Huset är från 1905 med kallvind och utan ångspärr. Isoleringen består av spån med inslag av gullfiber där tidigare ägare tagit bort spånet. Vill ha bort gullfibern och ersätta med nån skiva med samma egenskaper som spånet, dvs som fungerar bra när man inte har ångspärr, finns den nån sån skiva? Och isf vilka alternativ?

Lin.

D D746 skrev:
Huset är från 1905 med kallvind och utan ångspärr. Isoleringen består av spån med inslag av gullfiber där tidigare ägare tagit bort spånet. Vill ha bort gullfibern och ersätta med nån skiva med samma egenskaper som spånet, dvs som fungerar bra när man inte har ångspärr, finns den nån sån skiva? Och isf vilka alternativ?
Vi har valt Feelingwoods skivor i samma konstruktion. De är inte monterade ännu men vi hade oxå spån och gullfiber. Vi har dock öst ur all spån då det var stor andel torv i det och vi valt att dra elen i mellanlagsgolvet för att inte sänka taken.

Fast det är inget fel på spån heller, bättre att låta det vara och sen kanske komplettera med annat ovanpå. Jag fyller upp mitt hus från 1900 med enbart spån iallafall. På delar av vinden är det ju typ en halvmeter spån så jag tror nog att det räcker.......

Man brukar säga att sågspån har ungefär häften av isolerförmågan av mineralull så 50 cm sågspån motsvarar ungefär 25 cm stenull.

MultiMan
Gäller det även efter några år när mössen ätit sig igenom och byggt bo/gångar i stenullen?

Peronligen har jag valt att fylla på mer sågspån istället för att byta typ, känns bäst och verkar isolera tillräckligt med tanke på energiförbrukningen. Jag har övervägt att spruta cellulosaisolering ovanpå men har tvekat och inte kommit till skott.

Spånet har varit gratis från lokala sågen.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi tog bort vår spån och ersatte den med termoträ http://www.termotra.se/ sprutad cellulosaisolering när vi höjde taket. Vi valde termoträ då den är ren CTMP/träfiberisolering och inte baserad på tidningspapper som är skitig och som man tillsätter gift för att inte bakterierna skall växa i den.

MultiMan MultiManOriginal skrev:
Gäller det även efter några år när mössen ätit sig igenom och byggt bo/gångar i stenullen?

Peronligen har jag valt att fylla på mer sågspån istället för att byta typ, känns bäst och verkar isolera tillräckligt med tanke på energiförbrukningen. Jag har övervägt att spruta cellulosaisolering ovanpå men har tvekat och inte kommit till skott.

Spånet har varit gratis från lokala sågen.
Jag är lite tveksam till mineralull som isolering på vindar där isoleringen ligger på golvet och den övre ytan är ventilerad. Mineralullen är känslig för luftrörelser och om man råkar krypa omkring och skadar det övre papperslagret.

Nu när det har blivit mode med passivhus och lågenergihus med tjocka lager isolering av oftast mineralull så har man börjat undersöka hur det isolerar i praktiken. Man kan då se att den naturliga konvektionen försämrar konstruktionen så att det inte längre stämmer överens med teoretiska beräkningar. Detta kan avhjälpas med inre konvektionsbrytare.

Den naturliga konvektionen uppstår när det är kallt ute och temperaturskillnad uppstår i tjocka lager mineralullsisolering. Det här problemet slipper man med cellulosa och annan tjockare isolering. Så i praktiken ger det förmodligen bättre isolering trots sämre lambdavärde.

En praktisk observation från ett lågenergihus.

"Vindsbjälklaget är isolerat med 80 cm stenullsisolering i form av lösull. Efter inflyttning visade det sig att det översta våningsplanet hade klart lägre rumstemperatur än övriga våningsplan. I jakten på en förklaring spreds en misstanke om bristande isolerförmåga i det tjocka lösullslagret. Den försämrade funktionen skulle kunna bero på intern egenkonvektion i stenullen. För att råda bot på problemet har lagret med stenull trampats ihop (kompakterats) och ett kompletterande lager med ekofiber har lagts ovanpå, så att ursprunglig isolertjocklek återställts."

Varför ekofiber? Hade man inte kunnat komplettera med mer stenull?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.