36 929 läst · 26 svar
37k läst
26 svar
Rimligt pris för rivning och avväxling av en bärande betongvägg?
Jag lät såga en 3 x 2,40 m betongvägg 2014 i Stockholm. Jag fick pris 12'-15' kr inkl. bortforsling och alla maskiner. I slutändan betalade jag inte så mycket, för håltagaren fick ryggskott och fick istället skicka två inhyrda klåpare som klantade sig på några grejer.
Jag hade förberett allt med inplastning osv så de bara kunde köra igång
Det tog tre dagar, men de hade lätt klarat det på två om de inte åkt iväg på andra jobb.
Köpte en tillkapad 3,20 m HEA 140 på Bromma Stål för 2.200 kr. Håltagarna hjälpte mig att lyfta den på plats.
Jag hade förberett allt med inplastning osv så de bara kunde köra igång
Det tog tre dagar, men de hade lätt klarat det på två om de inte åkt iväg på andra jobb.
Köpte en tillkapad 3,20 m HEA 140 på Bromma Stål för 2.200 kr. Håltagarna hjälpte mig att lyfta den på plats.
Under rätt förutsättningar så gör jag en sån här sågning själv på en dag.
Men i någons privatbostad och dessutom inte på entréplanet är inte sådana förutsättningar.
Jag har säkerligen sågat mig jorden runt några gånger med diverse betongsågar, så jag vet vad jag pratar om.
En sån här vägg torrsågar man inte ner på 8 timmar solo.
Och det här är på anbud..
Vill man ha det billigt så väljer man en firma man litar på och tar det på löpande.
Men i någons privatbostad och dessutom inte på entréplanet är inte sådana förutsättningar.
Jag har säkerligen sågat mig jorden runt några gånger med diverse betongsågar, så jag vet vad jag pratar om.
En sån här vägg torrsågar man inte ner på 8 timmar solo.
Och det här är på anbud..
Vill man ha det billigt så väljer man en firma man litar på och tar det på löpande.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Stålbalken är dimensionerad endast för att bära det ovanliggande bjälklaget (jag har sett beräkningen).
Väggen på våningen ovanför bär redan takbjälklaget och konstruktören använder då denna vägg som en hög balk för att kunna brygga över öppningen våningen under, därav sparar han den del av väggen som är lika hög som stålbalken(måste ha armering under dörrhålet pga av dragspänningar i underkant av denna höga väggbalk). Att han sparar betong bakom stålpelarna skulle jag säga är på grund av knäckning av de befintliga väggarna tvärs avväxlingen.
Ska du ta bort väggen helt får du räkna med en mycket större balk dessvärre.
Väggen på våningen ovanför bär redan takbjälklaget och konstruktören använder då denna vägg som en hög balk för att kunna brygga över öppningen våningen under, därav sparar han den del av väggen som är lika hög som stålbalken(måste ha armering under dörrhålet pga av dragspänningar i underkant av denna höga väggbalk). Att han sparar betong bakom stålpelarna skulle jag säga är på grund av knäckning av de befintliga väggarna tvärs avväxlingen.
Ska du ta bort väggen helt får du räkna med en mycket större balk dessvärre.
Jag tycker också konstruktörens lösning ser helt okay ut. Visst att du får en tjock (djupare) öppning i väggen men du slipper stämpa och det blir ju såklart lite starkare om du har både betong och stål än bara stål...
Angående kostnaden så låter ju mtrl-kostnaden horribel för vissa av dina offerter. Kan du inte fråga om en mer detaljerad mtrl-spec.?
Angående kostnaden så låter ju mtrl-kostnaden horribel för vissa av dina offerter. Kan du inte fråga om en mer detaljerad mtrl-spec.?
Fan också! Ja, det är inget fel med lösningen eller konstruktören. Däremot trodde jag att hela väggen skulle ryka och ersättas av stålramen, samt att stålkonstruktionen skulle placeras där väggen står idag. Men eftersom @bossespecial skriver att det inte går, ja, då är det väl inte så mycket mer att göra. Bara att gilla läget och försöka bygga ner stålbalken resp. bygga ut stålpelarna så att de linjerar med betongpelaren resp. betongbalken som blir kvar. Annars blir det en ful zick-zack-klack! Enda skillnaden mot vad jag egentligen förväntade mig är väl att det bygger mer på djupet.
Visst är det så? Blev ju helt förbryllad när jag såg materialkostnaden på 62 500 kr. Först fick jag totalt pris för allt. Därefter frågade jag om hur fördelningen såg ut mellan material- resp. arbetskostnad. Då fick jag följande:T tobbbias skrev:
Arbetskostnad: 30´000kr exkl moms
Materialkostnad:50´000kr exkl moms
Arbetskostnad: 85timx350kr=29´750 exkl moms
Administrationskostnad: 250kr exkl moms
Materialkostnad består av:
Balkar, expandrar, ändplåtar, kilar, hilti hit, expanderbruk, hyra av stämp o bockryggar, container, tippavgifter, reseersättning, skyddningsmaterial, parkering, slitagekostnad för klingor och borr.
Nu gissar jag lite lätt här. Men jag skulle kunna tänka mig något liknande på mtrlkostnad. Fullängder på en HEA 120 och en HEA 180 á 10 m styck. (priser från http://www.begroup.com/sv/BE-Group-sverige/Produkter/Stal_ror/Sortiment/Balk/Balk_HEA/) Då är du uppe i c:a 12500 efter moms. Sen är det lite plåtplattor som ska svetsas och passas med hålbilder så räkna en 7500 kr till. C:a 20 kkr. Detta borde du kunna få ned till 12 kkr kanske om du hör det för lite med olika stålverkstäder. Beror ju lite på vad de har på lager och fraktkostnader osv. Men kör med 20kkr.
Sen lite extra smågott med infästning så är det säkert 5kkr till (alltså expanderbruk och kilar och expandrar).
Då är du på 25. Sen container och bortforsling. Om jag varit du hade jag nog ringt en flyttfirma som plockat med sig skiten och slängt det på närmaste soptipp. Skulle kosta typ 2500 kr plus tippavgift. Så säg 5000 kr. Nu är du uppe i 30 kkr.
Sen tillkommer slitaget på betongutrustningen. Men på riktigt så kan väl inte en betongborrmaskin för 300 kkr vara redo för tippen efter 250 h? Måste ju finnas någon fin liten hydraulisk robot med en stöddig borr/bilarm som man skulle kunna hyra in för att knacka ned väggar i så fall. Som inte är skrot efter 250 h.
Annars låter det ju nästa vettigt att köpa en Atlas Copco riggborrarm och börja knacka ned betongväggar med (http://trends.directindustry.com/atlas-copco-mining-rock-excavation/project-59040-133152.html) (http://articles.sae.org/9233/) Då går det nog undan också! 15 minuter senare så är det lite grus kvar
Men ganska dyrt verkar det bli ändå...
Min egen enda erfarenhet av betonghåltanging är från i somras. Jag fick min ena yttergavel uppsågad med vattenkyld betongsåg. För en dubbel altandörr. Men då har jag lättbetongväggar och jag tryckte in en L100x100x10 balk ovanför öppningen. Den notan slutade på ungefär 13000 kr för själva håltagningen, stålbiten och 2 man i 16 h tot. Då forslade jag bort stenskräpet själv. Och kostnaden för stålet var bara tillkapning och egenkost. Jag använde Arnessons betongborrning.
Sen lite extra smågott med infästning så är det säkert 5kkr till (alltså expanderbruk och kilar och expandrar).
Då är du på 25. Sen container och bortforsling. Om jag varit du hade jag nog ringt en flyttfirma som plockat med sig skiten och slängt det på närmaste soptipp. Skulle kosta typ 2500 kr plus tippavgift. Så säg 5000 kr. Nu är du uppe i 30 kkr.
Sen tillkommer slitaget på betongutrustningen. Men på riktigt så kan väl inte en betongborrmaskin för 300 kkr vara redo för tippen efter 250 h? Måste ju finnas någon fin liten hydraulisk robot med en stöddig borr/bilarm som man skulle kunna hyra in för att knacka ned väggar i så fall. Som inte är skrot efter 250 h.
Annars låter det ju nästa vettigt att köpa en Atlas Copco riggborrarm och börja knacka ned betongväggar med (http://trends.directindustry.com/atlas-copco-mining-rock-excavation/project-59040-133152.html) (http://articles.sae.org/9233/) Då går det nog undan också! 15 minuter senare så är det lite grus kvar
Men ganska dyrt verkar det bli ändå...
Min egen enda erfarenhet av betonghåltanging är från i somras. Jag fick min ena yttergavel uppsågad med vattenkyld betongsåg. För en dubbel altandörr. Men då har jag lättbetongväggar och jag tryckte in en L100x100x10 balk ovanför öppningen. Den notan slutade på ungefär 13000 kr för själva håltagningen, stålbiten och 2 man i 16 h tot. Då forslade jag bort stenskräpet själv. Och kostnaden för stålet var bara tillkapning och egenkost. Jag använde Arnessons betongborrning.
Visst, grejerna går fortfarande men dom måste in på rep/Service så ofta att det inte bär sig längre.T tobbbias skrev:
Och 250h är just effektiv sågtid.
Hinner såga ganska mycket på 1timme.
Oavsett så är väggsågning dyrt.
Finns massor med robotar, vi kör med Brokk.T tobbbias skrev:
Men robot är mer lämplig för rivning än det här.
Och robotarna är snuskigt dyra..
Tror vi fakturerar 3,000:- +moms i dygnshyra när vi kör robot..
Vad kostar en brokk att hyra per dygn utan förare?Jarlingar skrev:Visst, grejerna går fortfarande men dom måste in på rep/Service så ofta att det inte bär sig längre.
Och 250h är just effektiv sågtid.
Hinner såga ganska mycket på 1timme.
Oavsett så är väggsågning dyrt.
Finns massor med robotar, vi kör med Brokk.
Men robot är mer lämplig för rivning än det här.
Och robotarna är snuskigt dyra..
Tror vi fakturerar 3,000:- +moms i dygnshyra när vi kör robot..
Klicka här.Benyamin skrev:
Liknande trådar
-
Rimligt pris för ny betongtrappa?
Byggmaterial & Byggteknik -
Är priset rimligt för att måla om fasaden?
Färg, Måla & Tapetsera -
2000 kr/kvm - rimligt pris för att lägga marksten?
Trädgård allmänt -
Är detta ett rimligt pris för stambyte?
Byggmaterial & Byggteknik -
Rimligt pris alt tidsåtgång för arbete med gjutning av garageplatta?
Grund & Markarbeten