24 278 läst · 71 svar
24k läst
71 svar
Masonit och tätt tak i diffusionsöppen isolering?
Blir det torrare inne menar du? Så länge det är varmare inne så kommer det att medföra ett högre ångtryck. Inneluften är uteluft som värmts upp och tillförts fukt via matlagning mm. Den är med andra ord fuktigare än uteluften.
Det har man en ytterpanel som stoppar.
Varför inte?K Kallebo skrev:
Jag måste säkerställa att ånggenomträngningen är 10 ggr större i första ångbromsen jämfört med vindskyddet. Det måste ju gå att hitta siffror på sådant eftersom det krävs av konstruktionen.
@arkTecko Jag har läst på lite om T-emballage och tycker den verkar vara en riktigt bra produkt. Vet du om du hade ångbroms eller ångbroms variabel. Jag ser att ångbromsen är godkänd av SP men att variabel inte har någon sådan stämpel. Är det tillräcklig fördel att välja orginalångbromsen?
Jag har alltid tänkt mig att ångbromsen skulle vara av papp för att inte bygga in plast i min träkonstruktion, men det spelar ingen roll eller? det är bara miljösynpunkt om man inte önskar använda plast?
Jag har alltid tänkt mig att ångbromsen skulle vara av papp för att inte bygga in plast i min träkonstruktion, men det spelar ingen roll eller? det är bara miljösynpunkt om man inte önskar använda plast?
Ja, jag tycker att den verkar bra och är lätt att hantera. Jag ser ingen anledning att undvika plastmaterial i det här fallet.
Jag har ångbromsen, tror inte den andra fanns när jag valde. Övervägde isover Vario tror jag den hette, antar att den är ungefär detsamma. Den verkar ju bra i teorin, har dock ingen aning om den funkar i praktiken, det är ju en rätt ny produkt. Jag kände dock inte att jag sade behov av det. Skulle ev. resonerat annorlunda om vi inte haft luftspalt kanske. Men test-stämpeln känns ju betryggande.
Jag har ångbromsen, tror inte den andra fanns när jag valde. Övervägde isover Vario tror jag den hette, antar att den är ungefär detsamma. Den verkar ju bra i teorin, har dock ingen aning om den funkar i praktiken, det är ju en rätt ny produkt. Jag kände dock inte att jag sade behov av det. Skulle ev. resonerat annorlunda om vi inte haft luftspalt kanske. Men test-stämpeln känns ju betryggande.
Experten på villaägarnas sa att jag behövde kontakta en annan expert som kan göra en fuktprojektering med hjälp av wufi-programvara för att vara säker och att de får den oljhärdade boarden till 2,1 och att jag inte bör använda ångbroms utan en ångspärr men då faller ju hela idén med att vi ville bygga diffusionsöppet... Å var får jag tag på en sådan person som gör en fuktprojektering i småland utan att det oxå kostar skjortan... isolera om var typ det sämsta beslut vi gjort känns det som just nu... fast det är överdrivet det vet jag för vi hade ju ingen isolering eller innertak i vissa bitar...
Varför vill du bygga diffusionsöppet?
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Småland? Kolla med Ljungby Fuktkontroll & Sanering AB då:MmeMim skrev:
http://www.lfs-web.se/
De kan säkert hjälpa till eller peka dig vidare.
Sedan vad det kostar är väl sekundärt, bara det blir bra
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Om du vill använda en pappersbaserad ångbroms så har Isolina en som är trevlig att jobba med om ångmotståndet uppflyller dina krav:
http://www.isolina.com/se/isolering-byggpapper.cfm
Använder den i takbjälklag ihop med cellulosa, luftspalt av ohärdad board, råspont, tät underlagspapp och överst bandtäckning.
http://www.isolina.com/se/isolering-byggpapper.cfm
Använder den i takbjälklag ihop med cellulosa, luftspalt av ohärdad board, råspont, tät underlagspapp och överst bandtäckning.
Låter ungefär som vår lösning, jag såg dock ett svar på villaägarnas forum där de inte rekommenderade ohärdad board utan faktiskt härdad board till en kille då de inte trodde den ohärdade skulle palla fukten. Jag ska kolla upp byggpappret. Dock blir man lite nedslagen när experten säger att vi behöver välja ångspärr istället.Bernieberg skrev:
För att det har varit det sen huset bygdes 1906 och vi vill inte ändra och riskera nya problem som vi inte kunnat förutse om vi väljer diffusionsstängd lösning istället. Vi vill alltså isolera på samma sätt som huset är byggt för. Dessutom är fördelen med en diffusionsöppen lösning mindre risk för fukt mot stommarna, även om det skulle bli en skada på tätheten i framtiden, eftersom isoleringen buffrar fukten och avger det blir torrare igen, vilket oxå ger ett behagligare inomhusklimat.D Daniel 109 skrev:
Isoleringen är en markant förändring i sig.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Ja det är inte lätt, jag har varit inne i samma frågedjungel som du och vet att man kan få många olika svar. Om man inte själv har hundra förståelse för byggfysiken men bara vill göra ”det bästa” så kan man bollas fram och tillbaka.MmeMim skrev:Låter ungefär som vår lösning, jag såg dock ett svar på villaägarnas forum där de inte rekommenderade ohärdad board utan faktiskt härdad board till en kille då de inte trodde den ohärdade skulle palla fukten. Jag ska kolla upp byggpappret. Dock blir man lite nedslagen när experten säger att vi behöver välja ångspärr istället.
Jag upplever att när det gäller lite mer okonventionella metoder, som detta ändå fortfarande är jämfört med dagens byggstandarder, så är inte alltid experten den som kan mest. Ibland är de så inkörda på dagens principer att det är svårt att dikutera något annat. Jag menar att om man har fått upp ögonen för elbilar och vill undersöka det närmare så är det inte säkert att det är Ove med 40 år i bilbranschen som har de bästa svaren. Med all respekt för experternas gedigna kunnande inom det de kan mycket om!
Jag är inte så orolig för att boarden ska palla den miljön men tänkte också de tankarna. Övervägde också härdad men valde till slut att låta det lägre ångmotståndet vinna.