8 839 läst · 21 svar
9k läst
21 svar
Avloppspump - megaproblem!
Mycket god tanke! Men ska jag lägga rör från stuprören och till ravinen utan att gräva i slangar och borrhål för bergvärmen är jag ändå nästan framme vid stenkistan och ravinen - så vinsten är nästintill försumbar. Men ditt svar fick mina tankar i ett annat håll; Att dra ledningar rakt ner i trädgården med öppning någonstans mitt på tomten. Hela tomten sluttar ju, så jag borde få bra fall med en öppning 20-30 meter ner på tomten (det är ung 60 meter till ravinen). Jag får fundera mera efter tandläkarbesöket... Tack för goda tankar!
Det där med breddavlopp som ansluts mot det gamla avloppet tycker jag låter som en bra ide.Det finns backventiler att använda i flera utföranden.Hittade en på nätet.http://www.wapro.se/index.php?p_id=60&s_id=2.Annars är det det dummaste man kan göra att dra in dagvatten i huset,som bäddat för tubbel.
Avloppspumpar är ej av egen erfarenhet ej att lita på.Tror ej att det är tillåtet enligt byggnormer att göra på det sättet.Varför inte gräva en ny brunn utanför huset med pump i som du kan ansluta dagvattnet till?
Jag som röris själv skulle absolut avråda min kund att dra in dagvatten i huset.Men ofta får man böja sig för kunden.Man slipper elaka samtal i månader om det inte blev som kunden ville.
Avloppspumpar är ej av egen erfarenhet ej att lita på.Tror ej att det är tillåtet enligt byggnormer att göra på det sättet.Varför inte gräva en ny brunn utanför huset med pump i som du kan ansluta dagvattnet till?
Jag som röris själv skulle absolut avråda min kund att dra in dagvatten i huset.Men ofta får man böja sig för kunden.Man slipper elaka samtal i månader om det inte blev som kunden ville.
En annan idé: De stuprör som slutar under marknivå på baksidan, skulle man inte kunna fimpa dem högre upp, och leda vattnet till framsidan, och därigenom till kommunalt dagvattenavlopp? Kanske inte så estetiskt, men det borde gå, eller?
Eken - vilket suveränt tips! TACK! Den verkar ju faktiskt funka med den grejen du skickade länk på! Och visst stämmer det att man kan hitta mystiska lösningar i gamla hus av olika orsaker! Vår kåk är en gammal verkstad i källarvåningen med ett trähus ovanpå. Sedan har man byggt om, klätt trähuset med tegel, satt in toaletter och dragit ledningar åt alla håll - så man vet aldrig vad man hittar när man rotar i någon vägg eller något golv... MattiasP; Tack också till dig för ett häftigt förslag! Det blir nog inte så snyggt kanske... Där är också ett problem till; Det finns en markbrunn utanför varmgarage i nedervåningen som också är kopplad till systemet... Vid förra ovädet sattes markbrunnen i gatan igen. Vi bor lägst, så hela gatans vatten kom hitåt och samlades i en sjö utanför vårt. Denna sjö fortsatte nedför garage-nedfarten och hamnade i vår markbrunn. Som efter ett tag satts igen... DEN brunnen får man inte med i din lösning. Och jag måste ändå gräva i två hörn på framsidan och ut till gatan, bl a genom en stenmur... Men jag är mycket tacksam till er alla för all hjälp, och är mycket glad att jag hittade den här sidan! Det var ju också katten om det inte ska gå att lösa på något sätt!, - och nu har jag en hel hög med lösningar som jag kanske rent av kan kombinera!
Vi har det enklaste lösning för dagvatten här i huset anno 1938 . Stuprör avleds med ca 1-1,5m rörbit bort från huset och regnvatten rinner ut för att sen försvinna i gräsmattan. Huset står högt och marken är dränerande ( ingen lera). Kommer vanligtvis inga kopiösa mängder typ Niagara ut ur stupprören . Tror inte det är en ovanlig lösning men kanske bara bortglömt?
Vad ska man ha stupprör till egentligen? Enbart för att skydda fasaden så det inte rinner okontrollerat ner längst väggarna när det regnar. Regnet skall ju bara ner till den öppna marken utan att skada fasaden och där är stupprörets uppgift slutfört.
Gatubrunnar behövs för att avleda det vatten som kan inte sjunka genom asfalten.... men det behövs ju inte på grusväggar. Kan du ha fritt utlopp ut på marken i någon hörna av huset så kan det ju hjälpa en del .
gaia
Vad ska man ha stupprör till egentligen? Enbart för att skydda fasaden så det inte rinner okontrollerat ner längst väggarna när det regnar. Regnet skall ju bara ner till den öppna marken utan att skada fasaden och där är stupprörets uppgift slutfört.
Gatubrunnar behövs för att avleda det vatten som kan inte sjunka genom asfalten.... men det behövs ju inte på grusväggar. Kan du ha fritt utlopp ut på marken i någon hörna av huset så kan det ju hjälpa en del .
gaia
Tack för det rådet gaia, och tack till alla er andra! Jag har nu gjort vad jag borde gjort från början (och som detta forum öppnade mina ögon för); Kollat upp att alla fyra stuprören verkligen är kopplade till pumpen. Och det var de inte... Men en kompis hjälp har jag grävt och letat rör i trädgården. Två av hörnen går inte till pumpen. Det ena hamnar i gamla avloppsröret utanför huset och det vrkar funka. Var det andra tar vägen vet jag inte, men spolar jag vatten i det hamnar det i varje fall inte i avloppspumpen. Så det egentliga problemet är de andra 2 hörnen längst bort från ravinen. Men eftersom det nu blivit ett nytt ämne jag behöver hjälp med ber jag att få byta tråd!
Liknande trådar
-
Cylinda diskmaskin, stopp i avloppspump/avloppsslang - hur gör jag?
Vitvaror -
Avloppspump från kökspentry till WS-stos?
Vatten & Avlopp -
Avloppspump för bdt-gråvatten.
Vatten & Avlopp -
Avloppspump LPS2000e - nivåvakten fungerar inte
Vatten & Avlopp -
Hus på kulle - vattenpump eller avloppspump
Vatten & Avlopp