Hej!
Jag är nybörjare gällande bygg och husägande. Vi har fått ett förråd byggt av en snickare. Dock "försvann" han innan det blev helt klart. Vi har isolerat och satt OSB själva med hjälp av min något mer erfarna bror som dock inte är snickare eller byggare. Jag behöver hjälp med hur vi nu ska tänka inför vintern. Vi har helt trärena förrådsdörrar som behöver behandlas och iaf grundmålas. De ser redan ut att ha blivit lite angripna. Ska vi tvätta med nåt mögelmedel eller...? Det saknas tröskelplåt och jag funderar om vi även behöver sätta nån form av tätningslist. Tar tacksamt emot alla tips ni har.

• Obehandlade träförrådsdörrar med synlig skjutning och ingen tröskelplåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppackat förråd med oskyddade träytor, kartonger, möbler och en oljeradiator som syns genom en öppen dörr.
    Skapa konto
  • Obehandlad förrådsdörr i trä med diamantformat fönster, utan tröskelplåt och tätningslist.
    Skapa konto
  • Obehandlad trädörr med diamantformat fönster och synliga vattenfläckar.
    Skapa konto
  • Närbild på obehandlade trärena förrådsdörrar med synliga skruvskallar och tecken på fuktangrepp.
    Skapa konto
  • Nybyggt träförråd med oskyddad dörrtröskel och synliga råa träytor som behöver behandling.
    Skapa konto
Ser en radiator. Har ni den igång?

Inte ännu men tänkte ha det när det blir kallare

E Ellejay skrev:
Inte ännu men tänkte ha det när det blir kallare
Taket ser inte isolerat ut. Stämmer det?

Har ni betalat snickaren?

Nä vi har inte hunnit isolera taket så kommer göra det nästa år. Förrådet ingick i priset för husbygget så allt blev betalt i samband med inflytt. Dock fortsatte han arbetet efteråt. Själva isoleringen var lite luddigt om det ingick eller inte men tröskelplåt etc borde ju ha ingått. Takplåt satte han ju dit... Min fundering är framförallt om jag har tänkt på allt gällande tätning och behandling av själva förrådsdörren och om ni har något tips gällande det. Allt gällande dörren är ju trärent och obehandlat och jag tänkte försöka fixa åtminstone det innan vintern smäller till.

Ang dörren så skulle jag låta den vara och sen måla och fixa i vår.

Sätt inte på värmen utan att isolera taket. Ni eldar för kråkorna annars...

• Gilla
Ellejay
  • Laddar…
SysterNett SysterNett skrev:
Ang dörren så skulle jag låta den vara och sen måla och fixa i vår.

Sätt inte på värmen utan att isolera taket. Ni eldar för kråkorna annars...
Ok tack för tipset, då ska vi kanske försöka se till att isolera taket först istället för måla dörren

Du kan ju grunda utsidan av dörren med nån olja så klarar den vintern.

H
tvätta av dörren först

useless useless skrev:
Du kan ju grunda utsidan av dörren med nån olja så klarar den vintern.
Bra tips, tack

henke_benke skrev:
tvätta av dörren först
Fasadtvätt eller..?

H
E Ellejay skrev:
Fasadtvätt eller..?
lite påväxt dödande. se till så att dörren är torr när du grundar den

Tomture61
E Ellejay skrev:
Hej!
Jag är nybörjare gällande bygg och husägande. Vi har fått ett förråd byggt av en snickare. Dock "försvann" han innan det blev helt klart. Vi har isolerat och satt OSB själva med hjälp av min något mer erfarna bror som dock inte är snickare eller byggare. Jag behöver hjälp med hur vi nu ska tänka inför vintern. Vi har helt trärena förrådsdörrar som behöver behandlas och iaf grundmålas. De ser redan ut att ha blivit lite angripna. Ska vi tvätta med nåt mögelmedel eller...? Det saknas tröskelplåt och jag funderar om vi även behöver sätta nån form av tätningslist. Tar tacksamt emot alla tips ni har.
Din sista bild som visar tröskeln, har ett tunt spår . Besök en byggmarknad , där kommer du att hitta färdig plåt (bleck) som passar till din tröskel.
Ang måla trä så ska trä inte utsättas för UV ljus ngn längre tid enligt dom som tillverkar målarfärg (trä bryts ned av solstrålar) Om det finns ngn sanning i detta kan jag inte avgöra.
Finns medel för svartmögen som du kan tvätta dörren med , har också läst att diskmedel funkar lika bra , tveksamt dock om naket trä går att rengöra på djupet !
Ang täta dörren tycker jag att du ska göra , Varför ! du får ett självdrag från den lägsta punkten i byggnaden (dörren) till den högsta otätheten (åvan hammarbandet) Fuktig luft drar in i ditt förråd , nu på hösten.
När ditt förråd är färdigisolerat /tätt bör du dock ha ventilation som går att öppna/stänga , beroende på temp/luftfuktighet (är ett kapitel för sig dock)

Redigerat:
henke_benke skrev:
lite påväxt dödande. se till så att dörren är torr när du grundar den
Toppen tack snälla för bra tips

Tomture61 Tomture61 skrev:
Din sista bild som visar tröskeln, har ett tunt spår . Besök en byggmarknad , där kommer du att hitta färdig plåt (bleck) som passar till din tröskel.
Ang måla trä så ska trä inte utsättas för UV ljus ngn längre tid enligt dom som tillverkar målarfärg (trä bryts ned av solstrålar) Om det finns ngn sanning i detta kan jag inte avgöra.
Finns medel för svartmögen som du kan tvätta dörren med , har också läst att diskmedel funkar lika bra , tveksamt dock om naket trä går att rengöra på djupet !
Ang täta dörren tycker jag att du ska göra , Varför ! du får ett självdrag från den lägsta punkten i byggnaden (dörren) till den högsta otätheten (åvan hammarbandet) Fuktig luft drar in i ditt förråd , nu på hösten.
När ditt förråd är färdigisolerat /tätt bör du dock ha ventilation som går att öppna/stänga , beroende på temp/luftfuktighet (är ett kapitel för sig dock)
Tack snälla för många bra tips blir besök på byggvaruhus till helgen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.