt en switch på respektive ljus så jag kunnat tända ett och ett men det får va för den här gången :)

En hemgjord adventsljusstake med 3D-printad topp på ett vitmålat avloppsrör och svartmålad veke i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1,5m hög hemmagjord adventsljusstake med upplyst 3D-printad låga och VP-rörsveke, i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjord adventsljusstake på 1,5 meter med vita 3D-printade "lågor" och ljus, placerade i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjord adventsljusstake med två överdimensionerade ljus och 3D-printade delar i ett verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjord 1,5m hög adventsljusstake med vita 3D-printade detaljer i en verkstadslokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmagjord 1,5m hög adventsljusstake med 3D-printade detaljer och LED-belysta "lågor", placerad utomhus i mörker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Piranboll och 46 till
  • Laddar…
Perfekt julbelysning för trädgården! (y)
 
T Thullen skrev:
Själva "lågan", överdelen av ljusen samt en fot som håller ljusen i lådan är 3D-printade i Colorfabb naturell och vit.
Mycket elegant, särskilt lågan! Varför inte posta på Thingiverse?
 
T
M mumiemonstret skrev:
Mycket elegant, särskilt lågan! Varför inte posta på Thingiverse?
Det kan mycket väl komma ut på thingiverse.
Men avloppsrör och VP-rör i rätt dimension är sällan tillgängliga utanför Sverige, och medför därmed ofta frågor om vad folk kan använda istället, vilket jag inte vet eftersom jag inte har koll på vad som finns där de bor ;)
Men helt klart kan ljusen läggas ut med tydlig beskrivning på förutsättningarna att göra klart dem :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.