Hej!
Jag är nybörjare gällande bygg och husägande. Vi har fått ett förråd byggt av en snickare. Dock "försvann" han innan det blev helt klart. Vi har isolerat och satt OSB själva med hjälp av min något mer erfarna bror som dock inte är snickare eller byggare. Jag behöver hjälp med hur vi nu ska tänka inför vintern. Vi har helt trärena förrådsdörrar som behöver behandlas och iaf grundmålas. De ser redan ut att ha blivit lite angripna. Ska vi tvätta med nåt mögelmedel eller...? Det saknas tröskelplåt och jag funderar om vi även behöver sätta nån form av tätningslist. Tar tacksamt emot alla tips ni har.
Jag är nybörjare gällande bygg och husägande. Vi har fått ett förråd byggt av en snickare. Dock "försvann" han innan det blev helt klart. Vi har isolerat och satt OSB själva med hjälp av min något mer erfarna bror som dock inte är snickare eller byggare. Jag behöver hjälp med hur vi nu ska tänka inför vintern. Vi har helt trärena förrådsdörrar som behöver behandlas och iaf grundmålas. De ser redan ut att ha blivit lite angripna. Ska vi tvätta med nåt mögelmedel eller...? Det saknas tröskelplåt och jag funderar om vi även behöver sätta nån form av tätningslist. Tar tacksamt emot alla tips ni har.
Produkter som diskuteras: "tätningslist"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Ser en radiator. Har ni den igång?
Nä vi har inte hunnit isolera taket så kommer göra det nästa år. Förrådet ingick i priset för husbygget så allt blev betalt i samband med inflytt. Dock fortsatte han arbetet efteråt. Själva isoleringen var lite luddigt om det ingick eller inte men tröskelplåt etc borde ju ha ingått. Takplåt satte han ju dit... Min fundering är framförallt om jag har tänkt på allt gällande tätning och behandling av själva förrådsdörren och om ni har något tips gällande det. Allt gällande dörren är ju trärent och obehandlat och jag tänkte försöka fixa åtminstone det innan vintern smäller till.
Ang dörren så skulle jag låta den vara och sen måla och fixa i vår.
Sätt inte på värmen utan att isolera taket. Ni eldar för kråkorna annars...
Sätt inte på värmen utan att isolera taket. Ni eldar för kråkorna annars...
Din sista bild som visar tröskeln, har ett tunt spår . Besök en byggmarknad , där kommer du att hitta färdig plåt (bleck) som passar till din tröskel.E Ellejay skrev:Hej!
Ang måla trä så ska trä inte utsättas för UV ljus ngn längre tid enligt dom som tillverkar målarfärg (trä bryts ned av solstrålar) Om det finns ngn sanning i detta kan jag inte avgöra.
Finns medel för svartmögen som du kan tvätta dörren med , har också läst att diskmedel funkar lika bra , tveksamt dock om naket trä går att rengöra på djupet !
Ang täta dörren tycker jag att du ska göra , Varför ! du får ett självdrag från den lägsta punkten i byggnaden (dörren) till den högsta otätheten (åvan hammarbandet) Fuktig luft drar in i ditt förråd , nu på hösten.
När ditt förråd är färdigisolerat /tätt bör du dock ha ventilation som går att öppna/stänga , beroende på temp/luftfuktighet (är ett kapitel för sig dock)
Redigerat:
Tack snälla för många bra tips blir besök på byggvaruhus till helgen.Tomture61 skrev:Din sista bild som visar tröskeln, har ett tunt spår . Besök en byggmarknad , där kommer du att hitta färdig plåt (bleck) som passar till din tröskel.
Ang måla trä så ska trä inte utsättas för UV ljus ngn längre tid enligt dom som tillverkar målarfärg (trä bryts ned av solstrålar) Om det finns ngn sanning i detta kan jag inte avgöra.
Finns medel för svartmögen som du kan tvätta dörren med , har också läst att diskmedel funkar lika bra , tveksamt dock om naket trä går att rengöra på djupet !
Ang täta dörren tycker jag att du ska göra , Varför ! du får ett självdrag från den lägsta punkten i byggnaden (dörren) till den högsta otätheten (åvan hammarbandet) Fuktig luft drar in i ditt förråd , nu på hösten.
När ditt förråd är färdigisolerat /tätt bör du dock ha ventilation som går att öppna/stänga , beroende på temp/luftfuktighet (är ett kapitel för sig dock)